Recital Michelangelo: ,,Pe-un om ferice, ani în șir…”

Recital Michelangelo: ,,Pe-un om ferice, ani în șir…”
Cei care-l cunosc pe actorul Eugen Țugulea, cei care l-au urmărit jucând în numeroase spectacole de-a lungul celor aproape 60 de ani (a venit la Oradea în 1955, chiar anul redeschiderii Teatrului Românesc, ca foarte tânăr absolvent și a rămas aici) nu cred să se fi mirat prea tare …

vâzând afișul care anunța un Spectacol-recital susținut de el. Nu, pentru că în toți acești ani el a continuat să joace, n-a lipsit de pe scenă, chiar dacă rolurile interpretate erau de mică întindere. Important era că EL se afla pe scenă.

Cei care l-au văzut de curând pe Radu Beligan jucând la cei 96 de ani vor înțelege de ce marii actori nu acceptă pensionarea, ieșirea din scenă, sperând, în taină, să iasă din… LUMEA materială, chiar din scenă…O, dacă s-ar putea…Vorbind cu ei, afli că acesta e visul nemărturisit al marilor actori.

Eugen Țugulea a ales să se întâlnească cu publicul orădean la un Recital de poezie. Și încă ce poezie! Marţi, 18 februarie, ora 18, la Teatrul Arcadia, vă aşteaptă la recitalul „Pe-un om ferice, ani în șir…”. La cei 83 de ani, el rostește, cu o căldură și un entuziasm extraordinar 27 de sonete din opera poetică a celui mai mare artist al Renașterii, inegalabilul Michelangelo. Artist cunoscut publicului larg, mai ales ca sculptor și pictor și mai puțín ca poet. De altfel, versurile sale ar fi rămas necunoscute, dacă un nepot nu i le-ar fi publicat după moarte.

I-au fost tălmăcite versurile, admirabilele versuri, în principal de C.D Zeletin, dar și Lucian Blaga sau St Aug. Doinaș sau Maria Banuș, Ion Al. George semnează câteva sonete…

Optând pentru un decor simplu, care sugerează doar ocupația de bază a acestui colos, adică un bloc de marmură, materialul lui de lucru, care în final va face loc chipului cunoscut al artistului (scenografia:Vioara Bara), Eugen Țugulea lasă spațiul total POEZIEI; el se mișcă în scenă, se plimbă de la un capăt la altul, încet, nescăpând publicul nici din ochi, nici din mână, cum se spune… apoi coboară și, în cel mai firesc mod, se așează pe marginea scenei, rostind cu un glas molcom, plăcut, dar insuflând versurilor profunde, mustind de idei și sugestii ale poetului o energie care pune în valoare latura lor meditativă, metafizică.

Imaginând cumva Muza, eterna Muză, nelipsită din viața unui artist, actrița Zentania Lupșe Lakatos trece, cu grație, prin scenă ca umbra visului poetului… Ea cântă cu un glas de mare puritate Ave Maria și iese discret din scenă. Florian Chelu Madeva a compus, dăruindu-le actorului, două melodii pentru a însoți rostirea impecabilă a versurilor.

O seară cât se poate de plăcută și instructivă așadar, pot petrece tinerii și cei mai puțini tineri, alături de unul din veteranii Teatrului Regina Maria, actorul Eugen Țugulea.

Elisabeta Pop

 



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !