Vulcu: „Nu a fost o evaluare, a fost o execuţie”

De Camelia Busu
6Comentarii
Daniel Vulcu, bilanţ în faţa presei
Daniel Vulcu, bilanţ în faţa presei - © FOTO: C.B.
Daniel Vulcu, managerul Teatrului Regina Maria, a făcut contestaţie în urma evaluării celei de-a doua comisii.

Se ştie deja că, în urma evaluării managerului Teatrului Regina Maria, Daniel Vulcu, în cadrul celei de-a doua comisii a Consiliului Judeţean, acesta a primit nota 6.78, fiindu-i necesară nota 7 pentru a-şi păstra funcţia. Din comisia de evaluare au făcut parte baritonul Ştefan Ignat, director interimar al Operei Naţionale din Bucureşti, interpretul de muzică populară Dinu Iancu Sălăjanu, directorul Casei de Cultură Zalău, respectiv jurista Laura Urdea, angajată la cabinetul vicepreşedintelui CJ, Ioan Mang. În 2017 i se înnoise contractul de manager pe trei ani, cu evaluare anuală.

Ieri, Daniel Vulcu a dorit o întâlnire cu presa.

„În contextul în care mandatul meu de manager s-a întrerupt brusc, pe neaşteptate din punct de vedere al activităţii şi al rezultatelor obţinute, aşteptat din punct de vedere politic”. Acesta a prezentat un scurt bilanţ al realizărilor din perioada în care a fost director general al teatrului orădean. A precizat că atunci când a venit la teatru, a venit dintr-o necesitate, deoarece teatrul orădean era într-o perioadă mai puţin fastă, cu spectatori puţini şi cu „un repertoriu destul de haotic”. Boom-ul consideră că s-a produs cu „Scripcarul pe acoperiş”, un spectacol care se joacă şi acum cu sala plină. „Îndrăznesc să spun că este cel mai bun produs al teatrului”, spune Daniel Vulcu.

Festival european

În perioada sa de directorat a repus pe tapet Festivalul de Teatru Scurt, un festival care s-a ţinut anual atât în sala teatrului cât şi în alte locaţii, precum Casa de Cultură a Sindicatelor, sala Arcadia, pe stradă, în pub-uri, în săli studio. Până în 2011 festivalul se desfăşura o dată la doi ani, cu întreruperea de trei ani în care nu s-a ţinut deloc. Apoi a iniţiat Festivalul Internaţional de Teatru, care a inclus şi Festivalul de Teatru Scurt, pentru a putea aduce publicului iubitor de teatru orice gen de spectacol. În acest context, 2014 a fost anul cu cel mai mare număr de spectacole, găzduind într-o săptămână peste 70 de reprezentaţii. După aceea au existat probleme de buget, dar a reuşit să atragă sponsori.

„Eram pe cale de a dezvolta şi mai mult festivalul, pentru că am deschis porţile spre zona industrială şi tot ce înseamnă iniţiativă privată în judeţ. Am realizat în această perioadă poduri culturale Oradea – Viena, Oradea – Avignon, Oradea – Italia, Oradea – Gyula”, spune Vulcu.

Acest festival a fost admis de juriul internaţional de festivaluri din şedinţa din 8 mai 2015 în EFE – Europe for festivals – Festivals for Europe. Această organizaţie este umbrela festivalurilor europene, şi admiterea festivalului din Oradea în această organizaţie dovedeşte faptul că este unul de importanţă europeană.

„Aveau o misiune”

În 2018 Teatrul Regina Maria a avut 41.800 de spectatori, atât la spectacolele în sală cât şi la cele în aer liber, sau ale ansamblului folcloric. În 2016 s-au jucat 121 de spectacole, iar în 2017 s-au jucat 224. „Am ajuns în situaţia în care nu au vrut să creadă cifrele. M-am dus la a doua comisie cu actele de la trezorerie, cu banii intraţi. Acolo nu există minciună. Puteai să le fluturi şi un tramvai, că nu îl vedeau! Aveau o misiune şi nu conta ce ai făcut, cum ai făcut”, precizează Daniel Vulcu.

În perioada de manageriat 2011-2017 au avut loc un total de 37 de premiere la Trupa Iosif Vulcan, iar la Arcadia 17. „S-a format o trupă mare la Oradea, o trupă valoroasă, iar managerul unei instituţii este obligat să dea şi de lucru oamenilor”.

Teatrul a avut şi premii, şi numeroase nominalizări la UNITER şi la alte festivaluri din ţară. În 2017, teatrul din Oradea a fost prezent la Festivalul Naţional de Teatru de la Bucureşti cu două spectacole („Cabaretul Dada” și „Cafeneaua Pirandello”), lucru care nu s-a mai întâmplat în istoria teatrului orădean. Un alt moment important pentru manageriatul lui Vulcu a fost organizarea Galei UNITER la Oradea. Numeroşi regizori din ţară au montat piese aici: Victor Ioan Frunză, Mihai Măniuţiu, Gavriil Pinte, Bobi Pricop, Alexandru Dabija, Horia Suru, Ovidiu Caiţă, Anca Bradu, Cristian Ioan, Theodor-Cristian Popescu.

Întrebat dacă i-au fost aduse reproşuri de către comisie pe partea artistică, Vulcu a precizat: „Nici măcar nu s-a atins acest subiect de către comisie. Au fost doar reproşuri pe mărunţişuri. Am discutat despre burlanele teatrului care au fost curăţate, despre oglinzile de la sala Crişana şi instalaţia de la toalete. Nu vreau să intrăm în derizoriu, dar cam pe acolo s-a desfăşurat toată povestea. Interviul are rolul de a corecta, de a pune întrebări acolo unde nu e sigur. M-am dus cu actele contabile ca să dovedesc că cifrele nu sunt eronate. Orice comisie formată din specialişti le-ar fi văzut”.

„Nu ies cu capul plecat”

Marţi, managerul Daniel Vulcu a depus o contestaţie pentru care cei de la Consiliul Judeţean au 48 de ore la dispoziţie pentru soluţionare. Dacă va fi respinsă, Vulcu va contesta în instanţă. „Dacă s-a întâmplat acum, s-a întâmplat şi îmi asum. Dar nu ies din această instituţie cu capul plecat sau tăiat. Vreau să ies cu fruntea sus şi să arăt că această evaluare nu a fost o evaluare, ci o execuţie. Faptul că domnul Lucian Vărşăndan (fostul director al Teatrului German de Stat din Timișoara – n.r.), singurul specialist de teatru din cele două comisii, a apreciat proiectul meu cu 9, eu cred că spune ceva. Este un om pe care nu poţi să îl cumperi, este foarte priceput – a fost ministru secretar de stat în Ministerul Culturii – neangajat politic, şi care într-un mesaj mi-a spus că nu a făcut altceva decât ceea ce i-a dictat conştiinţa şi experienţa în domeniu”.

Avea un plan cu date şi regizori finalizat până în 31 decembrie 2019. În mai va veni cu siguranţă regizorul László Bocsárdi, pe care îl vâna de foarte mult timp, pentru că a reuşit să încheie contractul cu el. În toamnă ar fi trebuit să vină Alexandru Dabija, Răzvan Mazilu, să facă un musical, Victor Ioan Frunză să facă spectacolul „Opera de trei parale”.

Daniel Vulcu încă nu ştie cum va arăta viitorul său în teatru, depinde de cine va veni în locul lui, dar dacă lucrurile vor merge bine, este dispus să colaboreze. Ţine însă să mulţumească echipei cu care a lucrat foarte bine: Victoria Balint, Florian Silaghi, Leontin Ciucur şi întregul aparat economic.

Șefii Consiliului Județean nu îl agreează pe actorul cu carnet de partid. După o primă rundă eșuată, Dinu Iancu Sălăjanu și directorul Operei din Capitală sunt chemați să-l evalueze pe managerul liberal. După ce i-a înnoit contractul, actuala conducere s-a asigurat că Vulcu nu va mai trece ușor pes...



6Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor