Serviciul de Stare civilă se informatizează

1Comentariu
ORADEA - Dotarea Serviciului de Stare Civilă cu aparatură informatică şi introducerea în calculator a actelor emise de acesta în ultimii peste 100 de ani sunt doar două dintre obiectivele proiectului „Îmbunătăţirea serviciilor la Direcţia de Evidenţă a Persoanelor (DEP) – arhivă electronică pentru Starea Civilă”, în valoarea de 50.000 de euro, finanţat prin programul Phare CBC.

„Sunt peste 800.000 de certificate de deces, de căsătorie sau de naştere, care au fost eliberate în perioada 1900 – 2007, toate pe hârtie. În prima parte, în contul proiectului, se vor introduce 30% dintre acestea, procesul urmând să continue până când toată arhiva va ajunge în calculator”, spune Gheorghe Seica, directorul DEP.

Securizare

O mai bună securizare a documentelor şi o mai promptă elibere a acestora sunt aspectele vizibile la nivelul relaţiei cu cetăţeanul, apreciază directorul. Astfel, proierctul are ca obiect şi achiziţia unei imprimante speciale pentru emiterea certificatelor. „Certificatele se vor scoate la imprimantă dotată cu o cerneală specială, care se impregnează în hârtie. Devin, astfel, mult mai greu de falsificat sau de modificat”, zice Seica.

Implicarea părţii maghiare în proiect a favorizat două vizite ale celor două servicii. În urmă cu o lună funcţionarii unguri au venit la Oradea iar recent, în 25 mai, cei români au vizitat serviciul de specialitate de la Debreţin.

Identitate electronică

Schimbul de experienţă cu maghiarii a relevat delegaţiei române aspecte care ar putea fi aplicate şi la Oradea fără mare efort. „La Debreţin, paşapoartele, îmnatriculările auto, permisele auto şi servicile care eliberează certficate şi cărţi de identitate sunt grupate într-un singur serviciu din cadrul Primăriei.

Au o bază de date atât de bine pusă la punct încât pot verifica pe calculator orice persoană, din orice sătuc oricât de îndepărtat”, povesteşte Seica.

Totuşi, faptul că Ungaria a introdus cartea de indentitate electronică, eliberarea acetor documente se face exclusiv la Budapesta, iar cetăţeanul intră în posesia actului în termen de 3 săptămâni, spune directorul. Primeşte, pe loc, însă, o carte de indentitate provizorie.

Mai repede

Chiar în condiţiile modernizării serviciului de evidenţă a populaţiei, sunt orădeni care ar avea şi alte aşteptări de la acesta. „Luna viitoare îmi expiră paşaportul şi am buletin vechi. Aş fi preferat să-mi fac carte d eidentitate dar mi-au spus că nu se poate face în regim de urgenţă şi că aş putea să-l am în cinci zile. N-am atâta timp că am programat un drum în Ungaria.

 Aşa, mai bine-mi refac paşaportul. Dacă puteam să-mi fac cartea de identitate într-o zi, nu mă interesa aşa de tare cât era taxa aia de urgenţă”, spune orădeanca K. Ecaterina.

Cristina Ghilea



1Comentariu

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor