Oboseala la volan, un pericol real

Oboseala la volan, un pericol real
O asociatie românească a derulat în perioada iunie – septembrie o campanie preventivă denumită (Micro)Somnul la volan un pericol real!


Campania a avut ca scop informarea şi conştientizarea atitudinilor responsabile în traficul rutier de către conducătorii auto şi reducerea riscurilor producerii accidentelor de circulaţie pe fondul oboselii accentuate. În România sunt consemnate 91 de persoane decedate în accidente rutiere la un milion de locuitori, cu mult peste media europeană de 51 de persoane, conform datelor publicate de Uniunea Europeană, multe dintre decese având ca principală cauză oboseala la volan.

Atenţie sporită

Idea campaniei a pornit de la constatarea faptului că oboseala este unul dintre principalii inamici ai şoferilor, fiind cauza a 30 la sută din accidente în ţara noastră. Condusul poate fi o plăcere, dar în cazul în care nu se face corect, poate deveni un pericol pentru participanţii la trafic.

În ultimii ani, constructorii auto au dezvoltat sisteme care își propun să estompeze toți factorii care pot conduce la accident. Așa au luat naștere senzorii de avertizare la depășirea benzii de mers, pilotul automat adaptiv, care păstrează o distanță constantă față de vehiculul din față și senzorii de detectare a oboselii. Însă, cel puțin în țara noastră, astfel de sisteme sunt încă o raritate, chiar și pe mașinile foarte noi. Motiv pentru care o campanie de sensibilizare a populației în acest sens a fost binevenită.

Cauze ale oboselii

Specialiștii au constatat că există mai multe faze ale oboselii la volan: de la oboseala ușoară, la ațipire și apoi adormire. În această fază poate fi încadrat și micro-somnul. De cele mai multe ori, oboseala la volan este asemănată cu o altă cauză foarte gravă de producere a accidentelor rutiere, și anume neatenția.

Factorii care pot influenţa apariţia oboselii pot fi legaţi de conducătorul auto (lipsa de odihnă, deshidratare, consum de alcool sau de medicamente), de automobil (zgomot excesiv la motor, căldură excesivă în habitaclu) sau condiţiile externe (condiţii meteo nefavorabile, congestie în trafic, monotonia de drum). Odihna insuficientă este principala cauză a oboselii. După circa patru ore de condus se poate observa o reducere de 75 la sută din timpul de reacţie al şoferului, potrivit unor studii, iar opt din zece şoferi au recunoscut că s-au simţit ameţiţi la volan cel puţin o dată în viaţă.

Orele periculoase la volan

Potrivit specialiștilor, persoanelor care parcurg distanțe mari sau pleacă în concedii, le este recomandat să nu conducă pe timpul nopții și după-amiază, deoarece oboseala la volan se instalează cu precădere în aceste momente din zi. Astfel, psihologii ne sfătuiesc să evităm să conducem între orele 2:00 și 3:00, când bioritmul și vizibilitatea sunt reduse și între 15:00 și 16:00, când oboseala acumulată în timpul zilei are mare influență asupra capacității de conducere.

Taguri: ,


0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase