Spectacol pe înțelesul copiilor

De Crina Dobocan
Spectacol pe înțelesul copiilor
Oricât de pasionante ar fi jocurile pe calculator, citirea unei poveşti sau fascinaţia în faţa unei cărţi de colorat dezvoltă în mintea şi sufletul copilului emoţii şi imagini de neînlocuit.

Din bucuria jocului, din desen, din creioane şi hârtii, copiii pot crea poveşti, precum, de pildă, cea a lui Hänsel şi Gretel.

Inspirată de povestea cu același nume a fraţilor Grimm, opera „Hänsel şi Gretel” a fost scrisă de Humperdinck între 1891 și 1892, la îndemnul surorii sale, Adelheid Wette, care dorea să prezinte un spectacol de Crăciun copiilor din familie. Astfel, modestul proiect muzical, al cărui libret a fost scris chiar de Wette, a fost dezvoltat de Humperdinck, care l-a transformat într-o operă pentru copii în două acte. Acesta a prezentat lucrarea compozitorului Richard Strauss, care i-a recunoscut imediat calităţile. Strauss a fost, de altfel, cel care a dirijat spectacolul premierei din 1893, de la Weimar, iar la un an de la premieră aproape că nu exista teatru de operă din Germania care să nu o fi pus în scenă. La scurt timp, a fost tradusă și în engleză și prezentată la Londra, iar apoi la New York, unde a avut premiera în 1895.

„Hänsel şi Gretel” a devenit cap de afiș și al Teatrului Arcadia din Oradea. În ziua de Rusalii, micuții spectatori au asistat la un spectacol interactiv cu păpuși și actori. Unii dintre copii au fost invitați să ia parte la spectacol, interpretând scurte roluri.

Regizorul Hanyecz-Debelka Róbert a vrut să sublinieze inteligența celor doi copii, evoluția lor de la joc la o instantanee maturizare. Hänsel şi sora lui, Gretel, sunt puşi în situaţia să se salveze şi să învingă vrăjitoarea, o forţă aparent mult mai puternică şi opresivă. Dar inteligenţa lor învinge, aşa cum tinereţea trebuie să învingă mereu. Şi peste toate acestea, a răsunat muzica lui Humperdinck, nobilă, strălucitoare, tulburătoare şi lirică în acelaşi timp.

Jocul expresiv al păpuşilor mari şi plastice a fost completat de prezenţa, starea şi jocul actoricesc al mânuitorilor. Acţiunea a devenit deseori interactivă cu copiii şi textul, care a adus prospeţime şi a permis improvizaţia, împiedicând astfel minimalizarea unei poveşti atât de bine cunoscute și îndrăgite.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !