Primarul Petru Filip răspunde întrebărilor J.b.

15Comentarii
Primarul Petru Filip răspunde întrebărilor J.b.
ORADEA – Filip spune că pentru 2007 sunt planificate 650 de miliarde pentru arterele orădene.

Jurnal bihorean: În ce măsură credeţi că este Oradea un oraş european la această oră?
Petru Filip: Dacă mă raportez la România – şi până la urmă Oradea fiind în România, nu mă pot raporta la altceva – cred că Oradea are, să spunem, un mic avantaj pe care a putut să şi-l valorifice, ţinând cont şi de posibilitatea pe care au avut-o orădenii de a circula mai uşor în Europa. Un răspuns edificator la această întrebare ar putea fi clasamentul pe care l-a făcut revista „Capital” în prima decadă a lunii noiembrie, privind cele mai prietenoase oraşe. Până la urmă putem schimba puţin sensul denumirii clasamentului şi să spunem că această ierarhie ne arată cât de repede se poate schimba un oraş într-unul de tip european. În acel clasament, Oradea era pe un mai mult decât onorant loc 5, din 50 de oraşe din România, fără Bucureşti, pe locul I fiind Timişoara, pe locul II Constanţa, pe locul III fiind Sibiul, pe locul IV fiind Braşovul, pe locul V Oradea, pe locul VI Aradul, la egalitate cu Clujul.

J.b.: Care e cea mai mare mulţumire a dumneavoastră din acest mandat, respectiv eşecul care vă vine primul în minte?
P.F.: Sunt proiectele grele pe care le-am început în 2004, chiar cu aceste opinteli şi aceste comentarii şi nemulţumiri. Însă odată aceste proiecte realizate, oamenii încep să perceapă de fapt că ele au fost necesare. Pot să dau exemple aici Magheru, Primăriei, pietonalul, intersecţiile şi sensurile giratorii, dacă le amintesc doar pe cele care au creat nemulţumiri. Marele eşec este depăşirea termenelor de execuţie la lucrări. Dar, indiferent că te duci să biciuieşti pe cineva, în condiţiile deficitului forţei de muncă în construcţii, e foarte greu să găseşti un executant care să fie în timp şi să lucreze de calitate, deoarece de acum nu banii vor fi marea problemă, ci lipsa forţei de muncă.

J.b.: Care este prioritatea dumneavoastră numărul unu în 2007, prin prisma Aderării la UE?
P.F.: În primul rând sunt străzile. Avem anul acesta planificat să cheltuim pe străzi în jur de 650 miliarde de lei vechi. Intră aici Calea Clujului, Ciorogariu, Bdul Decebal, Nicolae Jiga, Eminescu, Transilvaniei, Vladimirescu, Seleuşului, şi continuăm cu covoarele asfaltice în interiorul cartierelor. Proiectul numărul doi îl reprezintă spitalele şi şcolile, iar subiectul trei – salubritatea şi spaţiile verzi. La spitale avem prevăzute 76 de miliarde. Însă pe lângă lucrările de la fiecare etaj în parte, vom derula un program de reabilitare a grupurilor sociale din spitale. Acelaşi lucru l-am făcut şi la şcoli, şi efectul este major. Civilizaţia trebuie să înceapă de la felul în care arată toaleta.

J.b.: Care sunt primele lucruri care credeţi că se vor schimba în bine în Oradea, o dată cu procesul de integrare? Se va schimba ceva şi în rău?
P.F.: Alaltăieri m-am întâlnit cu reprezentanţii unei companii israeliene, iar ieri am avut o întâlnire cu reprezentanţii Austrian Airlines, care doresc să ştie care e profilul zonei. S-ar putea ca şi Austrian Airlines să-şi programeze zboruri de la Oradea. E clar că Oradea îşi va întări zona de interes pentru investitorii străini. Eu nu cred că lohn-ul va pleca în zona de est. În ceea ce priveşte lucrurile rele, nu pot să spun în acest moment cât de mult vor suferi firmele orădene prin concurenţa directă cu cele europene.

J.b.: Câţi bani europeni intenţionează municipalitatea să atragă în acest an şi în următorii 2-3 ani?
P.F.: În anul acesta avem două proiecte: începerea proiectului de extindere a reţelei de apă şi canalizare. E vorba de fonduri ale Guvernului (75% de la Guvern, 25% de la bugetul local). Aici e vorba de 48 milioane de euro. Alt proiect îl reprezintă începerea părţii a doua a centurii, drumul CET-ului şi al Sântandreiului cu podul Densuşianu, cu bani de la minister. Bani europeni? Avem acum un proiect pregătit pentru extinderea reţelei de apă şi canalizare în zona metropolitană, combinat cu schimbarea conductelor de azbociment şi a racordurilor de plumb de la nivelul municipiului. Este un proiect de aproape 100 milioane de euro. Proiect care în câteva luni va fi finalizat şi care va fi înaintat pentru absorbţia acestor fonduri structurale. Însă nu ne închipuim că UE ne va da banii fără să-i justificăm exact. Deocamdată avem ce lucra. Numai să putem absorbi banii pe care-i vom introduce pe piaţă.

J.b.: Care credeţi că e cea mai mare capcană în care poate cădea o administraţie locală dintr-o ţară proaspăt aderată la UE?
P.F.: Principala capcană ar fi ca, o dată cu intrarea în UE, să-şi închipuie că problemele proprii se vor rezolva la Bruxelles sau Strasbourg. Să înţelegem că problemele românilor se vor rezolva aici, de către noi.

J.b.: În ce măsură sunteţi tentat să candidaţi pentru Parlamentul European?
P.F.: Lucrurile pot depinde de tine sau pot să nu depindă de tine în totalitate. Administraţia locală este o treaptă în viaţa unui om care face politică, dar este cert că în fiecare dintre noi există şi dorinţa de a face politică naţională. Sigur că, dacă e să mă întrebaţi dacă politica la nivel naţional m-ar interesa mai mult decât mă interesează acum ca vicepreşedinte al PD, sigur că răspunsul este da.

Carte de vizită

Petru Filip

Data şi locul naşterii: 23 ianuarie 1955, Slobozia, judeţul Ialomiţa
Stare civilă: căsătorit cu Valeria, medic pediatru; o fiică, Roxana
Studii: Facultatea de Mecanică, Politehnica Timişoara
Specializări: doctor în inginerie mecanică şi doctor în management al administraţiei
Activitate profesională: primar al Oradiei, conferenţiar la Universitatea din Oradea
Activitate politică: preşedinte PD Bihor, vicepreşedinte PD la nivel naţional

Calin Corpas



15Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor