Publicat
03.03.2008 10:00
Ultima modificare
03.03.2008 10:01
ORADEA - Crucea va fi simbolul Oradiei. În bugetul pe anul 2008 au fost prevăzute fonduri pentru realizarea unei cruci de dimensiuni impresionante pe dealul Ciuperca, iluminată după modelul turnului Eiffel din Paris şi care va putea fi văzută aproape din toate colţurile oraşului.
„Va fi un loc de pelerinaj, unde oamenii vor putea avea o viziune panoramică asupra Oradiei. Am ales crucea pentru că este un simbol care-i uneşte pe toţi, indiferent că sunt atei, ortodocşi sau catolici. Toată lumea cunoaşte acest simbol”, a declarat Marcel Boloş, directorul Administraţiei Imobiliare Oradea.
Potrivit sursei citate crucea va fi amplasată pe dealul Ciuperca şi va avea 35 de m înălţime. „La baza crucii va fi construită o capelă, de fapt va fi o combinaţie între un muzeu religios şi o capelă, unde vor fi expuse diferite simboluri religioase, iar sus va fi un loc unde oamenii vor putea urca să admire oraşul. Va fi un loc de atracţie”, a spus directorul AIO. Pe timpul nopţii crucea va fi iluminată. „Va exista iluminat permanent, iar la anumite ore fixe vor exista jocuri de lumini pe cruce, în genul celor de pe turnul Eiffel”, a explicat Marcel Boloş. Potrivit acestuia în buget a fost prevăzută suma de 300.000 de lei pentru cruce, însă mai mult ca sigur că suma se va dubla. „Urmează să organizăm licitaţie pentru selectarea celui care va executa lucrarea. Credem că până în toamnă crucea va fi gata”, a conchis reprezentantul Primăriei.
Georgiana Anghel
© 2005-2010 - Inform Media
Părerea ta pe această temă!Există 30 păreri pe această temă
Părerea ta
Comentariu de la : marcus ; marcusdgr8@yahoo.com , 02.10.2008 17:42Mare pacat ! | Raspuns | Semnalare |
Bre marcele, pune mana si mai invata care sunt simbolurile mai reprezentative ale orasului tau adoptiv. Daca vrei sa pui tu undeva ceva reprezentativ, dc nu mergi sa pui in locul de bastina ? Fara suparare dar te stiam mai cu capul pe umeri. Te rog, nu ne fa de ras ! |
Comentariu de la : batranu , 05.03.2008 15:53pt cei ce nu sunt de acord.... | Raspuns | Semnalare |
| "http://www.petitieonline.ro/petitie/spune_nu_intentiei_primariei_oradea_de_a_arunca_banii_pe_fereastra-p64330041.html" " "> http://www.petitieonline.ro/petitie/spune_nu_intentiei_primariei_oradea_de_a_arunca_banii_pe_fereastra-p64330041.html INTRATI SI SEMNATI FRATILOR ! ! ! |
Comentariu de la : MICULPARIS , 05.03.2008 12:07Parere | Raspuns | Semnalare |
| Un simbol al unui oras nu il creezi vrand nevrand, un simbol devine simbol in timp de-alungul istoriei locului. Creat artificial poate duce la efect nedorite si reactii total antagonice. Dar sa afirmi ca crucea ii reprezinta pe toti in ecumenismul lor mi se pare putin aberant. Oradea este si va fi multiculturala, religii si culte multiple traiesc in acest spatiu de sute ani, impreuna creindu-si istoria locului. Ce a ramas in urma sunt documentele si cladirile orasului care inca dainuiesc, unele renovate altele nu. Poate in aceasta istorie locala ar trebui gasit un simbol, care exista deja in memoria colectiva. Ne lipseste brandul, branduirea si conducerea pozitiva, administrarea corecta a ceea ce avem si pentru care nu trebuie sa aruncam neaparat cu miliarde. Un traseu de vizitare, amenajat si renovat cu toate aspectele sale turistice, sociale si economice consider ca ar fi mult mai benefic de proiectat si executat in favoarea oradenilor. Nu vrem sa ne crestinam fortat sub crucea Primariei, suntem crestini si avem religiile noastre, nu cautam identitate ci avem identitate(ascunsa)urbana, nu vrem imitatii si maimutareli preluate, tip cruci, piramide si turnulete, vrem respect pentru istoria locului, a cladirilor secession si eclectic, pentru Cetatea oradeana in stil Vauban, pentru parcurile si spatiile verzi de care ne-am batut joc si pe care orasul le-a primit donatie candva, vrem sa vedem tablite pe cladirile de seama pe care sa scrie "cladire monument" in toate limbile de circulatie europeana, de ce nu "monument UNESCO", vrem sa simtim atmosfera orasului Oradea, Nagyvarad, Grosswardein, atmosfera foarte atenuata in ultimi zeci de ani prin nepasare, delasare, kitsch, neprofesionalism si multi multi bani aruncati pe fereastra in 19 ani de "democratie".In Oradea nu se face lobby suficient pentru ca "Micul Paris de pe malul Petei" sa fie din nou o mandrie a noastra a tuturor. |
Comentariu de la : kittikati , 05.03.2008 09:22'simbolul oradiei' | Raspuns | Semnalare |
| am o idee si mai grozava!daca si asa de mult 'conteaza' parerea oradenilor pentru cei de la primarie sa le aratam ce mult ne intereseaza dansii!la alegerile locale sa nu mearga nimeni la urne sa vedem atunci ce o sa fie!?nu cred ca le-ar conveni asa ceva!in legatura cu acest 'simbol' al orasului ar trebui sa facem un miting in fata primariei macar 5000-10000 de oameni si sa cerem renuntarea la acest proiect si sa cerem imbunatatirea cetatii si a cladirilor istorice din centrul orasului!daca nu macar sa faca un referendum,dar acum imi dau seama pentru ce?si asa nu ar lua in considerare opinia publica!ar trebui dati in judecata!sa-si puna crucea pe acoperisul caselor lor sa vedem vine cineva in vizita? |
Comentariu de la : lascaris , 04.03.2008 22:21inca ceva... | Raspuns | Semnalare |
| ....daca aceasta cruce dupa unii a fost inspirata de Rio de Janeiro... atuncea unde ar fi COPA CABANA?!!?!?? :))))) |
Comentariu de la : canisaureus , 04.03.2008 21:57de ce nu omu'paiangen? | Raspuns | Semnalare |
| da, crucea este un simbol frumos...dar daca este de prost cust, de nylon si fosforescenta?ca si multe biserici, de caramida care ne impanzesc orasul ocupand toate spatiile verzi si se intercaleaza intre cladiri cu un anume stil;fara sa respecte peisajul urbanistic? |
Comentariu de la : lascaris , 04.03.2008 21:19shame | Raspuns | Semnalare |
| Cruce cu lumini de discoteca, si o capela langa. Cei care vizita acel loc, macar se vor simti mai aproape de cer...sau care ar fi fist motivul pt a alege aceasta solutie imbecila?????...SHAME SHAME SHAME...ce aruncare de bani, domnilor????, avem dince, cand gardurile de fier de pe malul Crisului (vis-a vis de sc. G. Cosbuc) pica in albie, cand orasul e plin de mizerie, cand gardurile duble fara folos din parcuri ne limiteaza, cand masinile parcheaza pe trotuare, cand pica pe tine decoratiunea de mortar de pa cladirile renumite (din cauza carora orasul e renumit) ... noi avem bani ptr CRUCE de disco...si nimeni nu se va revolta, doar pe ...nu va merge pe strazi cu afise, nu-i pasa nimanui...asta-i mentalitatea majoritatii oradenilor....BRAVO |
Comentariu de la : kogaion , 04.03.2008 15:28Lipsa de originalitate vs. Bani aruncati | Raspuns | Semnalare |
Chiar nu pot sa cred ca pentru crearea unui simbol al Oradiei au putut sa se lamenteze in halul asta. Nici macar nu reprezinta orasul si e si o vulgarizare a crucii. Vrem sa facem un monument cu o panorama asupra orasului si hai sa trantim o cruce in varful dealului.
Cum bine spuneau majoritatea care au lasat comment-uri la articol, Oradea are simboluri pe care sa le promoveze, este un oras frumos si spun asta toti care nu sunt de-ai locului, atat din tara cat si din extern. Avem cetatea, avem cladiri istorice de restaurat si avem un centru in care soferii trebuie sa parcheze pe zebre pentru ca nu avem destule locuri de parcare. Sau ca sa incurajam si alte mijloace de transport s-ar putea face mai multe piste pt biciclisti. Asta ca si o sugestie la ce s-ar mai fi putut face cu cei 300 000 de RON. |
Comentariu de la : coszte , 04.03.2008 14:09Rusine | Raspuns | Semnalare |
| Era vorba ca se va proiecta ceva serios, complex, si cu radacini in existenta orasului, dar vad ca edilii orasului fac ce stiu ei mai bine:nimic. De banii aia se puteau restaura cladiri importante, o buna parte din cetate...Cazarma husariilor sta sa cada si pe nimeni nu intereseaza |
Comentariu de la : warpig , 03.03.2008 23:53hm | Raspuns | Semnalare |
| orasul moare de mizerie ce este pe strazile dar important e ca deja crucea este in proiect pentru mormantul uni oras care pe vremuri a fost numit "micul paris". Domnilor de la primarie ce ar fi daca ati face in viata voastra (de functionar public) si un lucru bun: Ati demisiona toti ! |
Comentariu de la : zebra , 03.03.2008 23:46P.S. | Raspuns | Semnalare |
| Daca v-ati inspirat dupa statuia din Rio DeJaneiro...idee stupida, mai ine renuntati ca ne faceti de ras orasul. Cu bani aia se poate renova cetatea sa fie capabila de a purta numele 'Simbolul orasului Oradea'!!! |
Comentariu de la : zebra , 03.03.2008 23:41prostia anului | Raspuns | Semnalare |
| O cruce imensa pt orasul bisericilor. Nu cred ca mai exista oras in tara asta care sa aibe atatea biserici ca si Oradea. Cine p mea a fost cu idea asta stupida sa proclame o cruce ca simbolul orasului. Eram convins ca CETATEA medievala este simbolul orasului! |
Comentariu de la : parisboy , 03.03.2008 23:25Foarte trist | Raspuns | Semnalare |
| Daca o sa monteze crucea orasul o sa arate ca un urias mormant :(. Orice alta idee era mai buna. |
Comentariu de la : Calin55 , 03.03.2008 22:32+ | Raspuns | Semnalare |
| Revin si, citind cele scrise de ceilalti, ajung la parerea ca toti scriem de pomana in aceasta rubrica. Reprezertantul primariei ne anunta senin ca mai mult ca sigur suma de 300.000 lei alocata crucii, "mai mult ca sigur ... se va dubla" si ca urmeaza sa organizaze licitatie pentru selectarea executantului lucrarii. Deci, toate sunt hotarate, iar banii vor curge si buzunarele altora! ceea ce nu inteleg ei este faptul ca Oradea nu are nevoie de simboluri, Oradea are aceste simboluri: cetatea (in primul rand!), bisericile vechi, Sirul Canonicilor, fostul si actualul muzeu, tot centrul cu cladirile lui (inclusiv Primaria!) si multe cladiri care, din pacate, sunt lasate in paragina (Cazarma Husarilor, de care - sunt sigur ca - putini au auzit sau o stiu, sinagogile (strada Primariei si strada Independentei) si multe altele. Sunt, totusi putine orase care se pot lauda cu atatea simboluri, dar destule care le-au scos in evidenta prin renovare! La noi nu! pentru ca nu-i mai satura Dumnezeu, dar se folosesc de el pentru prosperitate. |
Comentariu de la : tarantino , 03.03.2008 22:23cetatea | Raspuns | Semnalare |
| mai bine ar renova cetatea ca arata ca o groapa de gunoi. cetatea este (ar fi) adevaratul simbol al orasului. |
Comentariu de la : gorilla , 03.03.2008 21:40au dreptate | Raspuns | Semnalare |
| cei care au scris inaintea mea. sper sa se si respecte doleantele noastre, a celor de jos , care platim "biruri". in oradea ar trebui investit in curatenie in primul rand. ne mananca gunoaiele oameni buni. este, ce-i drept, si multa lipsa de educatie din partea concitadinilor, dar din partea autoritatilor e multa indiferenta. as mai avea multe de spus, dar cine ma "aude"? |
Comentariu de la : Sim , 03.03.2008 21:29Extraordinar! Inedit! Genial! | Raspuns | Semnalare |
| Pfoa! Cata originalitate! Nu a vazut Parisul asa ceva. Si oare i-au platit pe oamenii care au proiectat monumentul? (Din banii lor?) Oare s-au gandit mult? Oricum, e un progres, ca mai anul trecut voiau sa faca o piramida. Desigur, s-au upgradat si sumele de bani puse in joc. Oare cat ar costa sa faca un pic de curatenie in oras, ca e un jeg de ti-e greata si ei se gandesc numai la stricat banii pe monumente si pe performerii de la FC Bihor. |
Comentariu de la : Mami47 , 03.03.2008 20:55care parc???? | Raspuns | Semnalare |
| Cum de credeti ca astia de la Primarie se murdaresc sa planteze macar 1 copac? E mai usor sa aprobe taierea a 10 copaci, decat sa planteze macar unu' l!!!! Incet-incet dispar toti copacii din oras, (astazi am vazut, ca in parcul Balcescu iar s-au "toaletat" cativa, de vor muri saracii incet da' sigur) nu mai avem decat biserici, biserici si iar biserici. Acum ne mai trebuie si crucea asta, de parca nu am avea noi fiecare crucea noastra... |
Comentariu de la : gabriel74 , 03.03.2008 17:56IN LOC SA FACI ..... | Raspuns | Semnalare |
| ...O CRUCE MAI BINE AI FACE O LIVADA SAU UN PARC MAI DEOSEBIT .(M-AM ADRESAT CONDUCERII ORASULUI ) |
Comentariu de la : Monica_33_ro , 03.03.2008 17:51Cu hoti la CJ si Primarie | Raspuns | Semnalare |
| Tocmai de aceasta cruce mai avem nevoie,poate ideia este al nenorocitului de Bolos care ne-a furat 5 miliarde cu gunoaiele expuse pe pietonal numit de idiotul de Bolos mobilier stradal care nici un an nu au rezista.De ce hotaresc cei din Consilu fara aprobarea si intrebarea noastra al platitorilor de impozite unde sa ne risipeasca banii? Nu cred ca Oradea are nevoie de cruce de miliarde ,ca este o cruce foarte mare deja sa-i purtam pe spinare pe talharii astia de la Primarie si CL,CJ ! Ar trebui sa repare mai bine strazile din oras,sa revopseasca marcajele rutiere dar cu vopsea de calitate ca mizeria ce se foloseste acum dispare dupa 2 ploi de pe carosabil,ar trebui sa dea la studenti abonamente gratuite sau cei care au decis soarta crucei deja au atatea pacate si cu siguranta au,ca nici o cruce imensa nu-i mai ajuta sa-si uite talhariile lor ! Astia pe ultimele sute de metri inainte de alegeri vor sa mai traga o teapa de miliarde oradenilor. PS.Sa aveti grija cei care vreti crucea ca o cada pe capul vostru impreuna cu blestemul oradenilor ! |
Comentariu de la : StupidoDaBass , 03.03.2008 17:29crucea de pe deal | Raspuns | Semnalare |
| Nu am nimic impotriva bisericii dar pare total deplasata ideea acestei cruci care nu cred ca reprezinta orashul nostru. Probabil s-au uitat la carnavalul de la Rio shi le-a sarit ideea. Sunt sigur k se putea face ceva mult mai reprezentativ pentru orashul nostru. Sper ca cineva sa ia masuri impotriva acestei idei . |
Comentariu de la : 2bad2begod , 03.03.2008 17:00.... | Raspuns | Semnalare |
| stau langa dealul ciuperca,sint crestin in felul meu,dar nu cred ca aceasta cruce va fi simbolul orasului nostru.Oradea este un oras istoric,ar trebui sa aiba un simbol de intradevar il reprezinta.Biserici avem destule(poate prea multe) si nu cred ca 1 turist strain vine sa viziteze orasu pentru 1 cruce luminata." alesii locali au gasit inca 1 solutie geniala ca sa aibe mai multi bani in conturile private,asa dispar banii nostri si orasul se duce tot in jos" |
Comentariu de la : tudor , 03.03.2008 15:55miting | Raspuns | Semnalare |
| Ar trebui sa organizam un protest in care sa le cerem geniilor de la primarie socoteala. Acest proiect ar trebui sa reprezinte pe toata lumea din Oradea si sa fie ceva unic care ar atrage turistii, nu 2 linii, cum zicea un alt comentator. Solutia mi se pare jenanta si o iau ca pe o alta palma peste fata data de municipalitate. Mai nou luam palme de acest gen saptamanal |
Comentariu de la : alexxx , 03.03.2008 15:19Arhitecti penibili !!!! | Raspuns | Semnalare |
| Am inteles ca o echipa de argitecti sa-u ocupat de proiect. Ei bine indivizii astia care proiecteaza case si canalizari au gasit cea mai penibila solutie..o cruce..2 linii perpendiculare...oare au facut-o in corel :)))) ??? O solutie inteligenta ar fi sa renovati centrul orasului pentru ca acesta este simbolul orasului. Si daca tot aveti in cap sa faceti ceva pe ciuperca cred ca nimic nu este mai potrivit decat ceva de genul unu turn gen seattle (pastrand proportiile) dotar cu un restaurant rotativ in varf. Parerea mea de oradean |
Comentariu de la : monica73 , 03.03.2008 14:23parerea noastra | Raspuns | Semnalare |
| Parerea noastra nu conteaza?Aceeasi parere ca si alexa:Au intrebat domnii de la primarie pe cineva......? |
Comentariu de la : pz67 , 03.03.2008 13:19Megalomanie in loc de originalitate | Raspuns | Semnalare |
Nu pot sa pricep, cum poti cheltui 300.000 lei pe construirea unui non-simbol, in conditiile in care majoritatea monumentelor din Oradea sunt intr-o stare deplorabila, iar Cetatea sta sa se darame. Spunand non-simbol, ma gandesc la faptul ca crucea este un simbol universal al crestinismului, fara vreo relevanta locala, avand in vedere ca orice oras din Europa ar putea sa-si faca o cruce megalomanica, unele, vezi Clujul, au si facut-o. Mi se pare un proiect pe masura municipalitatii, a modului jalnic in care este gestionata Oradea. Este rezultatul zbaterii unei administratii care printr-un asemenea proiect grandoman vrea sa compenseze lista realizarilor. PS: Faptul ca crucea este relevanta si pentru atei este o perla demna de rubrica "Din putul gandirii" din Catavencu, spunand multe despre cultura generala a celui care a debitat-o. |
Comentariu de la : scout , 03.03.2008 12:53scout | Raspuns | Semnalare |
| Daca tot costa atat de mult si se plateste de toti cetatenii orasului, atunci sa puna ceva ce reprezinta pe toata lumea (un proumbel sau orice). Peste 20% din oras este format din alte religii decat cea ortodoxa si catolica si din atei. Faza cu ateii de acord cu crucea :)))) Oradea a fost dintotdeauna un oras ecumen, cu 5-6 feluri de biserici in centrul orasului. |
Comentariu de la : alexa , 03.03.2008 12:37Au intrebat pe cineva? | Raspuns | Semnalare |
| Au intrebat domnii de la primarie pe cineva, pe cetateni, daca sunt de acord cu aceasta investitie? Cum spunea si Calin, mai bine ar curata locul de gunoaie, ca ti-e greata sa mergi acolo. Dar din intretinerea curateniei probabil nu se castiga atat de mult ca si din lucrari de constructie si intretineri de monumente (a se vedea "reparatiile" la statuia lui Mihai Viteazu). "Crucea de pe gunoaie". Frumos monument pentru oras, si reprezentativ pentru halul in care arata acum. |
Comentariu de la : Calin55 , 03.03.2008 11:27+ | Raspuns | Semnalare |
| N-am nimic impotriva unei cruci pe Dealul Ciuperca, dar nu cred ca asta ne lipsea in halul in care e orasul! Ar trebui amenajat acest deal, nu?, doar e domeniu public. Sau vom merge la cruce prin gunoaie, iar apoi vom bea una mica la vestitul restaurant ... |