La Blouse Roumaine a prezentat cojocul de la Binș la cea de-a III-a ediție a Etnology Fest de la Belgrad. Cojocul a fost trimis de Anca Banda și realizat de sora ei Mirela Boța din Beiuș. Goga Grubjesic, fondatoarea festivalului, a apărut în haina oltenească reprodusă de IIANA, haină despre care s-a spus că celebra creatoare de modă Tory Burch, denumită de revista Forbes „mogulul modei“, ar fi copiat-o, și care se află în patrimoniul Metropolitan Museum of Art din New York, alături de manechinul îmbrăcat în cojocul de la Binș. Pe ecranele a rulat povestea campaniei lansate după ce un beiușean a descoperit că designerul Dior a copiat cojocul de la Bins și a vândut piesa cu 30.000 de dolari.
„Nu ne comparăm cu prezentări ce au bugete cu multe zerouri sau cu branduri care își permit orice extravaganță, mai puțin cea de a da credit României și oamenilor care și-au exprimat din generație în generație, identitatea, istoria și cultura și prin portul lor tradițional. Și totuși aceste două obiecte vestimentare, iconice de acuma, au generat multă emoție pentru că au transmis un mesaj mai puternic decât moda și capriciile ei sezoniere. Poți copia orice, dar nu poți copia povestea și sufletul unei comunități.
Sper și cred că ne vom reîntoarce la Belgrad peste ani cu multe colecții de modă culturală sau etno-couture cum o numește Goga, femeia extraordinară din spatele Etnology Fest, care a pus România ca țară în focus la ediția 2019. Suntem de abia la începutul acestui fenomen care ne va releva peste ani cine am fost, cine suntem și cine vom putea fi”, Andreea Diana Tănăsescu, fondatoarea La Blouse Roumaine. Organizatorii festivalului de la Belgrad au adus în discuție faptul că reputate case de modă precum Dior și Valentino s-au „servit” din patrimoniul românesc.
Atunci când Dior pentru colecția sa a găsit ” inspirație ” în costumele populare ale României (Regiunea Bihor) acea comunitate locală, nu a avut nici o compensație materială sau beneficii. ”
Citiți principiile noastre de moderare aici!