O culme a lipsei de respect

Afisul concertului de joi seara al corului si orchestrei simfonice ale Filarmonicii anunta oratoriul „Mesia” de Handel. Parea înca o abordare repertoriala ambitioasa, în tonul câtorva din recentele stagiuni.

Din pacate, s-a dovedit un act antiartistic si anticultural prin modul cum a fost tratata una din realizarile de culme ale muzicii universale si prin modul în care ea i-a fost oferita publicului oradean.

Afisul spunea doar „Messias”, în germana, desi cuvântul ebraic originar are corespondent românesc. Publicul nu a fost avertizat ca, desi plateste biletul întreg, va primi doar o jumatate de capodopera. Pentru ca nu s-au cântat 11 dintre piesele lucrarii, inclusiv câteva coruri superbe si necesare pentru conceptia de ansamblu, iar partea a III-a a oratoriului a fost omisa complet si fara nici o justificare.

Lipsuri la toate capitolele

A fost o adevarata mutilare a muzicii si a conceptiei literar-teologice a oratoriului „Mesia” (partea a III-a se refera la a a doua venire a lui Hristos pe Pamânt, si din punct de vedere muzical e cel putin la nivelul celor doua parti anterioare). Fata de acest atentat la corecta informare a auditorilor, detaliile legate de nerespectarea stilului baroc de interpretare si de lipsa dramatismului si a dinamismului necesitate de aceasta muzica devin nesemnificative.

Textul englez originar s-a cântat în traducere germana, diminuând drastic sansele de a fi înteles de auditori, cu atât mai mult cu cât programul de sala nu oferea nici o informatie asupra „actiunii” oratoriului. Iar pentru ca engleza e mai sintetica, traducatorul modificase de multe ori si notele pentru a se potrivi cu textul german.
Lipsa de vlaga, de traire si de grandoare a marcat o interpretare obosita si monotona, fara nici o legatura cu spiritul baroc pe care îl reconstituie de zeci de ani muzicienii si cercetatorii occidentali, inclusiv din Ungaria.

Provincialism auto-suficient

Cvartetul solistic, la fel de obosit si în afara stilului, a fost compus din obisnuita echipa Georgeta Stoleriu, Aura Tvarovska (singura care, mai mult pe la început, a mai adus ceva viata si autenticitate în cântul ei), Szilágyi Zsolt si Gheorghe Rosu. Corul Filarmonicii a fost pregatit de Carmen Bocioc.

Acest concert oradean, dovada a lipsei de respect fata de muzica, fata de Handel si fata de public, a fost condus de Ludovic Bács, dirijor considerat de decenii specialistul muzicii vechi în România. O minima comparatie de curiozitate cu amploarea si frumusetea miscarii de autenticitate în interpretarea muzicii vechi în Occident, ce activeaza de decenii, ne arata unde ne situam si în acest domeniu.

Detalii despre concert vor urma în revista „Familia”. Dincolo de ovatiile publicului neinformat si de socul celor doi-trei care stiau ce s-a petrecut, e preferabil ca asemenea acte de provincialism auto-suficient sa înceteze, daca nu se pot aborda decent lucrari de acest gen si calibru, fata de a caror desfigurare nu sunt de admis nici un fel de menajamente.

Adrian Gagiu




0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !