Oradea la începutul erei electromobilității

De Cristina Ghilea
14Comentarii
Stație de încărcare în Amsterdam
Stație de încărcare în Amsterdam - © FOTO: CleanTechnica.com
Primăria presează pentru cât mai multe stații de încărcare pentru mașini electrice. În Oradea sunt, acum, înregistrate la Primărie, 116 mașini hibrid și 2 electrice.

Pentru că vrea să încurajeze achiziția de mașini electrice și mai ales pentru că există șansa finanțării extrabugetare, executivul orădean pregătește un proiect care se va concretiza prin apariția mai multor stații de încărcare pentru mașinile electrice. Viceprimarul Mircea Mălan spune că, în contul unui proiect pe care Primăria îl va depune spre finanțare la Agenția Națională de Protecția Mediului, ar putea să apară în Oradea cel puțin 13 stații cu încărcare rapidă. „Avem acum un program care se derulează prin Agenția de Protecția Mediului, program care urmărește să sprijne orașele reședință de județ să instaleze stații de reîncărcare pentru vehicule electrice. Perioada de depunere a cererilor de finanțare este 18 octombrie – 16 noiembrie. Am decis să aplicăm în cadrul acestui program, lucrăm la studiul de fezabilitate, la definitivarea numărului și locațiilor pentru stații și, practic, încercăm să accesăm în întregime suma pe care o avem la dispoziție, de 2,5 milioane lei. Avem 190.000 lei pentru fiecare post de reîncărcare în parte, Oradea trebuie să contribuie cu 10% din cheltuielile eligibile și cu restul cheltuielilor aferente”, spune vicele.

Cu sau fără

Mălan susține că, cu sau fără această finanțare, Primăria va face demersurile pentru amenajarea mai multor stații de încărcare în oraș, chiar și cu bani de la bugetul local. „Am decis ca, indiferent de soarta acestui proiect, să montăm stații și din bugetul local, chiar dacă nu toate vor fi cu încărcare rapidă. Diferența de preț între cele cu încărcare rapidă și cele de încărcare normală – primele costă între 25 și 45 mii euro iar celelalte între 2 și 5 mii euro”, spune edilul.

Pentru început, executivul va cere instituțiilor din subordinea Consiliului local – Administrația Domeniului Public, Compania de Apă sau OTL – să moteze măcar câte o stație de încărcare în vecinătatea sediilor.

Viceprimarul declară că a avut o întâlnire cu hotelierii orădeni, cu reprezentanții mallurilor și hipermarketurilor și au convenit ca aceștia să monteze, până la 1 ianuarie 2020, cel puțin un punct de reîncărcare cu încărcare normală. „Am avut o întâlnire cu aceștia, le-am spus despre această intenție a Primăriei și au fost cu toții de acord, fără excepție. E un proiect benefic pentru oraș și pentru afecerile lor. Mulți turiști din Vest, când caută cazare pe internet, se interesează și despre posibilitățile de încărcare a mașinilor electrice”, zice edilul.

Exemplul olandez

Mălan spune că executivul a studiat și modelul Amsterdam, cel mai dezvoltat oraș european din punctul de vedere al electromobilității. „A adoptat acest concept că aceste stații sunt gestionate ca un serviciu de utilitate publică și când un cetățean vrea să își achiziționeze un vehicul electric face o cerere la Primărie pentru o se monta în zona sa un punct de reîncărcare și, în baza unei hotărâri de consiliu, se instalează echipamentul”, detaliază viceprimarul.

În prezent, în Oradea, stațiile de încărcare pentru mașinile electrice sunt niște rarități – cea mai cunoscută e cea de pe Borșului, din parcarea Kaufland. MOL a anunțat intenția de a-și dota benzinăriile cu stații de încărcare și, conform viceprimarului, Enel are în intenție amenajarea a cinci stații, cu condiția să primească teren de la oraș.

Câteva dintre locațiile pentru stațiile de încărcare prinse în proiect sunt la aquapark, în curtea Primăriei, parcarea de la Bankpost, la gară, la Universitate, în Nufărul, în parcarea de pe Kogalniceanu sau pe Dunării, la Casa de pensii. „Am vrut și în parcarea din spatele Tribunalului dar întâmpinăm dificultăți pentru că terenul nu figurează, în Cartea Funciară, în proprietatea Primăriei”, spune Mălan, cu precizarea că nici în incintă nu se poate monta stația din cauză că parcarea este încă neplătită integral. Cerințele tehice ale municipalității sunt ca fiecare stație aibă destulă putere pentru a putea încărca trei maşini concomitent.

Între condițiile de eligibilitate pentru proiect e ca orașul să fie proprietar sau să aibă terenul în administrare, să nu existe ipoteci sau alte sarcini pe teren, să existe teren neîngrădit la acele stații. Mai e nevoie să fie suficientă putere la rețeaua din zonă pentru că aceste stații sunt mari consumatoare de energie electrică.

Mediu curat

Vicele spune că Primăria insistă pentru acest proiect și din rațiuni de mediu. „E evident că pentru a crește nivelul de trai al orădenilor e nevoie de aer curat și mediu sănătos. O bună parte din poluarea urbană provine de la transportul rutier. Uniunea Europeană pune accent pe dezvoltarea electromobilității. Există programe și directive care instituie obligații în sarcina statelor membre, pentru următorii doi ani. Viitorul vine peste noi, e aproape. Industria automobilelor electrice și infrastructura necesară se dezvoltă în mod alert și sunt programe pe care doritorii de astfel de mașini le au la îndemână, Rabla cu facilitate de returnare a 10.000 euro din prețul achitat. Numărul automobilelor electrice va crește, concomitent vor crește performanțele lor, prețul va scădea și foarte probabil va crește numărul de proprietari”, anticipează Mălan.

El invocă și Directiva UE 844/2018 care prevede că din 2025 devine obligatorie condiționarea emiterii autorizației de construcție pentru clădirile nerezidențiale cu peste 20 de locuri de parcare, de existența stațiilor de alimentare pentru mașini electrice.



14Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor