Una dintre expoziţiile incluse în cadrul Festivalului „Zilele Sfântului Ladislau” a fost vernisată duminică. Expoziția „Arta modernistă la Oradea” a fost organizată de Asociația „Nagyváradi Városszepítő Egylet” din Oradea și de Galeria Quadro din Cluj-Napoca, în parteneriat cu Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal, cu sprijinul Consiliului Județean Bihor și al Primăriei Municipiului Oradea şi s-a deschis la Muzeul orașului Oradea, etajul II, corpul A. La vernisaj au fost prezenţi muzeograful Diana Iancu şi curatorii expoziției, Székely Sebestyén și Deodáth Zuh.
Pe simezele muzeului orădean sunt prezentate 70 de lucrări din perioada modernismului interbelic, realizate de pictori și graficieni orădeni. Din cele 70 de lucrări expuse, 36 de lucrări au fost puse la dispoziţie de Secţia de Artă a Muzeului Ţării Crişurilor, jumătate dintre acestea fiind lucrări de Leon Alex. Restul lucrărilor expuse provin din colecții private.
Deodáth Zuh mărturiseşte că ideea expoziţiei a pornit de la o preocupare mai veche de a studia şi de a salva patrimoniul oraşului Oradea din perioada interbelică. Concepţia expoziţiei se axează pe artiştii plastici modernişti, cu tendinţele avangardiste, din perioada interbelică. „Despre această perioadă ştim foarte multe de la istorici de artă cum sunt Maria Zinz, Fleisz János sau Mircea Paşca”, a precizat Deodáth Zuh.
În prima sală a expoziţiei, pe primul perete s-a reconstituit un interior burghez orădean din anii ’20-’30 prin lucrări ale unor artişti precum Tibor Ernő sau Macalik Alfréd. Apoi, lucrările cubiste ale Dömötör Gizella arată că în anii ’20 s-a produs o ruptură în arta orădeană, lăsând loc artei moderniste. În lucrările din prima sală, care sunt din anii ’20, se simte foarte mult melancolia de după război, a explicat curatorul Székely Sebestyén, directorul Galeriei Quadro din Cluj-Napoca. În acest sens, artiştii orădeni, în primul rând Dömötör Gizella şi soţul acesteia, Mund Hugó, s-au alăturat neoclasicismului care dorea cumva să scape de amintirea ororilor războiului.
În a doua sală de expoziţie s-au concentrat două caracteristici importante ale perioadei interbelice. Pe de-o parte progresul şi optimismul tehnic pentru care lucrarea emblematică a lui Ruzicskay György, „Aviaţia (Zborul)” este reprezenativă, şi apoi fenomene ale lumii urbane care au fost exploatate mai ales de expresionismul german, şi aici şi de artiştii noştri Grünbaum Ernő sau de Leon Alex, care atrag atenţia asupra vieţii mondene burgheze şi a capitalismului, cu bune dar şi cu rele cum a fost apariţia sărăciei adânci din timpul crizei economice.
În singura vitrină din expoziţie este expusă o carte de poezii scrise de Frigyes Marcell şi ilustrate de Grünbaum Ernő. Cartea a fost publicată în 1934 la Praga şi vorbeşte în versuri despre cum oamenii lui Hitler preiau puterea.
În cea de a treia sală se găsesc în primul rând lucrările lui Leon Alex care prevestesc războiul, prevestesc holocaustul printr-o metaforă realistă. „Mi se pare incredibil că cineva, în jurul anului 1939, a pictat acest lucru, când la începutul războiului oamenii nu credeau că se va întâmpla aşa ceva. Toate lucrurile astea se ştiau, se scria despre ele. Cred că asta este forţa incredibilă a acestor lucrări, că prevestesc nişte catastrofe, nişte probleme sociale uriaşe care se întind până astăzi în cadrul societăţii noastre. Uitându-ne la aceste lucrări am simţit că trebuie să dăm mai mare crezare artei şi cred că acesta este mesajul acestei expoziţii”.
Székely Sebestyén a amintit că este foarte important să existe colaborări între domeniul public şi cel privat pentru a putea pune în valoare patrimoniul. „Nu am dorit să prezentăm toată arta interbelică în această expoziţie, am vrut să accentuăm acea artă care ţine legătura cu avangarda, care defineşte caracterul cosmopolit al oraşului Oradea, ceea ce diferă de orice alt centru din ţară, să punem accent pe acea artă cu sensibilitate socială. Sper ca expoziţia să reuşească să sublinieze faptul că Oradea a fost un centru artistic extrem de important în perioada interbelică.”
Expoziția va fi deschisă pentru public în perioada 21 iunie-30 septembrie 2022.
Citiți principiile noastre de moderare aici!