Un drum de legătură mai sofisticat ca o autostradă!

Un drum de legătură mai sofisticat ca o autostradă!

În cei 19 kilometri ai „autostrăzii de Oradea”, pe lângă felurite pasaje, sunt prevăzute trei mari noduri rutiere și trei poduri, peste Crișul Repede, Peța și Crișul Mic. Drumul de legătură are toate șansele să fie finalizat înainte ca Oradea să poată fi legată de autostradă cu Cluj-Napoca sau cu Aradul și, mai departe, cu rețeaua națională de autostrăzi din România. Prin urmare, este extrem de posibil ca Oradea să devină primul oraș care va fi legat prin autostradă doar de țara vecină, încă de la periferia sa, indiferent că vorbim despre Nufărul, Ioșia, Rogerius sau cartierele de pe dealuri ale municipiului.

Zona Metropolitană Oradea (ZMO), din care fac parte primăriile ce administrează Oradea și comunele din jur, a realizat studiul de fezabilitate pentru drumul de legătură între Oradea și Autostrada A3 Borș – Brașov.

12 poduri și pasaje pe drumul Oradea – A3

În cei 19 kilometri ai „autostrăzii de Oradea”, pe lângă felurite pasaje, sunt prevăzute trei mari noduri rutiere și trei poduri, peste Crișul Repede, Peța și Crișul Mic.

Drumul de legătură dintre Oradea și Autostrada A3 se arată a fi un proiect cât se poate de sofisticat, așa cum îi șade bine unei artere la profil de autostradă peri-urbană.

Zona Metropolitană Oradea (ZMO), din care fac parte primăriile ce administrează Oradea și comunele din jur, a realizat studiul de fezabilitate pentru drumul de legătură între Oradea și Autostrada A3 Borș – Brașov. Drumul va fi integrat, ulterior, în proiectul drumului expres Arad – Oradea, pentru care CNAIR a depus documentația necesară eliberării certificatului de urbanism, săptămâna trecută, la Consiliul Județean Bihor și CJ Arad.

154 milioane pe 19 km

Proiectantul este Search Corporation, din București. Miercuri, Guvernul României a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru această investiție care, într-un scenariu optimist, ar putea fi finalizată în 2022. După publicarea Hotărârii de Guvern în Monitorul Oficial, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) trebuie să dea drumul la licitația pentru proiectare și execuție.
Valoarea investiției este estimată la 719,5 milioane de lei, cu TVA, adică circa 154 milioane de euro. Este, de departe, cea mai costisitoare și valoroasă investiție de care a avut vreodată parte Zona Metropolitană Oradea.

Lungimea totală a drumului de legătură este de 18,96 km. În profil transversal lățimea platformei este de 20,70 m, iar lățimea părții carosabile este de 2 x 7,00 m. Se vor realiza 12 poduri și pasaje noi, precum și 3 noduri rutiere. Durata de realizare a investiției este de 24 de luni.

Treseul: noduri, poduri, pasaje

Drumul de legătură pornește de pe Centura municipiului Oradea, unde figurează kilometrul 0 al investiției. Apoi, la km 1, la sensul giratoriu din Calea Sântandreiului este prevăzut un pasaj rutier și de cale ferată. Drumul o ia în direcția NV, iar la km 2 este prevăzut un alt pasaj, peste pârâul Peța și peste calea ferată. La km 3 este prevăzut un sens giratoriu, pentru legătura cu noul drum Oradea – Sântandrei, inaugurat în iarnă. Imediat după, este prevăzut un pod peste un canal. Drumul o ia apoi în direcția V și traversează Crișul Repede pe direcția NV, între km 5 și km 6.

La limita UAT Oradea și Borș este prevăzut un nou sens giratoriu, care va deservi parcurile industriale din zonă. Directorul Zonei Metropolitane Oradea, Adrian Foghiș, ne-a subliniat că cele două sensuri giratorii prevăzute pe drumul de legătură nu vor avea aspectul clasic, circular, al amenajărilor de acest tip. Dimpotrivă, cei ce vor dori să își continue ruta pe drumul rapid o vor putea face prin benzi special realizate în acest scop, ce vor urma o traiectorie ușor curbă. La km 8 este prevăzut nodul rutier cu DN 1 – Șoseaua Borșului. Acesta va fi amenajat între cele două sensuri giratorii de pe Borșului, deja existente. La km 9 este prevăzută o nouă subtraversare și imediat după, un pasaj peste calea ferată 300 București – Episcopia Bihor.

La km 10 este prevăzută o nouă subtraversare a DJ 190, drum ce leagă comuna Borș de Episcopia Bihor. La km 11 apare un alt nod rutier, la intersecția cu DC 71, ce leagă Oradea (Episcopia Bihor) de comuna Borș (Santăul Mic). La km 14 este prevăzut un pod peste Crișul Mic, iar la km 17 un pasaj superior peste un drum de exploatare.

Nodul de pe autostradă

În fine, la km 19 este prevăzută legătura cu Autostrada Transilvania A3, printr-un nod rutier ce va fi realizat imediat după parcarea de pe autostradă, prevăzută a fi construită la intrarea în țară. Acest nod rutier ce va lega autostrada de Oradea este prevăzut la km 62 al secțiunii 3C a autostrăzii, la doi kilometri vest de nodul rutier ce se construiește la intersecția autostrăzii cu DN 19 Oradea – Satu Mare, lângă Biharia.

Guvernul Dăncilă a aprobat, miercuri, indicatorii tehnico-economici pentru drumul ce va lega Centura Municipiului Oradea de Autostrada Transilvania A3. Drumul este prevăzut cu două benzi pe sens, fiind proiectat la profil de autostradă, cu separator pe axul drumului. Magistrala de transport es...
Prefectura Bihor informează că CNAIR a stabilit constructorii pentru loturile 1 și 2 ale Autostrăzii Transilvania, secțiunea Suplacu de Barcău - Borș. În urma procesului de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurii de proiectare și execuție pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania, sec...



3Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor