Români şi unguri, uniţi pe asfalt

Români şi unguri, uniţi pe asfalt
ORADEA - Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Tanczos Barna, a mediat ieri la Oradea o întâlnire între specialişti din România şi Ungaria pe domeniul infrastructurii rutiere. 

Autorităţile din cele două state s-au întâlnit pentru a pune la punct detalii legate de construirea unor autostrăzi, drumuri expres, dar şi drumuri secundare, care să lege pe asfalt cele două ţări. „Parte maghiară şi-a dat seama că România este un generator important de trafic şi îşi revizuieşte strategia privind dezvoltarea infrastructurii”, a declarat la Oradea secretarul de stat în Ministerului Transporturilor, Tánczos Barna. Acesta a precizat apoi că drumurile din estul Ungariei nu mai fac faţă traficului care vine dinspre România.

Din păcate, nu putem trece cu vederea că, în timp ce partea maghiară vorbeşte din poziţia unei ţări care are peste 600 kilometri de autostradă, ţara noastră se poate lăuda cu doar 264 kilometri de autostradă în uz, fiind codaşa Uniunii Europene la acest capitol…

 

Legătura” M 35

 

Au fost gândite o serie de soluţii, pentru ca o parte din circulaţia rutieră să fie preluată de autostrăzi sau drumuri expres menite să lege oraşe importante din cele două ţări.

Un astfel de exemplu ar fi autostrada M 35, care ar deveni o legătură între Autostrada Transilvania şi autostrada M 3 din Ungaria, ce leagă Debreţinul de Budapesta, Viena şi apoi Europa Occidentală. Legătura Autostrăzii Transilvania cu M 3 Debreţin – Budapesta s-ar face pe lângă localitatea Berettyoujfalu, de unde M 35 ar urca spre nordul Ungariei, până la joncţiunea cu M 3, lângă Debreţin.

Partea maghiară doreşte ca lucrările la M 35 să debuteze în 2009, urmând ca tronsonul să fie finalizat până în 2012.

Aceeaşi autostradă de legătură M 35 ar urma să facă şi legătura dintre M 3 Debreţin – Budapesta, cu o viitoare autostradă M 4, ce ar urma să lege Oradea direct de Budapesta, pe o rută asemănătoare actualului E 60 (Drumul Naţional A 4 în Ungaria). „S-a ajuns la concluzia că traficul dinspre România nu se duce spre autostrada M 3 şi ar fi nevoie de o altă autostradă, de două benzi pe sens, care să lege Oradea direct de Budapesta”, a subliniat secretarul de stat Tanczos.

 

În afara Bihorului

 

Un alt proiect rutier se referă la un drum expres Baia Mare – Satu Mare – Petea, cu câte o bandă pe sens, pe un traseu rectiliniu şi construit astfel încât să se evite intrarea în localităţi. Acesta ar urma conexat pe teritoriul ungar cu autostrada M 3, ce uneşte Budapesta de Debreţin, Nyreghaza şi mai apoi de Lvov (Ucraina), fiind parte a Coridorului Rutier V Pan-european. „Este un proiect important pentru România, deja traseul a fost stabilit, au fost începute exproprierile, însă din păcate proiectul nu este la fel de important şi pentru Guvernul Ungariei. Sperăm ca şi Ungaria să-i acorde o atenţie mai mare şi să aloce cât mai repede fonduri pentru studiu de fezabilitate, proiect şi execuţie”, a apreciat secretarul de stat.

Al treilea proiect major de legătură în România şi Ungaria este cel de la Nădlac, pe Coridorul Rutier IV Pan-european. Nădlacul ar fi punctul de întâlnire româno-maghiar pe traseul Budapesta – Kecskemet – Szeged – Arad – Timişoara – Deva – Sibiu – Rm. Vâlcea – Piteşti – Bucureşti – Constanţa, cu precizarea că o mare parte din traseul românesc al acestei rute există şi acum doar pe hârtie.

„Finanţarea a fost deja stabilită pentru o parte din proiect, sunt atât bani de la cele două Guverne, cât şi fonduri comunitare”, a spus Tanczos Barna pe marginea acestui proiect de infrastructură.

 

Georgiana Anghel

Calin Corpas



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !