Raport final în cazul accidentului aviatic din Apuseni. Adrian Iovan a luat o serie de decizii eronate

Reactualizat la:
7Comentarii
Raport final în cazul accidentului aviatic din Apuseni. Adrian Iovan a luat o serie de decizii eronate
© Moții din comuna Horea au construit o capelă în locul în care s-a petrecut accidentul aviatic. - FOTO: Carmen Ile
Centrul de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a prezentat luni raportul final în privința accidentului aviatic din Apuseni de pe 20 ianuarie 2014.

Cauza producerii accidentului constă în oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor.

Potrivit raportului, Răzvan Petrescu era pilotul aeronavei, iar Adrian Iovan era comandant.

În perioada februarie – decembrie 2013 aeronava a fost imobilizată pentru executarea unor lucrări de întreținere planificate

Decizii eronate

Iovan nu avea experienţă de a pilota un astfel de aparat de zbor, mai puţin performant, şi a luat mai multe decizii eronate, potrivit comisiei de anchetă. Printre deciziile eronate se numără:

– evaluarea eronată a factorilor de risc specifici desfășurării acestui zbor datorată întreruperii mari de la zbor și lipsei de experiență a echipajului pe aeronava BN-2A-27, inclusă în clasa MEP;

– decizia eronată a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor în condiții meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor;

– decizia eronată a comandantului aeronavei de a zbura o lungă perioadă de timp în condiții de givraj;

– deciza eronată a comandantului de a continua misiunea sub AMA, în condiții de zbor IMC după reguli de zbor IFR;

– decizia eronată a comandantului aeronavei de a decola cu masa peste limita maxima admisă și poziția centrului de greutate în afara limitelor calculate și impuse de producător.

„Pe parcursul acestui zbor, aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce nu a permis aeronavei să atingă altitudinea de 11.000 de picioare (…) Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor.

Problemele de givraj sunt motivul pentru care aeronava nu a urcat la nivelul de altitudine dorit. Este de remarcat că pe radarul de control al controlorilor de trafic s-a declanşat alarma, ceea ce însemna că aeronava opera sub altitudinea minimă de siguranţă în zonă. Controlorul i-a cerut încă o dată pilotului să crească altitudinea de zbor a aeronavei”, a declarat Eugen Suciu, membru al comisiei de investigatie în cadul CIAS.

El a mai spus că, ulterior, Adrian Iovan a comunicat controlorilor de trafic că va coborî sub altitudinea de 2.400 de metri, ceea ce înseamnă că acesta ieşea din raza radarului, moment în care echipajul avea întreaga responsabilitate.

Cruce pusă de moți la locul accidentului aviatic. - FOTO: Carmen Ile Cruce pusă de moți la locul accidentului aviatic. – FOTO: Carmen Ile ©

Adrian Iovan avea peste 14.000 de ore de zbor pe aeronave performante.

Specialişti din România, Marea Britanie, unde a fost fabricată aeronava şi SUA, unde au fost fabricate motoarele, au întocmit raportul care are 158 de pagini.

În urma accidentului aviatic din ianuarie 2014 au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. Au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş.



7Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor