Şagunişti orădeni, pe insula tropicală Reunion

Şagunişti orădeni, pe insula tropicală Reunion
Colegiul Tehnic „Andrei Şaguna” din Oradea s-a reîntors din mobilitatea Comenius de la tropice.

Colegiul Tehnic „Andrei Şaguna” desfăşoară proiectul şcolar multilateral Comenius ACTIVE (Active Communication Training in Vocational Education), cel de al treilea din seria de programe sectoriale Comenius câştigate de instituţia şcolară cu profil tehnnologic şi vocaţional. În cadrul Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii derulat prin Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale derulează şi componenta de parteneriate şcolare Comenius, ce se adresează instituţiilor de învăţământ preuniversitar de stat şi private, precum şi tuturor membrilor comunităţii educaţionale care îşi desfăşoară activitatea în acest sector.

Multilateralul ACTIVE şogunist antrenează în intervalul de timp 2013-2015 eforturile a şapte instituţii şcolare europene din România, Bulgaria, Italia, Turcia, Croaţia, Polonia şi La Réunion şi urmăreşte să ofere elevilor o înţelegere şi întrebuinţare corectă a comportamentului de comunicare nonverbală, un element crucial în formarea unor modele de conduită exemplară în situaţii generate de mediul vocaţional şi în vederea unei aderări de succes la piaţa muncii în ţară şi peste hotare.

La Réunion, teritoriu de peste mări al Franţei, un tărâm tropical paradisiac din inima Oceanului Indian, a fost gazdă pentru şoguniştii orădeni, precum şi pentru echipele bulgară şi croată ce au reprezentat liceele cu profil economic „Intelekt”, din Pleven şi „Ekonomska i trgovacka skola” din Cakovec.

Cei doi elevi orădeni din echipa Comenius ACTIVE, Birta Angela Flavia, elevă în clasa a XI-a A, design vestimentar şi Hadade Sergiu, elev în clasa a XII-a C, profil servicii-organizator banqueting, au fost însoţiţi de directorul şcolii, prof. ec. dr Vonea Răzvan şi coordonatoarea de proiect, prof. Curpaş Anca. Din 6 noiembrie, ziua plecării, şi până la întoarcerea din 14 noiembrie, membrii echipei au avut contextul ideal exersării competenţelor de comunicare în limba engleză şi franceză prin capitalele europene care le-au punctat zborul spre La Reunion, insula vulcanică franceză şi patrimoniu natural mondial. Din Budapesta şi Paris, până pe crestele cu altitudine de peste 2500 de metri ale vulcanului activ Piton de la Fournaise, echipajul orădean a avut şansa de a descoperi cum să îţi faci prieteni şi cum să te relaţionezi la superiorii tăi în conform cutumelor de comunicare în cele patru societăţi europene.

Obiectivul vizitei a fost acela de a realiza un studiu comparativ asupra comportamentului nonverbal în iniţierea contactelor personale şi profesionale în culturile reprezentate de cele patru şcoli partenere prezente la gazdele de la Lycée Général et Technique Antoine Roussin din Saint-Louis, o localitate situată în sud-vestul insulei, cu deschidere spre coasta Oceanului Indian, o plajă cu nisipuri albe şi lagună străjuită împotriva rechinilor prădători de un admirabil recif de corali.

Toate activităţile de proiect, pe care echipa franceză coordonată de profesorul de ştiinţele naturii Jerome Vallot le-au pregătit, şi-au propus să asigure contextul cunoaşterii reciproce a membrilor din echipajele prezente, a culturii ţărilor, a zonelor administrative, sistemelor educaţionale şi spaţiului instructiv-educativ din şcolile partenere.

Atelierele de lucru pe tema nonverbalităţii, au urmărit o abordare ludică, motrică, iar antrenaţi fie în grupul lărgit de profesori şi elevi, în grupele restrânse de elevi sau în monologurile clovnului cu nasul roşu, elevii au depăşit cu succes orice barieră lingvistică, socială sau culturală. Ridicolul, comicul dinamic, workshopurile cu schiţe de teatru în limba engleză au fost instrumentele de lucru prin care românii, bulgarii, croaţii şi francezii au învăţat cum se comunică verbal şi nonverbal când întâlneşti pe cineva pentru întâia dată şi cum să nu te pierzi chiar dacă acea persoană nu vorbeşte limba ta, nici nu urmează îndeaproape regulile tale de socializare.

Gazdele franceze au ştiut cum să îmbine munca tematică din sălile de clasă cu activităţile recreative, cu drumeţiile ce ne-au cam întins spinarea şi gambele în traseul la Cascada Bras-Rouge din staţiunea montană Cilaos şi la fabulosul crater al vulcanului Piton de la Fournaise. Unul dintre cei mai activi vulcani din lume şi situat în Parcul Naţional Réunion, acesta a erupt consecutiv în anii 2006, 2007, 2008, iar mai recent în decembrie 2010, când lava s-a revărsat timp de două zile. În zăduful amiezii, temperaturile au depăşit 30ºC, însă apa de pe plaja din Saint-Pierre şi scufundările snorkelling au avut menirea de a ne răcori şi de a ne revela minunăţia de corali şi bancurile pastelate de peşti şi specii marine de pe fundul oceanului.

Pe lângă demersurile de analiză comprehensivă a chestionarelor iniţiale aplicate grupurilor ţintă de către toate instituţiile partenere, elevii au jurizat alegerea unui logo al proiectului ACTIVE. Acesta va intra în competiţie cu propunerea celorlalte ţări partenere, Turcia, Italia şi Polonia, care s-au întrunit în acelaşi timp în Catania.

Atât profesorii, cât şi elevii au fost găzduiţi în locuinţele gazdelor franceze, unde au avut şansa unei interacţiuni de primă mână cu traiul de fiecare zi a unei familii de pe insulă. Au învăţat cu toţii să cânte, să danseze, să gătească bonbons piment, cari z’oefs şi samousa, să distingă între variatele mirodenii şi savuroasele fructe tropicale. S-au creat ataşamente şi prietenii puternice între participanţi, iar despărţirile din aeroportul Rolland Garos din Saint-Denis au fost dureroase, cu multe lacrimi şi îmbrăţişări, elevilor fiindu-le greu să se desprindă de nişte gazde atât de generoase, calde şi primitoare.

Dincolo de aspectul uman al interacţiunii dintre participanţi, varietatea din componenţa parteneriatului constituie o premisă esenţială pentru cunoaşterea şi înţelegerea diversităţii culturale şi lingvistice europene în rândul profesorilor şi elevilor, a spiritului şi practicii antreprenoriale din diferite societăţi ale statelor UE. Putem spune că elevii au avut din plin parte de experienţe unice care le-au prilejuit şansa de a dobândi competenţe şi abilităţi personale şi de comunicare pentru integrarea profesională şi de cetăţenie europeană activă.

Aşteptăm cu sufletul la gură activităţile de diseminare către comunitatea locală unde vor fi invitaţi părinţi, profesori colegi şi reprezentanţi ai forurilor educaţionale din judeţ.

Urăm mult succes echipei de la Colegiul Tehnic „Andrei Şaguna” în derularea acestui ambiţios proiect ce va contribui semnificativ la modernizarea şi europenizarea comunităţii educaţionale din instituţia de învăţământ şi va crea punţi pentru viitoare parteneriate cu statele Europei.

Oradea, 17 noiembrie, 2013

prof. Răzvan VONEA



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase