Romeo si Julieta sau Cum s-ar putea intalni William Shakespeare cu cerbul de aur

De Simona Popovici Donici
Romeo si Julieta sau Cum s-ar putea intalni William Shakespeare cu cerbul de aur
Romeo si Julieta sau Cum s-ar putea intalni William Shakespeare cu cerbul de aur
Flăcări, fum, multă muzică uşoară şi efecte speciale: cea mai cunoscută poveste de iubire le-a fost cântată “altfel” spectatorilor timişoreni, duminică seara. Musicalul “Romeo şi Julieta”, creat de Gérard Presgurvic prin “rescrierea” piesei lui William Shakespeare, a fost spectacolul ales pentru Timişoara de către Teatrul Naţional de Operetă, în cadrul turneului său naţional.

Montarea maghiarului Miklós Gábor Kerenyi (Kero®) pe scena Operetei bucureştene este un spectacol colorat, strident chiar, un compus scenic mixt, uneori savuros, alteori indigest. Întâi de toate, frapează amestecul de “superprofi” (ca să ne menţinem în arealul lexical al spectacolului) şi amatorism la nivelul interpretării, de voci mari, impostate, de operă, cu voci şterse, care-şi forţează debitul riscând falseturi.

La fel de alandala sunt amestecate “stilistic” costumele realizate de Rita Velich, cu zorzoane ca dintr-un talcioc atemporal al modei. Soluţiile regizorale sunt, ca şi cele scenografice, previzibile, într-un stil clasic-naiv, iar rezolvări facile ale dorinţei de spectaculos precum flăcările fără un argument solid ca semn teatral sau excesul de fum (resimţit din plin de spectatorii din primele rânduri) sunt mai degrabă nefericite.

Definit la unison de autor, producător şi protagonişti drept “musical pop-rock”, spectacolul bucureştean are o linie melodică simplistă, pendulând cel mai adesea între opereta infantilă şi muzica uşoară românească, cu câteva binevenite excepţii în care partitura lasă loc performanţei vocale, însă cei care se lasă ademeniţi de eticheta “rock” vor pleca de la spectacol cu timpanele nemângâiate. Alternanţa sonoră este şi ea uşor de anticipat: scenele colective, precum cele ale înfruntărilor dintre “găştile” Capulet şi Montague sau cele de bal au ritmuri antrenante, în timp ce momentele rezervate îndrăgostiţilor se încheagă în dulci “balade”, un continuu “senti” lipicios, plicticos şi vetust că n-ar mira pe nimeni să treacă tropăind prin scenă vreun cerb de aur.

Orchestra dirijată de Balazs Stauroczky scoate însă untul din ştime, cu eroic entuziasm. Coregrafiile realizate de Eva Duda propun câteva captivante inserturi (între care un excelent “monolog” de street-dance), însă în cea mai mare parte a spectacolului sunt banale, tributare simetriei, fără semnificative inovaţii la nivelul mişcării, uneori cu o senzaţie obositoare de “viermuială” în clarobscuritatea scenei. Cea mai păguboasă intervenţie este însă “rescrierea” textului: Julietei i se spune că are nevoie “ de un bărbat şi de averea lui” şi e îndemnată să-şi ia “un amărât, atât”, dialogurile sunt simpliste, schematice, şi abundă în trivialităţi care se vor “simpatice” (uneori ilustrate gestual), repetiţii ale replicilor induc o redundanţă obositoare.

Din profunzimea şi subtilitatea piesei lui Shakespeare se alege praful: un praf care se vrea cât mai sclipicios, ca un fard la modă, totuşi doar praf. Există însă şi scene în care limbajul deocheat este justificat dramatic, iar înfruntarea dintre Lady Capulet şi Lady Montague, excelent interpretată de Georgiana Mototolea şi Adina Sima, cu mari atuuri deopotrivă muzicale şi actoriceşti, de o vivacitate şi un ritm impecabile, este unul dintre cele mai izbutite momente ale spectacolului. Remarcabili în interpretări au mai fost Matei Chioariu în rolul Paris, Ernest Fazekas (Tybalt) şi Adrian Nour (Benvolio). Nesusţinuţi nici de partitură, nici de vreo găselniţă coregrafică briliantă, Romeo şi Julieta îşi trăiesc în gamă minoră tragica iubire, croită pe măsura “noii sensibilităţi” mai prietenă cu telecomanda decât cu domnul Shakespeare.

Foto © fotosen.ro



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase