Proiecţie bugetară pe 2018: – 6% faţă de 2017

De Cristina Ghilea
Reactualizat la:
3Comentarii
Cheltuielile de funcţionare, în 2018
Cheltuielile de funcţionare, în 2018
Sunt de aşteptat de la acest an modificări la gratuitatea acordată pensionarilor la transportul în comun şi nemulţumiri din partea sectorului ONG.

La finalul săptămânii trecute a fost lansat în dezbatere publică proiectul de buget al Oradiei pentru acest an. În 1 februarie va avea loc şedinţa de dezbatere a proiectului de venituri şi cheltuieli, estimat a fi mai mic cu 6% faţă de execuţia din anul anterior: planul pentru 2018 este de 955 milioane de lei faţă de peste 1 mld de lei, cât a gestionat Primăria în 2017.

Conducerea Direcţiei Economice – directorul Eduard Florea şi cei doi adjuncţi, Nadia Haş şi Sorin Iacob – a expus principalele caracteristici ale exerciţiului financiar din acest an. Florea apreciează că bugetul pe 2018 e „echilibrat şi echitabil” şi susţine că preocuparea executivului a fost să păstreze calitatea serviciilor şi „cantitatea” investiţiilor la nivelul anului trecut.

Din acest an, o parte dintre sumele rulate prin visteria oraşului pur şi simplu nu mai sunt grija executivului, spune Eduard Florea. Spre exemplu, 100 de milioane de lei, salariile profesorilor, nu mai sunt gestionate de Guvern prin primării, ci prin inspectoratele şcolare. „La fel, alte 50 milioane lei se pierd din impozitul pe salarii”, a mai spus el.

Înapoi în 2016

„Ca nivel al veniturilor proprii, ne-am întors în timp. Efectiv, ne situăm la nivelul anului 2016. Am pierdut din dezvoltare, din volum de investiţii. Creşterea economică pe care am avut-o de la an la an la veniturile proprii lipseşte în acest an”, spune Florea, referindu-se la veniturile proprii ale Oradiei, reduse de modificările la Codul Fiscal. Partea care revine oraşului din IVG va fi, în 2018, la 43% din total venituri proprii, faţă de 56%, anul trecut.

Cresc, în schimb, veniturile fiscale, pe fondul creşterii impozitelor şi taxelor cu 20%. „Anul trecut am avut încasări de aproape 102 milioane”, spune Florea despre această categorie de venituri. În 2018, Primăria se aşteaptă la încasări estimate la 118 milioane de lei. Veniturile nefiscale cresc şi ele cu 18%.

79% din buget este repartizat pe cheltuieli operaţionare, de funcţionare iar 21% este alocat investiţiilor, în condiţiile în care procentul ideal pentru acestea ar fi 25%.

0 lei

Economiştii au anunţat care sunt programele continuate de Primărie în 2018: susţinerea învăţământului românesc în Ungaria – Micherechi, Programe nerabursabile în domeniul social, Gala Campionii Viitorului, Premierea elevilor cu performanţe deosebite la învăţătură, Prânzul pe roţi, Programul de iniţiere în înot pentru elevii din clasa II şi Gala Antreprenorului.

Spre nemulţumirea sectorului ONG din Oradea, suma şi aşa modestă pe care Primăria o aloca pentru pentru proiecte – 300.000 de lei – nu va mai fi disponibilă pentru licitaţie de proiecte. Administraţia Bolojan a decis ca aceşti bani să fie viraţi către APTOR, care va putea face parteneriate cu ONG-urile care propun activităţi legale exclusiv de sărbătorirea Centenarului.

Gratuitate reevaluată

Reducerea bugetului se va resimţi şi în tarifele şi serviciile firmelor deţinute de Consiliul local. Administraţia Domeniului Public va avea, în 2018, zero lei ca subvenţie. La tariful energiei termice deja s-a umblat de anul trecut – a crescut preţul gigacaloriei prin reducerea subvenţiei. Acelaşi trarament se pregăteşte şi OTL-ului, respectiv gratuităţii acordate pensionarilor la transportul în comun.

În perspectiva unui buget diminuat față de anul trecut, executivul local se uită spre gratuitatea acordată pensionarilor la transportul în comun.„Este o intenție de a reconfigura această componentă, nu de a o anula. Sunt mai multe variante de analizat. Una este să se limiteze numărul de călătorii, s...

„Este o intenţie de a reconfigura această componentă, nu de a o anula. Sunt mai multe variante de analizat. Una este să se limiteze numărul de călătorii, să spunem la 50 pe lună. O alta este să se intre într-un sistem de coplată, să se plăteasă, de exemplu 5 sau 10 lei pe lună pentru acel serviciu. Sau se poate merge cu coplata pe tranșe de pensie sau de vârstă”, zice șeful Direcţiei Economice.

OTL SA este, acum, în posesia unor date de acest gen despre beneficiarii de gratuităţi, declarate de aceștia la ridicarea cardurilor.

Florea declară că discuţiile cu societatea de transport în comun, pe acest subiect, sunt avansate și că e de așteptat o propunere de modificare a situaţiei de acum până la finalul primului trimestru din acest an.

„Suntem obligaţi ca de la jumătatea anului acestuia să facem cu OTL un nou contract de delegare. E o condiţie obligatorie pentru a obţine fonduri europene, iar contractul va fi în litera și spiritul regulamentele europene. Acestea nu prevăd gratuităţi la modul în care am fost obișnuiţi până acum, cineva trebuie să achite poentru fiecare transport. Azi, pentru pensionarii orădeni nu plătește nimeni, nici măcar bugetul local”, zice el.

Conform acestuia, practica prezentă, este ca Primăria să acopere, la final de exerciţiu financiar, deficitul apărut în contabilitatea OTL. Florea spune că noile reguli sunt că fiecare călătorie trebui plătită de cineva, „ori Primăria nu poate să suporte acel transport. 40.000 de pensionari, fiecare cu 70 de lei pe lună este bugetul de investiţii al OTL pe un an, e o sumă colosală”.

OTL va primi de la buget, în acest an, aceeași sumă ca și anul trecut, în condiţiile în care salariile au crescut, pe fondul schimbărilor legislative.



3Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor