Se cer soluţii la stresul estival de la Paşapoarte

Se cer soluţii la stresul estival de la Paşapoarte
Întoarcerea românilor de peste hotare, veniţi în concedii în ţară, bulversează activitatea la Paşapoarte.

Revenirea în ţară pentru concedii a românilor plecaţi în străinătate aduce cu sine nervi la Serviciul de Paşapoarte, aflat în subordinea Prefecturii Bihor. Cozi şi, inevitabil, nervi. Chit că Prefectura oferă cetăţenilor un sistem de programare online pentru depunerea actelor, disponibil pe site-ul www.serviciicomunitare.eu. Prima poziţie pentru o programare online este disponibilă pentru data de 2 august! Aceasta în condiţiile în care programul este zilnic între orele 8:30-16:30, de luni până vineri, iar joi programul se prelungeşte până la ora 18:30.

Serviciul online nu este, însă, promovat mai deloc de o Instituţie a Prefectului ce rămâne încă datoare la capitolul comunicare şi relaţii cu publicul.

„Sunt revoltat! Aţi fost la Paşapoarte? Am stat dimineaţa la coadă, ca să mi se zică la ghişeu că nu primesc număr, că numai 60 se dau pe zi. DE CE? Primesc ştampila pe chitanţă cu taxa neutilizată 240 lei şi mă trimite la Poştă după bani. Acolo mi se spune că nu pot primi banii, că s-au virat deja. Ce se întâmplă, domnilor???? Minunea Bolojan a ţinut aşa puţin? Da’ eu ce fac acum? Paşaport nu, bani nu, cu drumuri de la Ana la Caiafa. Aloooooo, nimeni nu se sesizează? (…) Vă bateţi joc de populaţie? Dar când trebuie plătite amenzi sau taxe, eu trebuie să c*c bani în 48 ore, că altfel plătesc dublu, şi voi îmi faceţi paşaport în 14 zile? Mie cine îmi plăteşte timpul, nervii şi banii?”, se revoltă cetăţeanul Dan Sabău, pe Facebook.

Contactaţi de redactorul JB&BIHON, prefectul Ioan Mihaiu, aflat în funcţie de aproape două luni, dar şi şefa serviciului Paşapoarte, Raluca Avram, au asigurat că se fac eforturi pentru îmbunătăţirea relaţiei cu publicul a Serviciului Paşapoarte. Însă Mihaiu a precizat că, şi aşa, Bihorul stă mult mai bine decât alte judeţe. Mihaiu anunţă că cele trei ghişee existente de preluare a documentelor vor fi suplimentate cu încă unul, pentru această perioadă încărcată.

Programări online

Altfel, Mihaiu insistă ca populaţia să se programeze online la Paşapoarte. „Nu putem, ca idee, să mergem înapoi în timp. Programarea se face online. Unde nu se plăteşte cu cardul, iarăşi e scandal. Acum, problema este că vin cei din afara ţării şi nu vor să se programeze online”, declară prefectul, care spune că perioada de programare online se va extinde, de la 2 la 4 săptămâni. Aceasta deoarece perioada oferită la această oră se dovedeşte insuficientă, în perioada de vârf a solicitărilor.

Pe repede-înainte

20227637_10213930873816146_1678631685_o Prefectul Ioan Mihaiu ©

O altă măsură luată de prefect se referă la accelerarea timpului de prelurare a dosarelor. De la 10 minute, timpul alocat preluării actelor se va reduce la 8 minute începând de luni, anunţă prefectul. Efectul dorit este acela de a putea prelua mai multe cereri într-o zi. Prefectul Mihaiu afirmă, în contradicţie cu cetăţeanul citat, că nu sunt 60, ci 90 de numere de ordine eliberate într-o zi. Şi că, prin scurtarea timpilor, vor fi eliberate 114 într-o zi. „Vor fi 24 numere de ordine pe zi, în plus. În mod normal nu ar mai trebui să fie probleme”, este încrezător prefectul.

Pe când plata pe loc?

Un alt neajuns reclamat se referă la imposibilitatea achitării taxei de paşaport la faţa locului. Oamenii sunt trimişi la Prefectură, la Poştă sau la Trezorerie. „Deocamdată, Ordonanţa 41/2016 nu ne permite să încasăm. Ar trebui să se facă o modificare a legislaţiei, pentru ca noi să putem încasa”, ne transmite Raluca Avram, şefa Serviciului Paşapoarte.

Problema este că, pentru ca taxa să poată fi plătită pe loc, este necesară înfiinţarea unei casierii la sediul Serviciului. Aşa cum se întâmplă, bunăoară, la Înmatriculările Auto – altă structură a Prefecturii, sau la Evidenţa Populaţiei, pentru cărţile de identitate – structură a Primăriei Oradea. Prefectul Mihaiu afirmă, însă, că această comparaţie cu Primăria „nu este bună”, deoarece prefectul este obligat să ceară suplimentarea personalului la Direcţia Generală Paşapoarte din MAI. O soluţie alternativă ar fi ca Prefectura să trimită la Paşapoarte un om din aparatul propriu, ca să încaseze taxa pentru paşaport. „Nu este o soluţie viabilă”, susţine prefectul, argumentând că angajaţii din aparatul său propriu au sarcini bine delimitate. În fine, un protocol cu Primăria Oradea ar fi cea de-a treia variantă pe care Prefectura ar putea-o lua în calcul, pentru a eficientiza activitatea la Paşapoarte, în sensul de a o face mai prietenoasă cu cetăţeanul. Rămâne de văzut dacă prefectul va dori şi dacă primarul va fi dispus.

Ca şi cum schema de personal nu ar suferi, în plus, Serviciul de Paşapoarte are ghişee temporare şi în cele cinci oraşe din judeţ, ceea ce înseamnă doi oameni detaşaţi în judeţ, săptămânal. Aceasta fără ca Direcţia Generală din MAI să suplimenteze posturile, aspect remarcat de prefect. „Nu este deloc eficient”, recunoaşte Mihaiu, care s-ar folosi mai degrabă de acei oameni în Oradea. Mai ales acum, în perioadă de vârf.



5Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor