Teatrele, segregate si la tarife

Teatrele, segregate si la tarife
Deşi folosesc la comun aceleaşi spaţii, Teatrul Regina Maria închiriază mai scump decât Szigligeti Szinhaz.

Cei ce vor să închirieze sala mare a Teatrului de Stat sau sala de la Teatrul Arcadia trebuie să ştie că e mai avantajos să se adreseze teatrului maghiar Szigligeti Szinhaz. Aceasta pentru că, deşi foloseşte la comun spaţiile, alături de Teatrul Regina Maria, Szigligeti Szinhaz practică tarife mai mici decât teatrul de limbă română.

Această realitate nu părea a fi cunoscută de managerul Teatrului Regina Maria, Daniel Vulcu, în decembrie. Atunci, întrebat fiind de Jurnal bihorean dacă cele două teatre practică aceleaşi tarife pentru închirieri, Vulcu ne-a declarat că se înţelesese cu managerul de la Szigligeti, Czvikker Katalin, pentru aceleaşi tarife. Iar Cvizkker confirma spusele lui Vulcu! Pus faţă în faţă cu realitatea, ieri Vulcu susţinea că în decembrie nu ştia de tarifele mai mici ale teatrului maghiar! Apoi a comentat situaţia în felul următor: „Fiecare manager îşi stabileşte el propria strategie. Nu pot să-i cer doamnei Cvikker să practice aceleaşi tarife pe care le practic eu, pe zilele mele. E foarte simplu, nu e complicat”, ne-a declarat Vulcu, susţinând că, practicând un tarif mai mare, îşi protejează propriul teatru.

Anul trecut, Consiliul Judeţean a ajuns la concluzia că, la Teatrul de Stat secţia maghiară nu mai poate coabita cu cea română într-o singură instituţie teatrală. A fost obligatoriu ca cele două secţii să devină două teatre, criteriul de segregare fiind cel etnic. Au fost puşi doi manageri cu puternic sprijin politic – Daniel Vulcu (PNL), respectiv Czvikker Katalin (UDMR). Mai mult, sub comanda acestora a fost adus şi Teatrul Arcadia, dar şi ansamblurile populare de la Filarmonică. Desigur, şi aceste entităţi culturale au fost împărţite între cele două „super-teatre”, ţinându-se cont tot de criteriul etnic: maghiarii cu maghiarii, românii cu românii. Confruntată cu proteste, conducerea Consiliului Judeţean a explicat acest demers prin necesitatea de a crea competiţie între cele două teatre, pentru a se vedea cine reuşeşte să „mănânce” mai puţini bani de la Consiliul Judeţean.

Modul lui de a gândi

Vulcu şi Czvikker şi-au făcut proiecte de management, în care fiecare e explicat ce şi cum vor face pentru ca teatrele din subordine să atragă cât mai multe bani. Tot aşa s-a ajuns ca aceste instituţii separate să practice tarife separate, inclusiv pentru închirierea spaţiilor pe care le folosesc în comun!

Sala de la Teatrul Arcadia e închiriată de Vulcu cu 400 lei/oră, în timp ce Cvikker are un tarif de 200 lei/oră, pe durata spectacolului şi 50 lei/oră pe perioada pregătirii spectacolului. De fapt, această taxă scăzută pentru „perioada pregătirii spectacolului” face diferenţa şi la chiria sălii mari a Teatrului de Stat. Atât Teatrul Regina Maria cât şi Szigligeti Szinhaz închiriază sala mare pentru 1.500 lei/oră. Numai că la Szigligeti se percep 1.500 de lei/oră doar pentru timpul efectiv al spectacolului, în timp ce „perioada pregătirii spectacolului” e taxată mai puţin: 500 lei/oră. La Regina Maria „evenimentele culturale” din sala mare costă 1.000 lei/oră, în timp ce Szigligeti ia aceeaşi sumă pentru „spectacole de teatru”. Şi aici, maghiarii taxează „pregătirea spectacolului” cu doar 500 de lei noi, ceea ce nu se întâmplă dincolo, la teatrul condus de Vulcu.

„Ăsta este modul meu de a gândi. Eu doresc să percep o taxă mai mare. Cui nu-i convine, poate să nu vină pe zilele mele. În acest mod eu îmi protejez propriile spectacolele şi propriii timpi de repetiţie”, a motivat ieri Vulcu de ce practică tarife peste cele ale teatrului de limbă maghiară. Actorul-manager susţinut de PNL nu se consideră „vinovat cu nimic”. „Eu ce să fac dacă ea (Cvikker Katalin – n.r.) n-a respectat? Dacă ea a cerut alt tarif, eu nu sunt vinovat cu nimic. Nu-i nici obligaţia ei să se înscrie în tariful meu”, se exprima ieri Daniel Vulcu, afirmând că la începutul stagiunii s-a înţeles în principiu cu managerul de la Szigligeti să închirieze la acelaşi tarif…

Totuşi, pentru Vulcu acest tarif diferenţiat nu este neapărat o anomalie. „Eu când mă duc la Cluj şi vreau sala teatrului, pentru operă apelez la Operă, iar pentru teatru mă duc la Teatrul Naţional“, spune actorul, încercând să arate că asemenea practici se găsesc şi prin alte părţi.

Avrigeanu: „Este o aberaţie!”

Problema tarifelor diferenţiate pentru închirierea sălilor comune de către cele două teatre a fost sesizată în plenul Consiliul Judeţean de consilierul PDL, Ionel Avrigeanu. „Este o aberaţie. Trebuia un tarif unic şi banii să se împartă egal. Asta înseamnă management şi concurenţă, să închiriezi o sală de teatru? Asta poate s-o facă şi un portar!”, a spus Avrigeanu, considerân că prin separarea secţiilor română şi maghiară de la Teatrul de Stat „s-a creat un „«monstru»”. 

CĂLIN CORPAŞ

 

 



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase