Vârsta, maşina, domiciliul – criteriile de calcul al RCA-ului

1Comentariu
Vârsta, maşina, domiciliul – criteriile de calcul al RCA-ului
Criteriile tehnice ale poliţei RCA sunt standard – un preţ mai mare nu poate oferi o acoperire suplimentară, dar este calculat în funcţie de gradul de risc. Pensionarii sunt  vânaţi de asigurători pentru că şofează rar.

Analizând ofertele asigurătorilor pentru po­liţa de Răspundere Civilă Auto (RCA), se constată că pentru o maşină cu aceeaşi capacitate cilindră tariful diferă chiar cu peste 100% de la o companie la alta, deşi standardele care stabilesc acoperirea daunelor sunt aceleaşi. De exemplu, pentru o maşină cu 1.200 cmc, RCA –ul pentru 12 luni costă între 263 RON şi 660 RON, dacă proprietarul este persoană fizică.

În cazul pensionarilor, tariful pentru aceeaşi maşină este mult mai mic, între 184 RON şi 325 RON. Explicaţia dată de brokeri pentru această diferenţă îşi are originea în studii sociologice şi de piaţă, care au concluzionat că proprietarii în vârstă şofează mai rar, deci riscul de accidente este mai mult mai redus. Astfel, companiile de asigurări au stabilit că preţul trebuie să fie mai mic, iar multe dintre ele luptă să preia majoritar poliţe de acest gen.

Un alt „artificiu” de preţ bazat pe vârsta proprietarului maşinii are ca reper vârsta de 28 de ani: cei mai tineri plătesc mai mult, cei mai bătrâni plătesc mai puţin. Filosofia acestei scheme ar fi aceea că tinerii se aventurează mai mult în trafic şi au mai puţină experienţă. Însă nimeni nu s-a gândit că un şofer de 27 de ani poate avea 9 ani experienţă pe şosele, iar un şofer de 30 ani poate avea mult mai puţin de atât, în funcţie de vârsta la care a obţinut permisul auto. Un criteriu de stabilire a preţurilor adoptat de câteva companii este marca maşinii.

Astfel, chiar dacă au aceeaşi capacitate cilindrică, daunele în cazul unui accident costă mai mult la mărcile de import decât la cele autohtone.

Alţi asigurători au stabilit că un proprietar din Bucureşti trebuie să plătească mai mult decât unul din altă zonă a ţării, pentru că traficul în Capitală este mai intens şi riscul de accident mai mare.

 

Asigurătorii nu au voie să ofere discount mai mare de 25%

Toate aceste artificii sunt aplicate în contextul în care legislaţia prevede că, odată avizate preţurile de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, companiile nu le pot pune la ofertă după bunul plac, ci au voie să ofere cel mult 25 la sută reducere din tariful de vânzare.

Cum criza economică este resimţită acut pe această piaţă, pentru a nu creşte dramatic valoarea RCA-ului faţă de 2007, asigurătorii au preferat să stabilească preţul de vânzare cu 25 de procente mai mare decât anul trecut şi să ofere reducerea legală, astfel încât, în final, să ajungă de unde au plecat. Iar „artificiile” menţionate au fost introduse pentru a ieşi pe profit, în condiţiile în care aceeaşi despăgubire va costa mai mult în 2009 decât a costat în 2008.

„Diferenţele de preţ au o explicaţie simplă. Segmentul asigurărilor auto e destul de păgubos, însă societăţile care mizează pe alte tipuri de asigurări nu vor să renunţe nici la acest sector, astfel încât urcă preţul. Piaţa este liberă, însă e greu să oferi ceva în plus faţă de concurenţă, astfel încât au stabilit aceste criterii, care sunt perfect legale. Însă este riscul lor, prentru că nu vor vinde, în condiţiile în care vorbim de aceeaşi acoperire”, spune Alexandru Pintilie, director general RCA Ieftin, portal care analizează ofertele companiilor de pe piaţă.

 

Un sfert dintre proprietari merg la risc

Cei mai mulţi români îşi cumpără RCA  la sfârşitul anului, pentru 12 luni, deoarece în această perioadă sunt preţurile cele mai bune, dar e şi un „automatism” rămas de la vechea legislaţie, când RCA –ul era acelaşi, valabil numai până la 31 decembrie, indiferent când a fost plătit. Normele europene prevăd ca poliţa să acopere un an de zile, indiferent de luna în care a fost cumpărat, astfel încât piaţa se va regla în timp şi nu va mai fi volumul mare în luna decembrie.„Marea majoritate a românilor îşi face RCA, cam 75- 80 %, asta deşi vorbim de o măsură obligatorie. CASCO – asigurarea maşinii, este opţională şi, la noi, se face separat, însă în alte ţări europene există o poliţă care cuprinde toate formele de asigurare în trafic”, spune Florentina Almăjan, director general al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare.

Specialiştii pieţei spun că proprietarii care nu îşi cumpără RCA se împart în două categorii: unii ţin maşina în parcare tot anul fără să circule, iar restul merg la risc. Dacă sunt prinşi de Poliţie fără RCA primesc amendă, dacă nu sunt prinşi, dar au accident din vina lor, plătesc din buzunar daunele sau se judecă în instanţă cu cealaltă parte.

 

Gandul



1Comentariu

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor