UE cere eliminarea taxei de înmatriculare

9Comentarii
BUCUREŞTI – Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Mediului vor organiza, vineri, o conferinţă comună în care vor prezenta explicaţii privind taxa de primă înmatriculare, după ce Comisia Europeană a început o investigaţie internă privind legalitatea introducerii de către România a acestui impozit.

Executivul european a decis, marţi, să înceapă o anchetă internă şi ar putea deschide în luna martie procedura pentru încălcarea Tratatului UE dacă legislaţia românească nu va fi modificată, a declarat agenţiei MEDIAFAX Linda Vatenaite, jurist în cadrul Direcţiei de control pentru aplicarea legislaţiei europene din cadrul Comisiei Europene.

            Comisia Europeană a decis să acorde un răgaz până în luna martie, având în vedere că România de-abia a devenit membru al UE, a explicat Vatenaite.

            “Autorităţile române au la dispoziţie câteva luni pentru a schimba cadrul legislativ. În cazul în care legislaţia românească nu va fi modificată, Comisia se va adresa Curţii Europene de Justiţie, ceea ce ar fi foarte neplăcut pentru România”, a spus juristul.

            Taxa pentru prima înmatriculare, introdusă la 1 ianuarie 2007, este diferenţiată în funcţie capacitatea cilindrică a motorului, gradul de poluare şi vechimea maşinii.

            În cazul maşinilor care respectă normele de poluare Euro 3 cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600 cmc şi cu o vechime mai mică de un an, taxa a fost stabilită la 612 euro, iar pentru cele cu o capacitate cilindrică de peste 3.000 cmc, mai vechi de şase ani, la 5.070 euro.

            Pentru o maşină Euro 2 cu capacitatea cilindrică de 1.600 cmc taxa va fi de 2.704 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc vor fi plătiţi 6.240 de euro.

            Posesorii de autovehicule din clasa Euro 1 cu o capacitate cilindrică de până la 1.600 de cmc vor achit 3.744 euro, în timp ce pentru autoturismele cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa a fost fixată la 7.020 de euro.

            În cazul maşinilor noneuro, taxa de înmatriculare este de 4.000 euro pentru motorizări de până în 1.600 cmc şi de 7.500 euro pentru maşinile cu o capacitate de peste 3.000 cmc.

 

Explicatiile Ministerului Integrarii

 Ministerul Integrării Europene susţine că a transmis în decembrie 2006 o solicitare către Ministerul Finanţelor prin care cerea soluţionarea problemei taxelor din România, inclusiv a celei de înmatriculare auto conform prevederilor UE.

            “După ultimul raport de ţară din septembrie 2006, Ministerul Integrării Europene a purtat discuţii cu Direcţia Generală de Taxe din cadrul Comisiei Europene asupra mai multor aspecte ale sistemului fiscal românesc, inclusiv taxa specială auto, introdusă în noul Cod fiscal”, precizează MIE.

            Conform sursei citate, în luna decembrie a anului 2006, MIE a transmis o solicitare Ministerului Finanţelor prin care cerea acestei instituţii soluţionarea problemei.

            MIE nu menţionează dacă a primit vreun răspuns de la MF. “În cazul în care se va dovedi că taxa menţionată este în contradicţie cu prevederile comunitare, Comisia Europeană poate, conform articolului 226 din Tratatul privind instituirea Comunităţii Europene, să aplice procedura de încălcare a Tratatului de către un stat membru”, se arată în comunicatul UE.

            Comisia Europeană a început, marţi, o investigaţie internă privind legalitatea introducerii de către România a taxei de primă înmatriculare auto şi ar putea deschide în luna martie procedura pentru încălcarea Tratatului UE dacă legislaţia internă nu va fi modificată.

            “Autorităţile române au la dispoziţie câteva luni pentru a schimba cadrul legislativ. În cazul în care legislaţia românească nu va fi modificată, Comisia se va adresa Curţii Europene de Justiţie, ceea ce ar fi foarte neplăcut pentru România”, a declarat Linda Vatenaite, jurist în cadrul Direcţiei de control pentru aplicarea legislaţiei europene din cadrul Comisiei Europene.

            Comisarul european Leonard Orban a declarat, la jumătatea lunii iulie a anului trecut, când ocupa postul de secretar de stat în Ministerul Integrării Europene, că prevederea noului Cod Fiscal referitoare la taxele pentru maşinile second hand ar putea fi considerată o încălcare a Tratatului UE, ceea ce, în ultimă instanţă, ar putea atrage sancţiuni financiare “extrem de dure”.

            El a spus că “este foarte important ca, de la momentul aderării, România să îndeplinească toate angajamentele pe care şi le-a asumat prin Tratatul de aderare şi să evite sub orice formă încălcarea prevederilor Tratatului Uniunii Europene”.

            Orban a menţionat că, într-o primă fază, România va fi “somată” să-şi amendeze legislaţia în vigoare, următorul pas fiind cel al sancţiunilor financiare.

            Pe de alta parte, ministrul Finanţelor Publice, Sebastian Vlădescu, s-a pronunţat în favoarea menţinerii taxelor pentru înmatricularea autovehiculelor second-hand, după ce Comisia Europeană a criticat statele cu astfel de proceduri.

            Taxa pentru prima înmatriculare este diferenţiată în funcţie capacitatea cilindrică a motorului, gradul de poluare şi vechimea maşinii.

            În cazul maşinilor care respectă normele de poluare Euro 3 cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600 cmc şi cu o vechime mai mică de un an, taxa a fost stabilită la 612 euro, iar pentru cele cu o capacitate cilindrică de peste 3.000 cmc, mai vechi de şase ani, la 5.070 euro.

            Pentru o maşină Euro 2 cu capacitatea cilindrică de 1.600 cmc taxa va fi de 2.704 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc vor fi plătiţi 6.240 de euro.

            Posesorii de autovehicule din clasa Euro 1 cu o capacitate cilindrică de până la 1.600 de cmc vor achit 3.744 euro, în timp ce pentru autoturismele cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa a fost fixată la 7.020 de euro.

            În cazul maşinilor noneuro, taxa de înmatriculare este de 4.000 euro pentru motorizări de până în 1.600 cmc şi de 7.500 euro pentru maşinile cu o capacitate de peste 3.000 cmc.

            La sfârşitul anului trecut, Comisia Europeană a înaintat o acţiune juridică împotriva Poloniei, la Curtea Europeană de Justiţie, în legătură cu testele de drum obligatorii pentru automobilele uzate, înainte de înmatriculare.

            Testele de drum efectuate în cazul vehiculelor second-hand importate sunt mult mai costisitoare decât cele aplicate în cazul maşinilor rulate în Polonia.

             Comisia Europeană a înaintat, separat, o acţiune la Curtea Europeană de Justiţie şi împotriva Finlandei, privind taxele de înmatriculare a automobilelor uzate, considerând că taxa de înregistrare a maşinilor second-hand importate din alte state membre este discriminatorie.

Cristian Horgos



9Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor