Trenul spre mare se taraste ca melcul

2Comentarii
Trenul spre mare se taraste ca melcul
Pe ruta Bucuresti-Mangalia, trenurile „rapid” au intarzieri de peste 50 de minute, astfel incat durata deplasarii este de aproape sapte ore. Tronsonul cu mari intarzieri este Fetesti-Cernavoda.

Rapide sau chiar InterCity, trenurile care strabat ruta Bucuresti-Constanta o fac poticnit, in regim de personal, iar proiectele de modernizare bat pasul pe loc.

Intre trenurile personale si cele de rang superior aproape ca nu mai exista diferente. Daca ne uitam fie si numai in graficele oficiale, ajungem la concluzia ca, pe ruta Bucuresti-Mangalia, media de viteza nu depaseste 42 km/ora.

Or, in contractele feroviarilor exista prevederea potrivit careia unui accelerat trebuie sa i se asigure un minimum de 45 km/ora, unui rapid – 55 km/ora, iar unui InterCity – 65 km/ora. Cu toate acestea, CFR incaseaza suplimente de viteza.

268 de kilometri, in aproape sapte ore

Ieri, un reporter a verificat graficele CFR, devenind calator al trenului Rapid 981, pe ruta Bucuresti-Mangalia. Calatoria a debutat cu o surpriza placuta: vagonul modern, necompartimentat, curat, cu aer conditionat si prize pentru laptop.

Mai mult, trenul s-a pus in miscare la ora 6.10 fix, cu o precizie „nemteasca”. In buna traditie romaneasca insa, sirul surprizelor placute s-a curmat brusc.

Ora 7.59 – Statia Ciulnita. Graficul este respectat la minut. Fara nicio explicatie, aerul conditionat s-a oprit.

Ora 8.40 – La doua minute dupa plecarea din Fetesti a oprit in camp, pentru circa 10 minute, ca sa astepte trecerea unui tren personal din sens invers.

Ora 9.30 – Pe o distanta de circa 20 km, intre Fetesti si Cernavoda Pod, a acumulat o intarziere de 16 minute. Ca urmare, in loc sa stationeze 5 minute in halta, asa cum era programat, trenul a stat mai putin de un minut.

Ora 9.45 – A oprit din nou in camp. A mai facut circa doi kilometri si ne-am oprit iar. Cea de-a doua pauza a durat peste 20 de minute, pana la ora 10.17, fara un motiv vizibil si fara ca vreun ceferist sa se oboseasca sa informeze pasagerii.

Ora 10.25 – A ajuns la Medgidia, cu o intarziere de circa 40 de minute.

Ora 11.20 – Trenul stationeaza in camp, undeva in apropiere de Constanta, desi ar fi trebuit sa ajunga deja in gara de la ora 10.36.

Ora 11.30 – Trenul a ajuns, intr-un final, in Constanta, cu o intarziere de aproape o ora.

Ora 11.40 – A plecat din Constanta in ultima etapa, spre statiuni. Surprinzator, desi pe acest traseu trenul are mai degraba regim de personal, avand in vedere distantele scurte intre statii, a crescut viteza de deplasare.

Ora 12.55 – A ajuns, in sfarsit, in Mangalia, destinatia finala, cu o intarziere de „numai” 34 de minute. In total, sase ore si patruzeci si cinci de minute pentru a parcurge 268 de kilometri. Adica, o medie orara de 40 km/h. Cu un tren care are rangul de rapid.

Pentru tineri, suplimentele de viteza sunt mult prea scumpe Alte rute care pot fi parcurse in 6 ore si 45 de minute

Timpul necesar unui tren rapid romanesc pentru parcurgerea distantei Bucuresti-Mangalia este suficient pentru parcurgerea a mii de kilometri cu alte mijloace de locomotie.

TGV. In timp ce un tren rapid romanesc parcurge traseul Bucuresti-Mangalia in sase ore si 45 de minute, un tren de mare viteza (TGV) face de trei ori traseul Paris-Londra

Bicicleta. Considerand ca viteza de croaziera a unui biciclist poate fi, in medie, de 15 km/ora, in sase ore si 45 de minute poate fi parcurs traseul Bucuresti-Pitesti.

Avion. In cele sase ore si 45 de minute, cu avionul pot fi strabatuti 5.400 km, adica Bucuresti-Copenhaga si retur.

Caruta. Cu o viteza medie de 10 km/ora, o caruta poate parcurge in cele sase ore si 45 de minute o distanta de 64 km, adica un traseu Bucuresti-Ploiesti.

Pe jos. Cu o viteza de mers de 6 km/ora, un om se deplasa cu 40,5 kilometri in cele 6 ore si 45 de minute.

Lucrarile mai dureaza doi ani

Termenele de executie din contractele de reabilitare a liniei Bucuresti-Constanta arata ca, in 2010, va fi finalizat ultimul tronson (Fundulea-Fetesti), dar in teren situatia e oarecum diferita.

Spre exemplu, tronsonul Bucuresti Nord-Baneasa a fost redat circulatiei la inceputul lunii trecute, cu toate ca termenul de finalizare era decembrie 2008; in schimb, pe relatia Baneasa-Fundulea, unde lucrarile trebuiau terminate in decembrie 2007, inca se mai lucreaza. Iar de la Fundulea la Fetesti abia incep, pe alocuri, organizarile de santier.

Un proiect numit dorinta

Per total, se estimeaza ca toate aceste lucrari vor costa, in final, mai mult de 820 de milioane de euro, dar se pare ca merita: viteza de croaziera a trenurilor, in acest viitor nu tocmai indepartat, va ajunge la 160 km/ora, dupa cum anunta, cu toate ocaziile, oficialii Ministerului Transporturilor. Pana atunci, „circulatia trenurilor spre si dinspre litoral se desfasoara in paralel lucrarilor de reabilitare si modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul Bucuresti-Constanta.

Acestea sunt absolut necesare, insa implica – pe durata realizarii lor – perturbari ale circulatiei trenurilor si cresterea timpilor de parcurs.

La finalizarea programului de modernizare, timpul de parcurs va fi redus la aproximativ 90 de minute”, a comunicat conducerea CFR, cu ocazia semnarii contractelor de reabilitare a liniei.

Biletele nu se vor ieftini

Cat despre preturile biletelor, acestea ar putea fi reduse „doar daca societatea de administrare a liniilor, CFR Infrastructura, va micsora taxa de utilizare a caii ferate”, au precizat, in mai multe randuri, oficialii CFR Calatori.

De altfel, ei avertizasera din timp ca, din cauza lucrarilor de reabilitare la magistrala Bucuresti-Constanta, trenurile pot avea si una-doua ore de intarziere.

Ministrii se cearta, trenurile intarzie

In trenul rapid 981 Bucuresti-Mangalia, calatorii injura de mama focului. S-au saturat de intarzieri, de inghesuiala si de atitudinea personalului CFR. In paralel, cei care au avut in mana fraiele transporturilor romanesti se balacaresc in public.

Ieri, fostul ministru Radu Berceanu ii ataca pe Ludovic Orban si pe Miron Mitrea. El s-a referit la privatizarile realizate in timpul mandatului lui Mitrea si la „tunurile imobiliare” pe care Orban le-ar pregati in „vacanta de vara”. In replica, Miron Mitrea sustine ca acuzatiile lui Radu Berceanu sunt mincinoase. Nimic nu se schimba.

 

infoportal.ro



2Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor