Încurajat şi convins de necesitatea revigorării şi extinderii învăţământului profesional şi tehnic, profesorul dr. Răzvan Vonea, director al Colegiului Tehnic „Andrei Şaguna” Oradea, a participat la o vizită de studiu Comenius în Malta, alături de inspectori şcolari, directori de colegii vocaţionale şi reprezentanţi ai instituţiilor de plasare a forţei de muncă din Lituania, Letonia, Germania, Marea Britanie, Scoţia, Irlanda, Franţa, Guadalupe, Cehia, Polonia.
„Tematica vizitei de studiu se pliază peste necesităţile de implementare şi încurajare a învăţământului profesional care restartează în ţara noastră începând din anul şcolar 2014/2015. Titlul vizitei de studiu la care am participat a fost «Dezvoltarea şi încurajarea învăţământului tehnologic. Malta, ca studiu de caz», a declarat prof. Răzvan Vonea.
Durata vizitei de studiu a fost de cinci zile, desfăşurându-se în oraşul Sliema (Malta).
Grantul de finanţare obţinut prin programul LLP a fost de 990 euro, conform contractului încheiat cu ANPCDEFP România. Organizatorul acestei vizite de studiu a fost Nathalie Muscat, manager de programe în cadrul Agenţiei Naţionale de Programe Europene din Malta.
În cadrul vizitei de studiu au avut loc prezentări ale sistemelor educaţionale din diferitele ţări europene, efectuându-se dezbateri asupra asemănărilor şi deosebirilor constatate, dar şi vizite la Direcţia de Cercetare şi Dezvoltare din cadrul Ministerului Educaţiei din Malta şi la Comisia Naţională de Învăţământ Superior. Pe de altă parte, participanţii la proiect au aflat care sunt tipurile de unităţi de învăţământ preuniversitar din zonă.
Sursă de inspiraţie
„Ne-au fost prezentate tematici privind organizarea sistemului educaţional preuniversitar maltez, asigurarea calităţii în învăţământul tehnologic, validarea competenţelor dobândite la nivel formal şi informal, dar şi statistici privind învăţământul tehnologic maltez. Totodată, am efectuat vizite la The Employment and Training Corporation, centru în care se susţin cursuri de scurtă şi lungă durată în vederea amplasării şi integrării pe piaţa muncii, având o excelentă bază materială în domeniile de pregătire Mecanică, Electronică, Electric şi Prelucrarea lemnului. În cadrul sistemului de educaţie maltez a fost aplicat un proiect pilot privind introducerea de discipline tehnologice în învăţământul gimnazial, cu scopul de a forma elevilor din gimnaziu imaginea generală asupra calificărilor profesionale ce le vor putea obţine dacă urmează învăţământ tehnologic. Relevant, diferit şi înspre a susţine învăţământul tehnologic, au fost introduse în gimnaziu discipline precum: Tehnologia informaţiei, Inginerie tehnologică, Industria ospitalităţii, Îngrijirea sănătăţii şi Asistenţă socială şi de sănătate. Prin aceste discipline, maltezii urmăresc familiarizarea elevilor din gimnaziu cu discipline specifice filierei liceale tehnologice în scopul alegerii corecte a traseului lor profesional. Este un element novator care ar putea constitui şi în ţara noastră un sprijin pentru conştientizarea elevilor de a urma o anumită calificare profesională cu care să poată fi inseraţi mai uşor pe piaţa muncii locală sau europeană”, a relatat Vonea.
Acesta a dezvăluit că în cea de-a treia zi a vizitei au fost duşi la cea mai mare companie de mentenanţă, întreţinere şi reparare a avioanelor, Lufthansa Teknik.
„Am aflat că în Malta sunt foarte prezente calificările de mecanic auto, mecanic întreţinere şi reparare avioane şi mecanic de întreţinere aparate de aer condiţionat. Vizita de studiu se doreşte a fi o sursă de inspiraţie, un ghid pentru regândirea şi aşezarea învăţământului profesional în ţara noastră astfel încât să corespundă cu seriozitate necesităţilor de absorbţie ale pieţei muncii locale şi europene”, a mai arătat dascălul orădean.
Din programul vizitei nu au lipsit celebrele seri tradiţionale malteze, cina în restaurante cu dansuri specifice, dar şi vizite turistice în obiectivele culturale cu rezonanţă ale acestei ţări.
Citiți principiile noastre de moderare aici!