Trăsuri made în Oradea

3Comentarii
Trăsuri made în Oradea
Singura societate comercială din ţară care produce trăsuri de agrement şi de concurs funcţionează la Oradea.

Într-o epocă în care gadget-urile şi caii putere au acaparat aproape totul, tot mai mulţi oameni cu bani, şi nu numai, încep să se întoarcă la natură, la lucruri simple. Fastul de odinioară, politeţea şi alte tabieturi de care nu mai avem timp din cauza vieţii tumultoase de acum, par să trezească tot mai mult interes. Trăsura, automobilul secolului trecut, simbol al bunăstării, a început să fie utilizată tot mai des în ultima perioadă. De la miresele care vor o plimbare de vis în noapte nunţii, la turiştii dornici de peripeţii, până la bogaţii lumii care vor o alternativă, trăsura suscită interes.

În Oradea funcţionează singura societate privată din ţară care produce trăsuri de agrement şi trăsuri de concurs. Viorel Căpuş, Gheorghe Botea şi Ioan Meşter sunt cei trei asociaţi ai firmei orădene care din 1992 s-au apucat de această afacere. „Începutul a fost unul destul de timid, dar pe parcursul anilor modelele de trăsuri au avut un grad tot mai mare de complexitate” spune Viorel Căpuş.

Trăsurile fabricate de firma orădeană se împart în trei categorii: trăsuri pentru sport, trăsuri de promenadă şi agrement şi trăsuri de lux.

Cele de agrement sunt replici ale trăsurilor din diverse epoci istorice şi zone geografice şi au denumiri recunoscute internaţional, precum Victoria, Landauer sau Wagonet. La concursurile de atelaje se utilizează alte două tipuri şi anume trăsura pentru proba de dresaj şi obstacole şi trăsura de maraton, un vehicul foarte dinamic.

„În anul 1997 la prima participare a ţării noastre la un campionat mondial bihoreanul Imre Zoltan, dar şi alţi participanţi, au folosit trăsurile noastre” spune cu mândrie Viorel Căpuş.

Preţul trăsurilor variază în funcţie de model, finisaje şi de dotări. Astfel, unul dintre cele mai scumpe modele este Landauer, o trăsură care poate ajunge la 10.000 de euro. O trăsură uşoară se poate vinde cu preţuri cuprinse între 1.500 şi 4.000 de euro.

Conform reprezentanţilor firmei, pe piaţa internă cei din zona Bihor, Satu-Mare, Covasna şi Harghita cer trăsuri de sport în vreme ce trăsuri de agrement sunt solicitate pentru zonele turistice şi pentru Bucureşti.

Pe piaţa externă cerinţele sunt foarte variate şi cu un gard de complexitate tot mai mare. Recondiţionarea trăsurilor este de asemenea o activitate destul de cerută în ultima perioadă.

Trăsuri rulote

În prezent, firma orădeană lucrează la un proiect mai inedit: trăsuri rulote. Aceste caravane, gen ţigăneşti sunt foarte apreciate de străini. „Un client din Franţa ne-a cerut astfel de rulote pe care le plasează în zone turistice”, a precizat unul din administratorii firmei orădene. 

Trăsurile rulote sunt nişte case de locuit în perioada de camping şi nu numai, dând o notă şi un farmec specific ţigănesc. Totul este făcut manual, de la mobila din interiorul rulotei până la fiecare detaliu al acesteia. Sculptată şi împodobită în vechiul stil ţigănesc rulota este o adevărată operă de artă. Durata de fabricare a unei astfel de rulote este de circa trei luni. Realizată din lemn de esenţă tare, preţul unei astfel de case pe roţi este între 10.000 şi 11.000 de euro.

Angajaţi

La ora actuală, firma orădeană are 14 angajaţi. Ca mai toate firmele şi aceasta a fost afectată de criză. „În 2009 am mers pe linia de subzistenţă fiind nevoiţi să reducem şi din personal”, spune Viorel Căpuş.

Ca activitate complementară, firma orădeană, produce şi echipamente din fibră de sticlă. În perioada în care comenzile la trăsuri stagnează, aceasta produce glafuri, rezervoare de apă şi alte componente din fibră de sticlă.

Simona Albinaru



3Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor