Salonul anual al Uniunii Artiştilor Plastici din România Filiala Oradea s-a deschis vineri la Galerii de Artă. Reperaj.Cetate, corpul C. În expoziţia de artă contemporană intitulată „Construct -Salon 2021” expun 35 de artişti ai filialei şi câţiva invitaţi din alte filiale.
Artistul plastic Dan Mircea, care a fost amfitrionul vernisajului expoziţiei, a semnalat la început două evenimente culturale deosebite cu care filiala orădeană se mândreşte în aceste zile. Este vorba de expoziţia personală retrospectivă a Vioarei Bara, preşedintele filialei din Oradea a UAPR, expoziţie deschisă de joi la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti şi care poate fi vizitată până în septembrie. „Ne face plăcere în mod deosebit, ca filială şi ca şi oraş, pentru că este un eveniment deosebit pentru noi. Este, până în momentul de faţă, singurul artist din Oradea care expune o retrospectivă acolo”, a spus Mircea Dan.
De asemenea, a amintit de un alt mare artist orădean, Aurel Mureşan, care la Muzeul Naţional din Craiova a deschis expoziţia personală cu titlul „Ultrasilvania. Pictura ca pharmakon”. „Este un nume mare al Oradiei culturale care nu mai are nevoie de prezentare şi care ne face o onoare deosebită. Aceste două expoziţii sperăm să le vedem şi în Oradea”, a adăugat artistul Dan Mircea.
Despre expoziţia „Construct -Salon 2021” a remarcat faptul că 35 de artişti şi-au expus prin lucrări trăirile, frământările, au dat curs fiorului creator, chiar şi în aceste vremuri grele. Aceştia sunt: Mariana Achim, Elena Corina Andor, Mădălina –Lucia Baciu, Vioara Bara, Paul Blânda, Maria Bologa, Alexandra Brezeanu, Lia Brîndaș, Dates Câmpeanu, Liana Corb, Kerekes Gyöngyi, Tudor Frâncu, Dan Hora, Gabriel Jordan, Florina Iepure, Eugenia Mangra, Dan Mircea, Alice Mondoacă, Eva Muranyi, Dorina Morna, Evelina Noane, Nada Panait, Antoniu Păuna, Mariana Pădurean, Adrian Peter, Claudia Peter, Maria Pirtea, Gabriela Bodiș Petrică, Anca Popescu, Horea Sălăgean, Ovidiu Sălăgean, Teofil Stiop, Alina Șuigan, Doina Tătar, Radu Tîrnovean, Teodora Vlaicu.
Curatorul expoziţiei, criticul şi istoricul de artă dr. Ramona Novicov, a mărturisit că se simte solidară cu efortul fără precedent al acestei filiale a UAPR „de a primi fiinţă şi consistenţă” şi de a se confrunta cu sine şi cu colegii de breaslă. „De fapt rolul acestor saloane ar fi acela de a te vedea pe tine ca artist, să poţi relaţiona, să îţi dai seama cam unde te situezi în raport cu lumea în care trăieşti. Mi se par foarte benefice aceste saloane. O dată pentru că îţi vezi lucrările pe pereţi, ieşi din atelier şi respiri alt aer, şi în al doilea rând că te supui mai întâi judecăţii de valoare a colegilor tăi, şi apoi şi a marelui public. Este fără precedent efortul pentru că niciodată de când ştiu eu, în acest context, n-am văzut o aşa efervescenţă. Vioara m-a tras şi pe mine în acest «şuvoi», în stilul ei, şi mă bucur că a făcut-o. La un salon de acest fel nu poţi vorbi despre nimic anume pentru că e un evantai de creaţii foarte diverse. Pentru mine, salonul înseamnă bucuria de a fi împreună”, a punctat Ramona Novicov.
La finalul evenimentului a avut loc un performance realizat de artiştii plastici Roxana Stan şi Horea Sălăgean, la care au avut ca fundal sonor chitara lui David-Aron Indig. Performance-ul intitulat „EggCentric Manifesto” a îndemnat pe cei prezenţi să-şi pună întrebarea „Care este condiţia artistului în ziua de astăzi?”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!