Seminar despre descentralizare

O dezbatere pe tema „Strategii de descentralizare a învatamântului preuniversitar” a avut loc ieri, la Inspectoratul Scolar. Seminarul a reunit reprezentanti ai Consiliului Judetean, ai consiliilor locale si primariilor din judet si ai Prefecturii.

De asemenea, au participat directori de scoli, parinti si sindicalisti din învatamânt. Proiectul de descentralizare a învatamântului a fost prezentat de inspectorul general Liliana Antonescu. „În educatie, descentralizarea reprezinta procesul de transfer al competentelor de la nivelurile centrale catre cele locale, pentru a apropia decizia de beneficiarii serviciului public de educatie, precum si participarea factorilor non-administrativi în procesul de luare a deciziilor, respectiv parinti, societate civila, mediu de afaceri, asociatii profesionale”, a spus aceasta.

„E clar ca sistemul actual de învatamânt nu este cel mai bun. Trebuie sa aducem descentralizarea deciziilor si învatamântul cât mai aproape de copii”, considera subprefectul Traian Abrudan.

Directori nemultumiti

Majoritatea invitatilor s-au aratat nemultumiti de propunerile proiectului, în special în ceea ce priveste conducerea unitatilor scolare, deoarece nu le convine ideea ca în conducerea scolii sa intre persoane care nu au nici o legatura cu învatamântul.

În ceea ce priveste curriculum-ul, acesta are la nivel national doua componente, adica curriculum de nucleu si curriculum la decizia scolii. Raportul dintre cele doua componente a fost mereu modificat de schimbarile aduse în planurile de învatamânt, ceea ce a dus la o reducere substantiala a curriculum-ului la decizia scolii.

Resurse umane

Efectele procesului de învatamânt sunt date de calitatile profesionale ale cadrelor didactice, de gradul de angajare a acestora în îndeplinirea responsabilitatilor privind educarea elevilor.

Chiar daca comunitatea locala si conducerea scolii sunt primele interesate de calitatea si efectele procesului educativ din scoala, acestea sunt lipsite în prezent de orice drept de decizie în legatura cu numirea, normarea si salarizarea personalului.

Finantare

Despre modul de finantare a scolilor a vorbit inspectorul scolar general adjunct Silviu Torjoc. În proiectul de descentralizare redat de Ministerul Educatiei si Cercetarii este mentionat faptul ca în prezent finantarea scolilor se asigura prin bugetul local, dar nu este corelata cu obiectivele de dezvoltare ale acesteia, stabilitate prin planurile de dezvoltare institutionala, corelate cu planurile de dezvoltare ale comunitatii.

Decizia privind prioritatile de dezvoltare a scolii nu implica de fiecare data participarea administratiei publice locale, prin care vine finantarea.

Ioana Iuhas