Studiu de fezabilitate pentru Aeroportul Nou

1Comentariu
ORADEA – Proiectul Aeroportului Nou, „născut” de pedişti, a trecut de un obstacol. Ieri, consilierii judeţeni au mandatat conducerea Consiliului Judeţean pentru identificarea unei locaţii şi realizarea unui studiu de fezabilitate pentru un Aeroport Judeţean Nou.  Aeroport nou

Pediştii au venit cu o expunere de motive semnată de către vicepreşedintele Ştefan Seremi şi consilierii judeţeni Ionel Avrigeanu şi Dumitru Frese, precum şi cu un raport de specialitate semnat de directorul tehnic Filip Cheşeli.

 

Argumente pro

„Sursele de finanţare propuse sunt următoarele: fonduri structurale de la Uniunea Europeană pentru dezvoltarea infrastructurii de transport aerian; fonduri guvernamentale; fonduri obţinute din valorificarea terenului aflat în administrarea RA Aeroport Oradea şi proprietatea Consiliului Judeţean Bihor în suprafaţă de 1.663.892 mp; alte surse de finanţare atrase”, se arată în expunerea de motive.

De asemenea, la capitolul avantaje, pediştii au subliniat faptul că CJ Bihor nu va mai cheltui bani din bugetul propriu pentru Aeroportul Nou, noua aerogară urmând să aibă toate dotările necesare pentru transportul pasagerilor şi marfă. Vor fi eliminate restricţiile ce ţin de înălţimea clădirilor în Oradea, prin scoaterea aeroportului în afara oraşului, la aproximativ 20-30 km nord, în proximitatea Autostrăzii Transilvania şi a Căii Ferate.

În plus, iniţiatorii proiectului nu au uitat să treacă la capitolul avantaje faptul că prin mutarea aeroportului se va permite dezvoltarea construcţiilor de case şi apartamente din Oradea către comunele Nojorid şi Gepiu. Democraţii cred că apariţia unui aeroport nou-nouţ la Oradea va opri expansiunea Timişoarei şi a Clujului, permiţând Oradiei să devină un jucător pe piaţa transportului aerian din regiune.

 

Opozanţii

Pediştii spun că modernizarea actualului aeroport ar costa prea mult, fiind necesari 50 milioane de euro, în timp ce un aeroport nou ar costa undeva între 100 şi 200 milioane de euro, la o primă vedere.

Cum era de aşteptat, proiectul scos în faţă de către Seremi şi compania a generat discuţii aprinse în Consiliu. Principalii contestatari s-au dovedit a fi consilierii PNL Adrian Domocoş şi Dumitru Voloşeniuc, precum şi peremistul Vasile Gârba. De fapt, Domocoş s-a arătat de acord, în principiu, cu proiectul Aeroportului Nou, însă a fost deranjat de faptul că el a fost scos la înaintare abia acum de către pedişti.

El a pus câteva semne de întrebare cu privire la proiect: „Nu prea înţeleg de unde vor veni fondurile, când va fi vândut actualul teren pe care se află aeroportul, dacă se poate prelungi pista actualului aeroport…” Voloşeniuc a întrebat de ce PD nu a propus construcţia unui aeroport în perioada 1996-2000, lucru care l-a aprins pe vicepreşedintele Ghilea, care a susţinut faptul că acum zece ani nu existau posibilităţi financiare pentru aşa ceva. „Noi am discutat înainte şi cu colegii din PNL şi au fost de acord.

Nu pot să fie decât de acord cu PD”, a spus Ghilea, care a găsit în pesedista Floare Chipea o susţinătoare a proiectului PD.

Vasile Gârba a propus realizarea a două studii de fezabilitate: unul în privinţa costurilor modernizării aeroportului actual şi altul în ceea ce priveşte oportunitatea construirii unuia nou. Udemeristul Szabo Odon l-a ironizat pe Gârba: „Dumneavoastră faceţi opoziţie sau aveţi o poziţie?”, l-a întrebat Szabo surâzător pe Gârba, care nu a digerat ironia consilierului udemerist.

Înainte de momentul votului, Adrian Domocoş a propus ca alţii decât cei din conducerea CJ să se ocupe de licitaţia pentru executarea SF-ului, însă colegii săi au votat proiectul de Hotărâre în forma propusă de către Executiv.

Interesant, nu toţi liberalii au votat împotriva proiectului: Ioan Oprean, directorul de la Ape Crişuri, nu a votat deloc (!), iar Vasile Drăgoi s-a abţinut. De asemenea, consilierii PRM Vasile Gârba şi Felix Cozma s-au obţinut.

Calin Corpas



1Comentariu

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor