Sunt obez dar ma tratez (P)

Reactualizat la:
Sunt obez dar ma tratez (P)
In anul intai de facultate (asta era in 1976) am ramas fara cafea; in 1976, in vara, cafeaua incepuse sa lipseasca, ceea ce era un lucru grav – mai ales pentru un student la medicina in anul intai, an in care ti se cerea sa parcurgi si sa memorezi aproximativ 10.000 de pagini.

Aveam examen peste doua zile si multa materie de parcurs, asa ca mi-am facut un ceai negru concentrat din care am baut doar o cana; urmarea a fost ca am tremurat toata noaptea, n-am putut nici invata, nici dormi, in schimb dimineata aveam cu un kilogram in minus. A fost prima cura de slabire involuntara pe care am tinut-o, cura de care nu aveam nevoie de altfel si e inutil sa spun ca de atunci nu suport nici macar mirosul de ceai negru, necum gustul.

Mama m-a hranit inca din timpul vietii intrauterine. Aveam o sora (o mai am si azi) care era slaba. Asa ca mama s-a hranit bine in timpul sarcinii. La nastere am avut 4400 de grame. Pe urma m-a hranit o femeie care avea 1,55 metri inaltime si 90 de kilograme si a carei pasiune a fost, toata viata ei, sa hraneasca oameni. Inutil sa spun ca am fost grasa toata copilaria si toata adolescenta mea, mai ales ca nici nu aveam voie sa fac sport; eram prea ocupata cu invatatul, studiul limbilor straine si al cantatului la vioara. Inutil sa spun ca aveam complexe de inferioritate din cauza asta, pe care le combateam cu cure de slabire care sfarseau inainte de a le incepe. Pe urma am plecat la facultate si am slabit fara sa vreau; pe urma m-am ingrasat, tot fara sa vreau. Pe urma am inceput sa am o viata activa, cu multiple responsabilitati care ma “tineau in priza”. Este minunat sa ai o viata activa si o greutate care sa nu constituie o obsesie; sa poti manca o prajitura fara sa-ti fie frica ca te vei ingrasa, sa ai preocupari care te pasioneaza, altele decat gatitul sau mancatul. Cand ai o greutate normala viata si persoana ta ti se par mai usoare, te misti mai usor, te imbraci cu orice pentru ca orice sta bine pe tine si hainele nu constituie o problema, iar viata sexuala este mult mai interesanta, deoarece o viata sexuala activa presupune, inainte de orice altceva, o buna conditie fizica.

Ma ocup de cure de slabire, cu intermitente, din 2000. Am incercat multiple variante, cu acelasi rezultat: nu poti slabi fara miscare sau fara o viata activa sau fara o alta satisfactie decat cea a mancatului in fata televizorului. Pentru ca sa reusesti sa slabesti iti trebuie, pe langa cura de slabire, o alta ocupatie care sa-ti faca placere, care sa implice miscare si in care sa crezi.

Este minunat sa ai un scop in viata, altul decat placerea de moment data de mancatul in exces sau de oricare alta forma de dependenta! Este minunat sa faci sport pentru ca nu poti fi suparat in timp ce faci miscare. Este minunat nu numai sa arati bine ci si sa te simti bine. Este minunat sa fii sanatos, starea aceea pe care o consideram fireasca si careia nu-i dam importanta decat atunci cand incepem sa avem probleme.

Persoanele care au kilograme in plus, denumite de medici supraponderali (surplus de 5-7 kg fata de greutatea ideala) si obezi (surplus peste aceast nivel) se impart in doua categorii: cei care nu accepta ca mananca in plus si cei care accepta acest fapt. A manca in plus inseamna a manca mai mult decat ai tu nevoie, nu decat mananca vecinul sau sotul sau prietena. Pe primii nu putem sa-i ajutam pentru ca suntem convinsi ca nu poti ajunge supraponderal sau obez fara sa mananci in plus; o metabolizare diferita, mai accentuata sau mai lenta se intalneste doar in unele boli endocrine, dar si acolo se insoteste de un aport alimentar excedentar. Nu dorim, nici nu putem sa-i contrazicem; dar nici stiinta medicala, nici noi nu cunoastem modul in care poti ajunge obez fara sa mananci in plus fata de efortul depus si fara sa faci greseli in alimentatia ta.

Celorlalti, mai ales celor care au incercat repetate cure de slabire, le putem spune ca:

1. din pacate pentru toata lumea, nu exista preparate miraculoase care sa te slabeasca, ceea ce credem ca ei au aflat deja; exista o multime de preparate cu care poti slabi pe termen scurt, dupa care te ingrasi intr-un termen si mai scurt. Mai mult, aceste preparate nu sant doar costisitoare ci si neplacute caci utilizarea lor este insotita de efecte secundare.Totusi, pana nu le veti incerca nu ne veti crede, asa ca va rugam sa le incercati fie si numai din curiozitate.

2. Aportul alimentar este un aport de energie pe care organismul o utilizeaza pentru acoperirea nevoilor sale; excesul il elibereaza sub forma de caldura in mediul inconjurator sau il depoziteaza sub forma de grasimi. In consecinta, poti scapa de depozitele de grasime, adica slabi:

a) scazand aportul energetic, adica mancand mai putin sau mancand alimente care au calorii putine (legume, zarzavaturi, iaurt simplu, eventual degresat, unele fructe, carne slaba)

b) crescand eliberarea de energie in mediul inconjurator-lucru care se poate obtine prin: hormoni tiroidieni (contraindicati in lipsa unei disfunctii tiroidiene din cauza efectelor secundare), cresterea activitatii sistemului nervos simpatic (agitatie, stress, insomnii), consum de cofeina (cafea, ceai negru concentrat, ceai verde). Nerecomandat.

c) crescand consumul energetic, ceea ce inseamna cresterea gradului de efort fizic. Un adult care sta in pat o zi intreaga are nevoie de 1650/ kcal pentru ca organismul lui sa functioneze normal. Pentru comparatie, o ora de inot consuma 500 kcal, o ora de alergare cu viteza de 10km/ora- 570 kcal, urcatul scarilor-1100 kcal/ora, iar munca in gospodarie 170 kcal/ora. Concluziile le trageti singuri. Un gram grasime inmagazineaza 9,3 kcal deci puteti calcula cu aproximatie, intensitatea si durata efortului fizic pe care trebuie sa-l depuneti pentru a slabi; spunem cu aproximatie pentru ca din pacate organismul uman nu functioneaza ca un cantar pe care pui sau de pe care iei cateva kilograme; organismul uman are mecanismele lui de reglare si uneori se opune pierderii in greutate; de aceea diferite persoane reactioneaza diferit la curele de slabire, de aceea trebuie perseverat chiar si cand scaderea in greutate stagneaza pentru o perioada de timp.

d) avand o foarte buna motivatie, rabdare si perseverenta si fiind instruiti cum sa o faceti.

Ca sa fie valabila, motivatia trebuie sa depaseasca satisfactia data de senzatia de satietate sau de gustul unor alimente, obisnuit dulciuri sau produse de patiserie. Ca sa fie valabila, motivatia trebuie sa fie mai puternica decat momentele acelea cand toata fiinta ta striga dupa mancare si cand traiesti cu convingerea ca daca nu vei manca ceva rapid, ti se va face rau. Linistiti-va, asta este doar un truc prin care trupul d-voastra vrea sa va convinga sa mancati, este doar o senzatie ce apare mai ales in primele doua saptamani de cura, senzatie ce poate fi depasita prin vointa, prin exercitiu si prin perseverenta. Mai departe depinde de dumneavoastră sa hotarati ce fel de persoana sunteti: una care se poate autoeduca, chiar daca in anumite limite sau una care renunta usor. Din experienta noastra, motivatia este legata in special de aspectul fizic la femei si de starea de sanatate la barbati, multi dintre barbatii obezi avand probleme asociate: diabet, hipertensiune arteriala, etc.

Deci, slabire=dieta+miscare+motivatie

Daca lucrurile sunt atat de simple, de ce ati avea nevoie de medic, care este misiunea noastra?

1. sa identificam cauzele surplusului ponderal; uneori poate fi vorba doar despre obiceiuri proaste si/sau de greseli in alimentatie, greseli pe care dumneavoastră nu le constientizati

2. sa va recomandam un program de slabire care include alimente sanatoase si retete, adaptat la programul d-voastra de viata si de munca.

3. sa supraveghem modul in care decurge cura de slabire. Curele de slabire nemedicale, nesupravegheate si intempestive pot produce neplaceri, uneori serioase: o prietena obeza a mancat atata supa de varza pana cand, pe fondul unei litiaze biliare de care nu stia, a facut o pancreatita acuta, din fericire diagnosticata si tratata la timp.

Evident, exista si cateva “trucuri” de alimentatie care va ajuta sa slabiti: sa mancati putin si des, sa mancati mai ales in prima parte a zilei, sa evitati dulciurile, grasimile si tot ce contine faina, sa mancati mai ales legume si zarzavaturi, carne si sunca, lapte si derivate de lapte, inclusiv branzeturi, fructe, sa faceti miscare combinata cu masaj, altfel slabirea, mai ales daca este rapida si accentuata se insoteste de urmari neplacute, sa pastrati sau sa va reluati activitatea sexuala, hormonii sexuali avand o influenta favorabila asupra numarului de kilograme, etc…..

Daca doriti cu adevarat sa slabiti, va asteptam la cabinet.Oradea, str.Primariei 22, programari la tel 0722/340309 intre orele 8:30-14, www.drsirbanrodica.ro