“Oamenii cavernelor” la premieră

“Oamenii cavernelor” la premieră
Cea de-a 51-a stagiune a trupei „Iosif Vulcan” a Teatrului de Stat din Oradea a debutat sâmbata seara cu premiera „Oamenii cavernelor” de William Saroyan.

Piesa celebrului dramaturg american, care în anul 1940 a refuzat premiul Pulitzer, primit pentru cea mai cunoscuta piesa a sa („The time of your life”), a fost pusa în scena de regizorul debutant Emil Sauciuc.

Desi a mai semnat regia unei piese în primele luni ale acestui an, pe vremea când era doar student – este vorba despre „Asteptându-l pe Godot” de Samuel Beckett – acesta este considerat debutul oficial al lui Sauciuc în calitate de regizor. Un debut fericit, la a carui reusita au contribuit din plin actorii din distributie.

Ruine de oameni si cladiri

Textul lui Saroyan graviteaza în jurul conditiei oamenilor de teatru. Întreaga poveste se desfasoara pe scena unui teatru care urmeaza sa fie demolat, o adevarata caverna urbana, buna numai sa adaposteasca specii insuficient evoluate. La fel de jalnice ca si cladirea sunt si personajele care si-au gasit în imobilul abandonat un camin.

Regele (Ion Abrudan), un fost clovn care cândva a interpretat rolul regelui Lear, si Regina (Mariana Vasile), o batrâna actrita ratata dupa ce a dat viata pe scene unor personaje cu sânge albastru, îsi consuma între ruinele bântuite de fantome ultimele amintiri ale unui succes îndepartat. Împreuna cu ei locuieste un fost boxer profesionist (Doru Fârte), caruia, la rândul sau, vecinatatea celor doi membri ai „curtii regale” i-au adus un titlu nobiliar, Ducele.

Ajunul Craciunului aduce câtiva noi membri în aceasta insolita familie. Prima venita este Fata (Anca Sigmirean), concediata de la fabrica de jucarii. Teatrul se transforma apoi în iesle, pentru ca e noaptea de Craciun, si ofera adapost unui tânar cuplu (Petre Ghimbasan si Mihaela Gherdan) al carui copil s-a nascut în aceeasi seara.

Story-ul continua, vorbind despre moarte, neputinta, boala, dar si despre speranta si dragoste.

Un merit incontestabil în succesul spectacolului l-a avut si scenografa Vioara Bara, care a reusit sa creeze un decor credibil, contribuind la atmosfera pe care o induce drama lui Saroyan.

Valentin Buda