O șansă pentru transportul feroviar? Terminal intermodal la Oradea

De Cristina Ghilea
Reactualizat la:
12Comentarii
O șansă pentru transportul feroviar? Terminal intermodal la Oradea
Lăsat în paragină la nivel național, transportul pe șine își poate recăpăta importanța interconectat cu celelalte variante de distribuire a mărfurilor.


Construirea unui centru intermodal de transport rutier și feroviar în zona Episcopia Bihor face obiectul unui proiect în valoare de aproximativ 10 milioane de euro, derulat de oraș pe fondurile europene aferente intervalului de finanțare 2014-2020.

Primarul Ilie Bolojan a semnat săptămâna trecută, la București contractul de finanțare pentru documentația tehnică a proiectului denumit ”Dezvoltarea unui centru intermodal cu facilitate de acces la transportul rutier și feroviar în Zona Gării CFR din Episcopia Bihor”.

”Scopul proiectului este de a eficientiza transportul de marfă și de a îmbunătăți impactul transportului asupra mediului și a siguranței traficului. În acest fel se va decongestiona transportul rutier, reducându-se numărul accidentelor rutiere, nivelul noxelor emise de autovehicule și a pragului de zgomot în oraș. Din punct de vedere economic, terminalul intermodal va contribui la dezvoltarea socio-economică a zonei, atât prin veniturile la bugetul local, cât și prin crearea de locuri de muncă”, transmite Primăria printr-un comunicat de presă.

rutier-feroviar

Proiectul prevede amenajarea zona gării Episcopia Bihor cu trei linii de căi ferate cu platforme betonate de încărcare-descărcare a mărfii, spații de depozitare pentru mărfuri, locuri de parcare pentru tiruri, clădiri administrative și o zonă de servicii pentru agenții economici. Terminal urmează să fie conectat printr-un drum municipal la drumul european E60/drumul național DN1.

”Amplasamentul este situat în zona industrială a orașului, în vecinătatea a trei parcuri industriale (două deținute de municipiul Oradea și unul aparținând de comuna Borș) și a celor mai mari companii din zonă”, mai spune comunicatul.

Valoarea documentației tehnico-economice este de 1.421.400 lei fără TVA, din care contribuția Uniunii Europene este de 1.208.190 lei fără TVA, contribuția Guvernului României este de 184.782 lei fără TVA, iar contribuția Primăriei Oradea este de 28.428 lei fără TVA.

 

POIM

România va primi aproape 9,5 miliarde de euro prin intermediul Programului Operațional pentru Infrastructură Mare al României (POIM) – perioada 2014-2020, adoptat de Comisia Europeană, pentru investiții în proiecte de mediu, energie și transporturi.

04-cale-ferata-shutterstock-46

”Pentru un sistem de transport competitiv, România are nevoie de căi ferate, autostrăzi și de noduri de interconectare a cestora (terminale intermodale) în polii de dezvoltare economică și trafic de mărfuri. Prin proiectul implementat anul acesta, punem în Oradea bazele unui proiect de anvergură – construcția efectivă a terminalului, care va fi finanțată în perioada următoare.

Pe termen scurt, proiectul va genera locuri de muncă în construcții și va canaliza în Oradea o sumă mare de bani. Pe termen mediu și lung, proiectul va avea un impact și social prin numărul de locuri de muncă nou create în servicii. De asemenea, foarte important este impactul asupra mediului, prin eficientizarea fluxului de mărfuri și direcționarea unui volum mai mare de mărfuri pe calea ferată”, susține Delia Ungur, managerul acestui proiect.

Oradea a depus aplicația pentru finanțarea documentației tehnico-economice a centrului intermodal de transport la Ministerul Transporturilor, în ultima zi din anul trecut, în 31 decembrie 2014. Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic de execuție aferente acestui proiect ar urma să fie gata până la finalul acestui an, iar apoi Primăria va depune proiectul pentru obținerea finanțării necesare realizării construcției propriu-zise și va organiza procedura de licitație.

,,Din cele 9 proiecte eligibile ale municipiilor din țară care au depus cereri de finanțare pentru realizarea de terminale intermodale: București, Timișoara, Oradea, Turda, Iași, Cluj-Napoca, Craiova, Bacău, Suceava, doar Oradea a reușit semnarea acestui contract”, a precizat primarul Ilie Bolojan, adresând mulțumiri echipei de proiect. ​



12Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor