Oradea este ilegal de zgomotoasa

Oradea este ilegal de zgomotoasa
Plătim peste 100.000 să aflăm ceea ce simţim zilnic: că suntem poluaţi fonic.

Cea mai importantă sursă de poluare fonică din Oradea este cea generată de maşini, spun reprezentanţii Enviro Consult, angajaţi de Primărie sa întocmească harta zgomotului a oraşului.

„Traficul rutier afectează peste 80.000 de oameni. Cele mai mari nivele de poluare au fost sesizate pe străzile principale, în special în zona centrală şi pe arterele de intrare în oraş”, susţine Bogdan Lazarovici, consultant în cadrul firmei bucureştene.

Studiul referitor la hărţile fonice ale oraşului a fost realizat „de musai”, acesta fiind o pretenţie a Uniunii Europene de la toate statele membre. Întocmirea acestora ar trebui urmată de găsirea de soluţii pentru reducerea poluării acolo unde este cazul. Limitele de zgomot adminse sunt de 70 de decibeli pe timp de noapte şi Conform legii, sursa de zgomot este nocivă dacă media depăşeşte 70 de decibeli ziua şi 60 de decibeli noaptea. Limitele dezibile, conform Ministerului Mediului, sunt de 65 decibeli ziua şi 50 noaptea.

Expuşi poluării

Consulantul George Tache a explicat că legislaţia comunitară conţine prevederi clare pentru realizarea hărţilor, în medie pe un an şi separate pentru zi seară şi noapte. O altă prevedere este informarea publicului cu privire la aceste statistici şi stabilirea unui plan de măsuri.

Studiul urmăreşte, concret, în ce măsură sunt afectaţi locuitorii de traficul rutier, cel feroviar care include şi tramavaile, de cel aerian şi de industrie pe parcursul zilei – între orele 7.00 şi 19.00, serii – între orele 19.00şi 23.00 şi nopţii – între orele 23.00 şi 7.00. Pentru Oradea, anul de referinţă pentru culegerea datelor este 2011.

„La începutul contractului cu Primăria Oradea, am cerut formulare de contact prin care oamenii să ne semnaleze probleme. Am primit 13 sesizări. Una singură, legată de traficul de motociclete am putut să o luăm în considerare, pentru că oamenii au reclamat şi zgomote produse de localuri sau câini, iar a cestea nu fac obiectul hărţii cerute de UE”, a explicat Bogdan Lazarovici. Alte surse de informaţii au fost societatea locală de transport în comun, aeroportul, date meteo sau de evidenţa populaţiei. S-au făcut apoi inspecţii vizuale şi măsurători, spune consultantul. Hărţile au penalizare de cinci decibeli seara şi 10 decibeli noaptea, valorile fiind estimative.

În Oradea, cifrele arată că peste peste 6.000 de oameni suportă ziua o poluare fonică de 70-74-75 de decibeli. Noaptea, peste 12.000 de orădeni sunt poluaţi fonic cu zgomote care depăşesc 60 de decibeli. Cum Oradea e un oras slab industrializat, poluarea generată de acest sector afectează în medie 25 de locuitori, iar traficul aerian 0 locuitori.

„Întocmirea hărţilor de zgomot este doar prima etapă. Urmează a doua parte a proiectului, elaborarea măsurilor necesare pentru scăderea poluării fonice. Asta se va întâmpla probabil anul viitor pe vremea asta, după ce Ministerul Mediului va aviza hărţile”, spune George Tache. Posibile propuneri sunt reducerea traficului, reducerea vitezei sau modificări în trafic, zice consultantul. Rămâne de văzut cum va reuşi Primăria să „asorteze” politica proprie de construire de noi şi noi drumuri cu cerinţele europene de diminuare a zgomotului.

C.GH.

 

Taguri: , ,


0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !