Călătorii bihoreni trebuie că așteaptă cu nerăbdare apariția companiilor de pe hotare pe rutele județene de transport. Actualele licențe județene de transport vor fi prelungite doar până la 3 decembrie 2019, dată după care se schimbă regulile jocului.
„Serviciul de transport județean de persoane va deveni serviciu de utilitate publică și va fi atribuit în conformitate cu prevederile legislației specifice achizițiilor publice printr-o procedură deschisă pentru toți operatorii din Uniunea Europeană.
Astfel, operatorii de transport cărora le vor fi atribuite contracte de serviciu public vor avea de îndeplinit o serie de obligații de serviciu public pe care în alte condiții – ținând seama de interesul lor economic – nu și le-ar fi asumat, existând totodată și posibilitatea intervenției directe a autorităților administrației publice locale în scopul asigurării necesităților obiective de deplasare ale populației”, transmite Consiliul Județean, printr-un comunicat.
Sunt cunoscute problemele pe care administrația județeană le are pentru a menține funcționale anumite rute de transport, pe care transportatorii locali le evită.
Consiliul Județean anunță demararea unei „serii de consultări și analize necesare întocmirii noilor programe de transport astfel încât fiecare traseu sau grupă de trasee să își poată asigura un nivel de rentabilitate rezonabil fără intervenția financiară directă a autorității contractante”.
Se așteaptă, astfel, ca o dată cu apariția concurenței europene pentru operatorii indigeni licențiați, să crească calitatea serviciilor și să fie garantat serviciul de transport și pe rutele mai puțin profitabile.
La finalul lunii trecute, consiliile județene și autoritățile centrale din domeniul transporturilor au avut o întrunire, la Brașov, în cadrul căreia s-a discutat tocmai deschiderea transportului județean către Europa.
„Trebuie stabilită o procedură clară prin care să se facă atribuirea corectă, iar Contractul-cadrul pentru acest tip de serviciu public trebuie ajustat la cerințele pieței”, a precizat Vlad Gaje, șef-serviciu la Autoritatea Județeană de Transport.
O serie de probleme
La mijlocul acestei luni, specialiștii Autorității de Transport din cadrul Consiliului Județean Bihor vor avea o întâlnire cu operatorii de servicii, pentru a le aduce la cunoștință noile cerințe și reglementări și pentru a dezbate alte subiecte de actualitate, transmite CJ Bihor. În județul Bihor sunt licențiați 42 de operatori economici pentru asigurarea serviciului de transport persoane.
„Modalitatea de atribuire în baza legislației aplicabilă achizițiilor publice ridică o serie de probleme, în multe cazuri punând în conflict specialiștii compartimentelor de achiziții publice cu cei ai Autorităților județene de transport.
Programele de transport public județean în vigoare, la nivel național, au valabilitate până la 30.06.2019, astfel o atribuire a programelor județene în integralitatea lor ca serviciu de utilitate publică, conform articolelor prevăzute de Regulamentul (CE) nr.1370/2007, este dificilă având în vedere faptul că în teritoriu încă nu au fost demarate procedurile administrative premergătoare.
Legea nr. 92/2007 privind transportul public local a fost modificată de Parlamentul României în data de 21.10.2018, aceasta aflându-se în procedură de promulgare la Președinția României”, mai transmite CJ Bihor, arătând, în chip diplomat, dimensiunile provocării pentru anul ce vine.
Citiți principiile noastre de moderare aici!