„«Fidelio este singura operă pe care Beethoven a scris-o, inspirată de o melodramă franceză (Bouilly) a epocii revoluţionare. Compozitorul a scris patru uverturi pentru această operă: cele trei Uverturi Leonora şi ultima, Fidelio, care precede în mod obişnuit reprezentarea dramei”, a relatat dirijorul elveţian Urs Schneider, invitatul din această seară. Seara va continua cu „Concertul pentru vioară şi orchestră în re minor” de Jean Sibelius (1865–1957), compozitor care a dezvoltat decenii la rând un limbaj muzical naţional specific finlandez – prospeţimea acestei muzici izvorând tocmai din folclorul poporului său. Violonista invitată pentru acest moment din concert este Ioana Cristina Goicea.
Sibelius este reprezentantul unei importante perioade de tranziţie din istoria muzicii, de la etapa romantică târzie a secolului XIX, spre modernismul secolului XX. Concertul este practic singura compoziţie concertantă a lui Sibelius, lucrare ce se bucură şi astăzi de o deosebită popularitate, datând din anul 1903, o capodoperă simfonică de o intensă virtuozitate şi încărcătură emoţională romantică.
Seara se va încheia după „Simfonia a VII-a în Do major”, D.944 de Franz Schubert (1797–1828). Simfonia a fost compusă în ultimul an al scurtei sale vieţi. De proporţii mult mai mari, Marea Simfonie are un profil foarte variat, cu ecouri de cânt romantic, cu ritmuri de marş şi de dans, cu teme de romanţă şi elemente populare maghiare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!