Prof.univ.dr. Ioan Gh. Ţara: Este „gâsca” în pericol? (I)

Prof.univ.dr. Ioan Gh. Ţara
Prof.univ.dr. Ioan Gh. Ţara
Un economist din secolul al XVII -lea, Jean Baptist Colbert, reprezentant al mercantilismului în economie şi consilier al regelui Ludovic al XIV-lea, spunea că a taxa este similar cu „a prinde gâsca şi a încerca să obții cea mai mare cantitate de pene cu cel mai mic zgomot”.

Cine a ştiut să respecte acest principiu de-a lungul istoriei, a reușit să aibă resurse corespunzătoare la buget şi să asigure în același timp confortul financiar minim pentru contribuabili. Astăzi, în Europa, există ţări în care fiscalitatea este foarte ridicată, dar suportabila totuși, precum şi ţări în care rata fiscalității este mai mică (28-30%), dar greu suportabilă. În România, în prezent, o rata medie a fiscalității de aproximativ 30%, mai mică decât în ţări precum Suedia, Austria, Luxemburg, este adesea percepută ca fiind una ridicată şi mai ales greu de suportat. „Strigătul gâştii” reflectă un anumit disconfort fiscal. După cum se știe, această diferență de perceptie se explică prin nivelul veniturilor rămase la contribuabili după ce-si acoperă cheltuielile de trai sau de funcționare.

Este inițiativa de a introduce impozitul pe cifra de afaceri în locul impozitului pe profit una care să domolească strigătul cu pricina?

În mod logic ea ar putea fi. În general, impozitele şi taxele reprezintă pârghii în mâna statului pentru stimularea creșterii economice şi a bunăstării contribuabililor. Aici intervine însă orientarea politică. Ea se desfășoară pe o paletă largă, de la orientarea de a așeza impozite mari şi utilizarea lor pentru satisfacerea intereselor unui grup restrâns sau pentru a stimula nemunca, până la aceea de a percepe impozite mici şi renunțarea la multe dintre atribuțiile cu caracter social ale statului. Nu vom aborda acest subiect acum. Să vedem ce se poate realiza prin introducerea impozitului pe cifra de afaceri în locul celui asupra profitului. (Notă: în esență, cifra de afaceri este egală cu totalul încasărilor, iar profitul reprezintă diferența dintre totalul încasărilor şi cheltuielile care au legătură cu obiectul de activitate din care se realizează încasările şi care, din punct de vedere fiscal, sunt eligibile).

Inițiativa de a extinde sfera de aplicare a impozitului pe cifra de afaceri sau „pe venit” este cuprinsă în Programul actualului Guvern. În acest document nu apar alte precizări în afara faptului că impozitul pe venit ar putea înlocui actualul impozit pe profit şi că s-ar avea în vedere cote ale acestuia de 1, 2 şi 3 la sută. În principiu acesta este un lucru bun, deși mulți s-au grăbit să-l critice şi să pună în evidenţă efectele eventualei aplicări greșite a lui. Poate-i explicabil, în lipsa unor informații suficiente.

În ce mă privește, eu cred că introducerea acestuia în Programul de guvernare s-a făcut pe baza unor analize profesionale şi s-au luat în considerare efectele pozitive ale aplicării lui. În fapt chiar dacă, așa cum spun unii, nu s-a vorbit despre impozitul pe venit înainte de alegeri, nu acest lucru este important. Ce contează foarte mult este ca statul să găsească cele mai potrivite pârghii pentru a realiza obiectivul de creștere economică în ritm de 5-6 % anual până în 2020 şi pe această bază creșterea veniturilor şi bunăstării populației.

(Va urma)

ioantara@yahoo.com



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !