Un sfert din buget, investit în drumuri

Un sfert din buget, investit în drumuri
Consiliul Local Salonta a alocat 10 miliarde de lei pentru asfaltarea şi plombarea drumurilor. În această sumă intră şi refacerea trotuarelor, considerate a fi „o problemă serioasă” în municipiu.

„Puteţi realiza care este dimensiunea efortului financiar, dacă vă spun că întreg municipiul Salonta are un buget de 45 miliarde de lei”, spune primarul Torok Laszlo.

Lucrări de amploare

Una dintre lucrările de amploare este cea din zona Avram Iancu. „Este o lucrare pe care oamenii o aşteaptă de 15 ani. Ca şi zona Porţile de Fier, strada ar putea fi folosită de oamenii care vin cu biciclete, motociclete şi alte mijloace de transport din localităţile învecinate pentru a ocoli centrul, care este şi aşa supracirculat”, spune primarul de Salonta. O altă categorie de lucrări este pietruirea.

„Ne aşteptăm ca şi oamenii să ne ajute la împrăştierea pietrişului. Fiecare în zona în care locuieşte. Şi când spun asta, mizez pe spiritul civic al salontanilor”, este mesajul primarului către concetăţenii săi.

Nu renunţă la taxă

Primarul Torok nu mizează însă numai pe resursele bugetului local în lupta cu gropile. „Pentru strada Parângului am întocmit un proiect şi încercăm să accesăm fonduri extrabugetare”, afirmă Torok Laszlo.

Consilierii din Salonta au şi o a treia cale pentru a atrage banii necesari reparaţiilor şi întreţinerii drumurilor. În urmă cu aproximativ trei luni, Consiliul Local Salonta a emis o hotărâre prin care se instituia o taxă de drum pentru maşinile de tonaj greu care trec prin municipiu. În discuţie era practic o porţiune de 4,2 km de drum, care a aparţinut Drumurilor Naţionale.

În urmă cu cinci ani, când Salonta a devenit municipiu, a preluat în administrare şi acest drum, fără a dispune însă şi de resurse. „Am purtat corespondenţă cu Drumurile Naţionale să ne ramburseze şi nouă o sumă din rovignete şi taxa de drum. Înţeleg însă că, din punct de vedere juridic, nu au cum să aloce bani pentru ceva ce nu administrează”, spune primarul.

Vor transparenţă

Prefectura Bihor a recomandat ca hotărârea să nu intre în vigoare, reclamând proceduri formale. „Am retras atunci hotărârea, fiindcă ni s-a reproşat că nu am practicat transparenţa decizională. Nu prea ştiam tehnic cum să procedăm în acest sens, deoarece hotărârea urma să producă efecte nu numai asupra salontanilor, ci şi asupra conducătorilor de tir, din Ungaria, de exemplu. Am dorit să mergem cu lecţia învăţată la discuţiile cu autorităţile judeţene, şi acum ne-am publicat această intenţie în Monitorul Oficial”, spune şeful Primăriei Salonta.

În planurile primarului în ceea ce priveşte drumurile intră şi construcţia unui drum de ocolire a municipiului Salonta.

Problemă naţională

Dacă Salonta reuşeşte să-şi promoveze taxa pentru porţiunea din drumul naţional Oradea – Arad pe care o are în administrare, exemplul urbei ar putea fi urmat de sute de municipii din ţară. Majoritatea sunt străbătute de drumuri naţionale, iar instituirea unor taxe similare ar crea haos în circulaţia rutieră. Potrivit unor surse din cadrul Prefecturii, situaţia se datorează unui vid legislativ în domeniu. Cum nici o lege nu interzice instituirea unei surse de venit pentru patrimoniul aflat în administrare, Salonta ar putea avea succes, cel puţin formal, în demersul ei.

O tentativă similară de colectare a unei taxe s-a înregistrat în Mamaia, dar bariera instalată anii trecuţi a fost în cele din urmă dezafectată.

Veronica Bursaşiu, Horia Trifa



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !