Pedalând pentru viteză

18Comentarii
Pedalând pentru viteză
„Noi nu facem asta pentru adrenalină, ci pentru satisfacţie personală. Şi tu, când scrii, o faci pentru că te gândeşti ca va ieşi ceva bun, nu pentru altceva”.  Biking in Oradea I Biking in Oradea II VOT
Video video video video video video video video video video video video video video video video video video

Sport, de plăcere

Tudor este unul din bikerii orădeni pe care îi vedem câteodată trecând pe lângă noi în viteză. Cu toate că nu practică acest sport decât de 2 ani, s-a prins de el foarte repede. Pentru el e important  ca oamenii să nu-l înţeleagă greşit. „Dacă aş face-o pentru adrenalină, ar însemna că nu pun suflet. Dar nu e aşa. Mie îmi aduce o mare satisfacţie personală.”

Dar înainte de a ne adânci prea mult în acest subiect, e bine de ştiut ce înseamnă „mountain-biking”. Când vrei să te apuci de acest sport, poţi alege între: trial, dirt, fourcross, sau downhill. Trial-ul e mai puţin apreciat, deoarece nu implica viteză. 

 În schimb, când vine vorba de dirt sau fourcross, e cu totul altceva. „În fourcross poţi avea şi frâne ieftine, că nu interesează pe nimeni. Noi nu frânăm, noi pedalăm doar pe deal în jos, pentru viteză”, explică Tudor. Fourcross e o întrecere între patru participanţi. Cel care ajunge primul la final, câştigă.

Au luat startul

 Un biciclist normal s-ar bucura doar să ajungă până la final, întreg şi nevătămat. Bikerii sunt conştienţi de „riscurile meseriei”. Doar sunt mulţi care au păţit-o. „Cel mai grav accident pe care l-am văzut  a fost la Sibiu. Un tip şi-a fracturat coloana. A ieşit Miţu campion naţional atunci. Miţu -  Moş Mihai – e orădean. A câştigat 250 de euro şi un iPod, dar a renunţat la premiu şi i l-a dat  celui care s-a accidentat”.

 Alte concursuri au mai fost la Poiana Braşov şi unul chiar în Bihor, pentru fourcross. „A fost destul de bine organizat şi aici, la noi. Am chemat pompierii, să ne ude terenul, să nu fie uscat. Dar la Poiana Braşov a fost super! Aveam DJ, jos era camping, acolo eram toţi bikerii cu corturile. Şi erau mai multe probe. Era şi pentru trial şi pentru viteză.” Uitându-se la un film documentar despre motociclişti, Tudor a rămas surprins de o fază în care un american povestea cu încântare despre România, spunând ca la Sibiu a fost cea mai tare experienţă pe care a trăit-o în străinătate.

 Totuşi, bikerii aşteaptă ca municipalitatea să se ţină de promisiune şi să le facă un skate-park, ca şi în Timişoara. Până atunci, exersează la „Groapa castanilor”, sus pe deal, în apropiere de centură, înspre aeroport, sau pedalăm până la Crater. „Mergem în fiecare vară la Bulz, la Vadul Crişului, sau la Şuncuiuş. Ne adunăm mai mulţi şi ne urcăm bicicletele în tren.”

Cât te costă distracţia?

Doar orientativ: o bicicletă pentru sport poate costa de la 200-300 de euro şi până la 2000 de euro. În fiecare probă, e nevoie de altceva. Dar fie că e vorba de frâne bune, fie că e nevoie de un cadru special sau de suspensii, investiţiile se ridică adesea la sume importante.

 Odată pregătit să faci o asemenea investiţie, îi poţi găsi pe stradă pe bikerii orădeni, cei „învăţaţi”, trecând pe lângă tine în viteză, sau povestind la o terasă.

Monica Mateiu



18Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor