Shaman orădean

Shaman orădean
ORADEA - În stră-vechile societăţi tribale, shamanul era personaj central, un fel de preot vindecător care conducea şi morţii pe lumea cealaltă. Era şi sfătuitor şi se ocupa de tot ce ţine de spirit.  Video 1Video 2

În Oradea zilelor noastre un shaman budist, „specializat” în mănăstirile budiste din Nepal, unde a fost de patru ori, înceracă să-şi ajute semenii să-şi regăsească echibilbrul interior, să scape de „demoni” sau să-şi cureţe karma.

„În societatea noastră nu există această tradiţie. La unguri au existat shamanii, înainte să se creştineze. De fapt nu există shamanismul, nu a existat nicio dogmă în acest sens. Shamanismul este o practică, iar shamanul este un practician, un muncitor care prin anumite tehnici şi ritualuri, ajută oamenii”, afirmă Paul Burghardt (55 ani).

Orădeanul spune că de mic avea obiceiuri stranii însă abia la maturitate, când a început să practice budismul, şi-a dat seama de darul său. „Ca şi copil puteam să intru într-un fel de transă, de călătorie interioară. Însă nu se întâmpla pentru că aşa-mi doream ci pur şi simplu”. Burghart a început din tinereţe să practice yoga iar în ’89 a fugit în Ungaria, la o comunitate budistă puternică unde avea de la cine să înveţe dar mai ales să practice în voie meditaţiile. „La Oradea eram considerat un ciudat şi eram urmărit de Securitate. În Ungaria am întâlnit shamani care şi-au dat seama de darul meu şi m-au îndemnat să-l practic controlat. Am învăţat ideile şi tehnicile de bază, restul ritualurilor sunt creaţia mea. Asta e interesant la shamanism, că deşi shamanii nu se întâlnesc între ei, baza şi tehnicile shamanilor din toată lumea sunt la fel. Fiindcă că aceste lucruri există în conştiinţa umană”, explică Burghart.

Tenebre subconştiente

Shamanul are clienţi fideli care-l caută când n-au rezolvare la problemele lor. Însă cei care-i calcă pragul trebuie să creadă în puterile lui şi să-i urmeze sfaturile cu stricteţe. „În societatea noastră este mai greu acest lucru. În Nepal cine merge la shaman ştie că o să fie ajutat. La noi cei care vin sunt pasivi, ei cred că eu trebuie să fac totul dar nu-i aşa, eu doar îi ajut, ei trebuie să facă restul”. Cei mai mulţi dintre clienţii shamanului vor să scape de „blesteme”, să-şi rezolve problemele sentimentale sau de la serviciu. Shamanul are o teorie şi despre blesteme: „Există subconştienul colectiv, care este mai vechi decât universul ştiut şi decât toate universurile dinainte. La el suntem conectaţi toţi. Pe urmă există subconştienul personal şi conştientul. Atunci când cineva ne doreşte rău, iar dorinţa este foarte puternică, gândurile rele pot să ajungă în subconştientul nostru, pe urmă în conştient, prin intermediul subconştienului colectiv. Ele strică ceva acolo şi ne putem îmbolnăvi, suferi pierderi sau simţim că ceva nu e în ordine, un fel de anxietate. Lucrul ăsta există de când e omenirea chiar dacă nu credem în el”.

Dezechilibre pot apărea şi atunci când un individ face rău mediului înconjurător. „Omul crede că e singur în lume şi că ce nu poate percepe cu cele cinci simţuri nu există. Însă când cineva poluează sau taie pădurile deranjează entităţi de pe alt plan, care-şi au casa în energiile pământului. Iar aceste entităţi ne pot ataca la nivel energetic provocându-ne dezechilibre”.

Alţi „demoni” interiori sunt ura, dorinţa, invidia, ignoranţa.

Curăţirea karmei

O practică solicitată de clienţii shamanului e curăţirea karmei. „Karma e totalul acţiunilor noastre şi reacţia la ele. Recomand curăţirea karmei ca să scăpăm de greutăţi. Dacă facem un lucru bun şi ne bucurăm de el face bine karmei, dacă facem un lucru rău dar ne pare rău şi asta face bine”, spune budistul.

Shamanul îşi practică ritualurile cu ajutorul unor ustensile tantrice, inclusiv o tibie umană, aduse din Nepal. Ritualurile sunt un amalgam de practici budiste şi shamanice şi în timpul lor sunt intonate mantre.

Burghardt trăieşte din shamanism şi din cursurile predate de el: budism (ca practician al dzogchen şi tantra budistă), tarot magic, magie albă şi mersul pe jar. „Tarotul nu e doar datul în cărţi ci este mult superior, este o practică excelentă pentru respiraţie, meditaţie şi autocunoaştere.”, atenţionează Burghardt.

Georgiana Anghel



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase