Oradea, ca un peisaj selenar

70Comentarii
Foto J.B.
Foto J.B.
ORADEA – Străzile din Capitala Bihorului arată descurajant la ieşirea din iarnă. Europa e departe. Locuitorii urbei de pe malurile Crişului Repede se mândresc cu oraşul lor. Video 1   Video 2 Video FotoOradea, ca un peisaj selenar 04.02.2009

Istoria Oradiei le dă motive.
Arhitectura din centrul oraşului ne vorbeşte
despre Oradea de altădată ca despre un oraş
al unor burghezi bogaţi, oameni cu spirit
întreprinzător şi cu simţ
estetic.


Revenim din reverie. Suntem în 2009.
Vrând-nevrând, felul în care se
prezintă azi oraşul considerat cândva o
„mică Budapestă”, ne
duce cu gândul la o fată frumoasă
îmbrăcată în zdrenţe.


Cum intri în Oradea dinspre
Satu-Mare, trecând prin
Episcopia Bihor, te impresionează
negativ starea jalnică a drumului. Denivelări,
gropi, mizerie… Banda lentă a şoselei e
acoperită de bălţi, noroi şi
pietriş.

Centură-ciur


Continuând drumul pe Şoseaua de Centură –
strada Podului, avem în faţă acelaşi
film. Tiruri, camioane, dube, autoturisme. Cele din
urmă „fac poligoane” între
denivelări şi gropi, în manevrele lor de
ocolire ajungând deseori pe sensul opus.
Situaţia se schimbă pe tronsonul proaspăt
redat circulaţiei de la intersecţia cu strada
Meşteşugarilor – stradă sacrificată din
cauza lucrărilor la Centură – şi
până la sensul giratoriu cu Calea
Sântandreiului. Cu precizarea că şi
porţiunea dinspre sensul giratoriu e destul de
„abrazivă”. Chiar şi tronsonul dintre
Real şi Selgros, dat în folosinţă pe
vremea primarului Filip, dă semne evidente de
oboseală. Pe alocuri asfaltul a primit forme noi, pe
vertucală, modelându-se după urmele
autovehiculelor. Ce să mai vorbim despre faptul
că Centura e într-o beznă totală,
că insuliţele din tronsonul Real-Selgros (strada
Ogorului), anormal de late, sunt un pericol pentru
şoferii necunoscători şi că
indicatoarele ar trebui să le semnalizeaze sunt
acoperite de mizerie? Şi când te
gândeşti că drumurile vecinilor unguri sunt
pline de „licurici” rutieri…

Gropi cu nemiluita


Revenind în oraş, rareori găseşti o
porţiune de 500-600 de metri care să nu fie
„marcată” măcar de un capac de
canalizare neadus la nivelul asfaltului. Dar acestea sunt
probleme colaterale. Sunt câteva străzi în
Oradea, foarte circulate, care la ieşirea din
iarnă arată dezastruos. Strada Bumbacului e
uitată de Primărie de câţiva ani
încoace deşi face practic legătura
între strada Nufărului (ieşirea spre
Beiuş) şi Calea Clujului sau chiar zona
centrală. Sigur, municipalitatea ne-a anunţat
în toamna lui 2008 că strada pomenită va fi
reabilitată cu bani europeni, printr-un proiect
adjudecat deja. Însă, riveranii se pot considera
norocoşi dacă lucrările vor începe la
finele acestui an.

Strada Muzeului îndeplineşte
rolul de „placă turnantă” pentru cei
care vor să ajungă din zona Magheru – strada
Republicii în zona bulevardelor Dacia – Decebal. Mii
de maşini trec zilnic pe acolo. Iar strada arată
ca o uliţă. Gropile au deja dimensiuni
inacceptabile. Denivelări? Se
subînţeleg…


Finalmente, infrastructura rutieră din Ioşia
veche e o ruşine pentru municipiu. Acolo Oradea
nu-şi merită statutul de mediu urban. Cu
excepţia străzii Henrik Ibsen, a cărei
reabilitări a început pe vremea PDL iar
liberalii au reuşit să o termine azi-vară
în scurt timp, Ioşia veche a rămas cu
străzile sale de pământ. Şi, sigur, cu
omniprezentele gropi.

Soluţie de avarie


Întrebat de Jurnal bihorean ce
măsuri va lua pentru repararea drumurilor, primarul
Ilie Bolojan ne-a declarat că
reparaţiile vor fi făcute tot de Drumuri
Orăşeneşti SA, deşi asocierea cu
această societate a expirat pe 15 noiembrie anul
trecut.„S-a format o comisie de negociere
cu Drumuri Orăşeneşti, pentru stabilirea
tarifelor la care vor fi efectuate reparaţiile de
natură urgentă
”, ne-a
declarat primarul.


Pe de altă parte, Bolojan a
anunţat că până pe 15
februarie
va fi publicat pe SEAP
(Sistemul Electronic de Achiziţii Publice)
anunţul municipalităţii orădene privind
selectarea unei firme care să se ocupe de
întreţinerea drumurilor din Oradea.


Călin Corpaş

Taguri: ,


70Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor