Supermarketurile, hipermarketurile şi marile lanţuri de magazine din Oradea au fost „călcate” de comisarii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor. La toate cele şapte unităţi verificate au fost constatate abateri.
Principalele abateri constatate au fost nerespectarea obligaţiei producătorilor de a indica în lista ingredientelor cantităţile care apar în denumirea sub care se vinde produsul (de exemplu la brânza topită cu smântână trebuie menţionat procentul de smântână din produs, etc). Nemenţionarea ingredientelor în ordinea descrescătoare a ponderii lor în produs, lipsa datelor de identificare ale producătorului/ambalatorului produselor, neafişarea preţului raportat la unitatea de măsură pentru produsele preambalate au fost ale abateri des întâlnite.
La unul dintre supermarketuri a fost verificat zahărul tos Muntenia, ambalat la 1.000 grame, fiind vizat modul în care se respectă prevederile legale referitoare la încadrarea în cantitatea netă. Acţiunea de control s-a desfăşurat în colaborare cu Biroul Român de Metrologie Legală – Serviciul Judeţean Bihor, cu respectarea procedurii de lucru privind eşantionarea şi determinarea numărului de preambalate necorespunzătoare, fiind cântărite 50 de bucăţi. „Lotul verificat s-a dovedit neconform. În urma determinărilor efectuate de SJML BIhor, fiind constatat faptul că lotul supus verificării este respins. Astfel, din 50 de măsurători, 18 au depăşit dublul erorii negative tolerate, restul depăşind eroarea negativă admisă de 15 grame, prevăzută de HG 530/2001”, a precizat comisarul şef adjunct al CJPC Bihor, Giani Bura.
Întreaga cantitate de 2.478 kg, în valoare de 9.367 lei a fost oprită de la comercializare, fiind înştiinţat CJPC Galaţi, pentru a efectua o acţiune de control la producător/ambalator, operatorul economic care a comercializat produsul fiind sancţionat contravenţional.
Toate cele şapte supermarketuri controlate au fost sancţionate, organele de control aplicând amenzi în valoare totală de 45.000 lei.
Sfaturi
„Sfătuim consumatorii să fie deosebit de atenţi atunci când cumpără produse atât alimentare cât şi nealimentare, fie din supermarketuri fie din magazine specializate. La produsele alimentare să acorde o atenţie deosebită termenului de valabilitate. Pentru produsele care se consumă potrivit specificului lor în 24 sau 48 ore să verifice gradul de prospeţime. În cazul promoţiilor, să citească toate informaţiile specifice promoţiei şi la pachetele tip 1+1 sau 2+1 să verifice existenţa produsului unitar şi a concordanţei preţului/pachet”, spune comisarul şef adjunct al CJPC Bihor.
Pentru produsele de folosinţă îndelungată, consumatorii trebuie să solicite efectuarea probei de funcţionare a produsului şi să se asigure că li se înmânează certifcatul de garanţie al acestuia. În cadrul garanţiei, consumatorul trebuie să se prezinte cu produsul defect la vânzător, acesta fiind obligat să-l aducă la conformitate în termen de 15 zile prin reparare, înlocuire sau restituirea contravalorii. Este deosebit de important să fie păstrat şi bonul fiscal de achiziţionare a produsului, care trebuie prezentat în cazul defectării împreună cu certifcatul de garanţie, în caz contrar riscă să nu beneficieze de garanţie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!