România, paradisul bogaţilor

1Comentariu
România, paradisul bogaţilor
Guvernul Tăriceanu predă lecţii de fiscalitate Europei. Pe de o parte, de la 1 ianuarie 2007 a umflat peste măsură preţul maşinilor second-hand importate din Vest, încălcând astfel principiul liberei circulaţii a bunurilor în interiorul Uniunii.

Introducerea taxei de înmatriculare prin noul Cod Fiscal măreşte dramatic preţul unei maşini second-hand importate din Vest, cu sume de ordinul a mii de euro. Nu contează că maşina este Euro 3, cum este cazul Daciei Logan: dacă are un an vechime, plăteşti o taxă de înmatriculare de peste patru ori mai mare faţă de situaţia în care ai cumpăra maşina nouă, din România. În cazul Loganului, de la 2-300 de euro, la peste 900-1.100 de euro, în funcţie de cilindree.

Singurul aspect pozitiv al taxei de înmatriculare este descurajarea achiziţiilor de maşini second-hand cu adevărat vechi, care îndeplinesc norme de poluare depăşite. Într-un cuvânt, rable.

Ţară de lux

Pe de altă parte, noul Cod Fiscal încurajează puternic achiziţia de maşini luxoase. Nu contează cât este de scump automobilul şi cu câte hectare de piele este capitonat. Cu cât este mai scump, cu atât se plăteşte mai puţin.

Maşinile de lux, cu cilindree de peste doi litri, erau accizate cu un procentaj între 4 şi 11%, în funcţie de mărimea cilindreei şi tipul motorului: benzină sau diesel. Conform statisticilor oficiale, majoritatea maşinilor de lux sunt dotate cu motoare cu cilindree respectabilă, de multe ori peste 2,5 litri. Adică, accize de 8% sau 11%, în funcţie de tipul motorului.

Cu noua taxă de înmatriculare, bogaţii vor plăti de cel puţin două ori mai puţin şi se poate ajunge la situaţia în care vor plăti cu 500% mai puţin. Un exemplu de calcul: pentru un Mercedes S-Klasse de 5,5 litri, a cărui valoare ajunge lejer la 100.000 de euro fără nici un fel de taxe, acciza este de 11.000 de euro.

De anul viitor se va plăti doar 1 euro pentru fiecare centimetru cub, adică 5.500. Jumătate. Dacă cilindreea este de 3,2 litri, dar maşina are multe opţionale, se plătesc 3.200 de euro. De aproape patru ori mai puţin.

Taxe mărite

În aşteptarea noilor taxe de înmatriculare pentru maşinile second-hand importate de la 1 ianuarie 2007, Guvernul a mărit deja valoarea în vamă a maşinilor uzate. Prin Ordinul nr. 1.076 din 26 iunie 2006, publicat în Monitorul Oficial din 4 iulie, valoarea în vamă a autoturismelor a crescut, în unele cazuri, cu peste 50%.

Spre exemplu, un Volkswagen Passat 1,9 TDI, o maşină populară în România, are acum valoarea în vamă de 6.525 de euro (4.908 anterior). În consecinţă, taxa plătită a crescut cu peste 400 de euro (de la circa 1.200 la aproape 1.700).

Reacţii oficiale

Şi alte ţări intrate relativ recent în UE, cum ar fi Ungaria sau Polonia, au promovat un model fiscal de descurajare a importurilor second-hand. Spre deosebire de România însă, acestea nu au scăzut taxele aplicate maşinilor de lux.

Cu toate acestea, Comisia Europeană a decis că prevederile încalcă Tratatul UE şi a demarat procedurile prin care Ungaria şi Polonia ar putea fi sancţionate financiar. Oficiali români din Ministerul Integrării Europene au semnalat săptămâna trecută că şi ţara noastră se expune sancţiunilor financiare. Până acum, nici un responsabil din Ministerul de Finanţe nu a avut o poziţie oficială vizavi de această problemă.

Horia Trifa



1Comentariu

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor