Taxa creşte preţul maşinilor

9Comentarii
Taxa creşte preţul maşinilor
ORADEA – Introducerea taxei pentru prima înmatriculare a stârnit nemulţumirea celor care doresc să-şi cumpere o maşină second-hand din ţările Uniunii Europene. Introducerea taxei de primă înmatriculare a mărit preţul autoturismelor.

„Am aşteptat cu sufletul la gură aderarea. Am sperat că aşa o să-mi pot achiziţiona o maşină mai bună din UE. S-au trezit însă cei de la guvernare să introducă această taxă, care mi-a spulberat visele”, spune Vasile Gabor, care căuta, duminică, să-şi cumpere o maşină din Piaţa auto din Oradea.

„Introducerea taxei a urcat preţul maşinilor, în funcţie de capacitatea cilindrică, vechime şi gradul de poluare cu câteva sute, până la câteva mii de euro” apreciază Dorel Doboş, care se ocupă de vânzarea maşinilor second hand aduse din UE. Unii dintre bişniţarii care vând astfel de maşini s-au orientat rapid, aducând maşini cu Euro 4, pentru care taxa de înmatriculare este mai mică. Preţul unui astfel de automobil este şi el mai mare, maşinile fiind mai noi.

„Aduc orice maşină cu Euro 4, la comandă. Nu mai merită să aduci maşini mai vechi, fiindcă taxa creşte. Prefer să câştig mai puţin, dar să nu stau cu marfa”, a precizat Farcaş Alexandru, care oferea clienţilor un Ford Fiesta şi un Opel Agila, ambele cu Euro 4.

Istoric

Taxa pentru prima înmatriculare a fost introdusă la 1 ianuarie 2007, odată cu intrarea în vigoare a Noului Cod Fiscal şi cu aderarea României la Uniunea Europeană. Cuantumul taxei variază între 184 euro – pentru o maşină cu o vechime de cel mult şase luni, echipată cu motor Euro 4 sub 1,6 litri – şi se apropie de 8.000 de euro în cazul maşinilor mai vechi de şase ani şi motorizări de peste trei litri.

Legală sau ilegală

Comisarul european pentru taxe şi vămi, Kovacs Laszlo, a apreciat că taxa de primă înmatriculare instituită de România este neconformă cu normele Uniunii Europene, devenind discriminatorie prin însăşi formula de calcul în funcţie de anumiţi parametri, deşi este în sine legală. Executivul european a decis să înceapă o anchetă, acuzând România de încălcarea articolului 90 din Tratatul de aderare la UE prin introducerea taxei de primă înmatriculare. Articolul interzice statelor membre să introducă taxe

prin care să discrimineze, direct sau indirect, produse din alte ţări membre, în competiţie cu produsele similare autohtone.
Pe de altă parte, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile consideră că taxa de primă înmatriculare este în conformitate cu reglementările referitoare la protecţia mediului, chiar dacă aceste norme nu sunt unitare în tot spaţiul UE. Premierul Călin Popescu Tăriceanu a amintit că nivelul taxei nu a fost stabilit de Guvern, ci a rezultat din modificările aduse în Parlament la Codul Fiscal.

„Nivelul taxei de primă înmatriculare, stabilit iniţial la un maxim de circa 3.500 euro, a ajuns, după ce a trecut prin Parlament, la un cuantum de 7.500 euro, diferenţiată în funcţie capacitatea cilindrică a motorului, gradul de poluare şi vechimea maşinii”, a declarat Tăriceanu. Prezent săptămâna trecută la Bruxelles, premierul a subliniat încă odată că nu se va renunţa la taxa de prima înmatriculare, chiar dacă România va fi amendată. „Oricum amenzile nu le plătesc ei din banii lor. Tot din banii noştri vor fi plătite, în cele din urmă”, este de părere Fântână Nicolae, care dorea să vândă o maşină.

România are la dispoziţie maximum şase luni pentru a modifica taxa de prima înmatriculare auto, astfel încât să se conformeze principiilor legislaţiei europene. „În caz contrar, Comisia Europeană se va adresa Curţii Europene de Justiţie”, a declarat Lazlo Kovacs, comisar pentru taxe şi impozite.

Scădere

Deşi nu poate fi cuantificată, noua taxă a scăzut numărul maşinilor înmatriculate pentru prima dată în România, sunt de părere specialiştii. Taxa pentru prima înmatriculare se plăteşte la administraţia fiscală de domiciliu. Cei care doresc să-şi calculeze singuri taxa o pot face accesând site-ul Ministerului Finanţelor Publice, www.mfinante.ro.

Dan Birta



9Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor