Un spectacol ca o faţadă a lui Gaudi: Dawn-Way

De Veronica Bursaşiu
Reactualizat la:
Un spectacol ca o faţadă a lui Gaudi: Dawn-Way
Premiera lunii aprilie la Teatrul Regina Maria este Dawn -Way (Oameni slabi de înger. Ghid de folosire)!

E un spectacol care ne determină pe fiecare dintre noi să ne întrebăm cum am reacţiona dacă am fi puşi în situaţia de a ne asuma o faptă nu tocmai demnă şi cât de morali şi echitabili mai putem fi în prezent, indiferent de statutul social şi vârstă.

Este un text jucat des atât în România, cât şi în străinătate, în foarte multe variante şi în foarte multe versiuni. „În aceasta a constat, oarecum şi „handicapul” regizorului Ştefan Iordănescu, aflat la prima colaborare cu Teatrul Regina Maria, atunci când a propus Trupei Iosif Vulcan piesa bazată pe un text rusesc contemporan – Dawn-Way de Oleg Bogaev.

Una dintre variantele la care se raportează regizorul e cea pusă în scenă de Radu Afrim la Iaşi, spectacol la care light-design-ul e realizat de aceeaşi artist care se ocupă din această perspectivă şi de spectacolul de la Oradea- respectiv de Lucian Moga. Grupul Light Motiv realizează proiecţiile video ale spectacolului. „Provocarea noastră a fost cum să facem altfel acest spectacol, dar cel puţin la fel de puternic şi de interesant ca şi cel a lui Afrim?”, a spus regizorul.

Ştefan Iordănescu spune că intenţia sa a fost ca în cele 14 secvenţe realizate cu 18 actori şi 30 de personaje publicul să simtă un aer proaspăt şi fiecare categorie de public să-şi regăsească zona de interes. „Acest spectacol e ca un puzzle, e postmodernist, iar colaborarea cu actorii orădeni e unul dintre punctele cele mai puternice ale demersului meu, actorii fiind dornici să exploreze mijloace mai noi. Sunt 14 scene destul de scurte, cu personaje diferite, fiecare personaj are 5 minute în care trebuie să spună cât pentru o piesă întreagă. Sunt personaje egal de principale, un spectacol cinematografic, foarte montat- e ca un fel de faţadă a lui Gaudi – sunt multe bucăţele de mozaic care nu au sens decât împreună. Cu siguranţă la acest spectacol nu ai cum să te plictiseşti. Sunt felii de viaţă, unele realiste, altele absurde, de pură comedie, macbethiene, de comedie bufă”, a spus regizorul.

Prezent la conferinţa de presă, actorul Adrian Locovei spune că premiera din 13 aprilie este oarecum din acelaşi registru cu „Terorism” de Vladimir şi Oleg Presniakov, spectacol „primit cu brio ” de orădeni.

Revenirea lui Ciulei

Ştefan Iordănescu a condus trei teatre. De numele directoratului său la Teatrul Bulandra se leagă revenirea în actualitate, după 8 ani, a lui Liviu Ciulei, dar şi proiectul Regizori europeni iniţiat de regretatul Giorgio Strehler şi continuat de Ştefan Iordănescu. A condus Teatrul Naţional din Timişoara şi Teatrul Clasic Arad.

Din perspectivă profesională, regizorul se declara un tip foarte versatil. La premiera de miercuri, 13 aprilie, de la ora 19:00, de la Sala Arcadia, regizorul lucrează pe un text rusesc contemporan, alături de scenografa Dorothea Iordănescu, fiica sa, şi de Ildiko Fogarassy, care a compus muzica spectacolului, şi care este soţia regizorului. Ildiko Fogarassy s-a născut la Oradea, iar între anii 1981-1987 a fost basist şi vocalist al Trupei Metropol.

Decoruri conceptuale

Cât despre Dorothea Iordănescu, de numele ei se leagă muzica spectacolului „Eu când vreau să fluier, fluier!”, scrisă de Andreea Vălean. „Îmi place să creez decoruri conceptuale care să evoce elemente din subconştientul personajelor”, a declarat scenografa în cadrul unei conferinţe de presă. Autor a peste 30 de piese, Oleg Bogaev, născut la data de 15 iunie 1970, este un dramaturg care face parte din curentul denumit la ruşi „Noua dramaturgie”. A fost descris de criticul de teatru John Freedman ca „unul dintre cei mai buni studenţi care au absolvit cursul de dramaturgie al lui Nikolai Kolyada de la Institutul Naţional de Teatru din Ekaterinburg”.

În prezent este angajat al acestei instituţii. Este şi editor al revistei literare Ural, post preluat de la mentorul său Nikolai Kolyada în 2010. Piesa lui Oleg Bogaev se bazează pe un puternic oximoron – lumină şi întuneric. „Sunt două căi pe care le poate urma omul pe pământ: ascensiunea spirituală sau degradarea morală”.

Oamenii din scenele închipuite de dramaturgul rus sunt duri, sarcastici, nu se jenează să-şi arate problemele morale – un portret al omului contemporan, s-ar zice – care-şi pune întrebări, dar nu oferă şi nici nu caută răspunsuri. Textul este tradus de actriţa Elvira Platon Râmbu.
Următoarea reprezentaţie a fost programată în 16 aprilie, tot de la ora 19.00 la Sala Arcadia.

Distribuţie:

-Denisa Vlad,
-Răzvan Vicoveanu,
-Petre Ghimbăşan,
-Ion Ruscuţ, -Pavel Sîrghi,
-Andrian Locovei,
-Daniel Vulcu,
-Mihaela Gherdan,
-Adela Lazăr,
-Tiberiu Covaci,
-Anca Sigmirean,
-Lucia Rogoz,
-Eugen Neag,
-Corina Cernea,
-Gabriela Codrea,
-Elvira Platon Rîmbu
-Andrei Sabău



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase