Taxa de mediu care polueaza

Reactualizat la:
10Comentarii
Taxa de mediu care polueaza
Asa numita taxa de poluare auto sau de mediu isi arata efectele in toata splendoarea lor. Romania se umple de masini vechi aduse din strainatate, in timp ce masinile noi se vand mai prost ca inainte.

Potrivit datelor oficiale, iulie a fost prima luna din toate timpurile in care numarul de masini second-hand inmatriculate in Romania l-a depasit pe cel al masinilor noi. In cateva saptamani au fost inmatriculate 36.711 de autovehicule la mana a doua.

Evolutia era absolut previzibila atata vreme cat in logica halucinanta a guvernului cu cat masina e mai veche deci mai poluanta, taxa menita protectiei mediului este mai mica, iar cu cat masina este mai noua, deci mai perfomanta sub aspect ecologic, taxa de mediu e mai mare.

Initial, taxa, numita pe-atunci de prima inmatriculare, avea o justificare coerenta sub aspectul protectiei mediului, desi era extrem de nepopulara.

Introducerea in circulatie a unei masini era cu atat mai costisitoare cu cat vechimea masinii era mai mare. Comisia europeana a reactionat insa, sustinand ca taxa este neconcurentiala cat timp face diferenta intre masinile cumparate din tara si cele aduse din strainatate.

Argumentul, corect in fond, avea in spate o ratiune simpla si cat se poate de pragmatica. Tarile UE se straduiesc sa scape de masinile lor vechi care trebuie sa se duca undeva. Romania, tara destul de saraca, era o destinatie minunata, dar a fost partial blocata de taxa de prima inmatriculare.

Rebotezarea acesteia si schimbarea principiului a convenit de minune tarilor vestice, in special Germaniei si Frantei, care au vazut din nou un lung sir de masini vechi plecand spre Romania.

Asa ca, desi taxa a ramas la fel de neconcurentiala, impedimentul a fost uitat si toata lumea e fericita. Guvernul incaseaza in continuare bani la buget, romanii au acces la masini ceva mai ieftine, iar Occidentul scapa de masinile vechi.

Pentru Romania nu este insa nicio fericire. Sigur ca masinile second-hand din Germania sau Franta sunt cu mult mai bune si mai ecologice decat Daciile noastre de muzeu si nu e rau ca le iau locul.

De altfel, pe soselele din Romania, incet, incet batranele Dacii devin raritati. Dar asta nu inseamna ca masinile la mana a doua, in marea lor majoritate, nu sunt deja depasite din punct de vedere ecologic.

Romania se umple de masini vechi

Faptul ca in Romania se cumparau preponderent masini noi, la standarde mai inalte, era un lucru bun. Fiind mai scumpa, omul se gandea de doua ori pana sa o cumpere, avea apoi mai multa grija de ea, iar a doua masina in familie aparea doar daca se dovedea o investitie absolut necesara.

Acum ne umplem de masini vechi, intr-o stare mai buna sau mai rea. Dealerii de-abia mai fac fata, cozile la RAR sunt imense, iar programarile au ajuns in luna octombrie.

Si-asa sosele din Romnia erau aglomerate. Acest val de inmatriculari va spori nebunia si nicio solutie urbanistica nu va mai putea fluidiza traficul. De aici o deplasare mult mai greoaie si, evident, mult mai multa poluare, totul din cauza unei taxe numita, cu nerusinare, de mediu.

Pe termen lung este evident ca efectele taxei vor fi nocive pentru mediu, macar prin expandarea parcului auto. Dar la vremea cand acest lucru nu va mai putea fi ascuns in spatele unor argumente incalcite si calcule din care nimeni nu trebuie sa inteleaga nimic, raul va fi greu de reparat. Important este ca banii la buget vor fi fost incasati si folositi, pe principiul dupa noi potopul.



10Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor