Schimbarea din legislația de gospodărire a localităților face ca aspectul și curățenia unei localități să depindă mai direct de „mușchii” primarului. Prefectura Bihor a pus în atenția primăriilor bihorene o circulară referitoare la noile prevederi legale privind gospodărirea și curățenia localităților. Acestea le dau puteri în plus edililor, unele dintre ele fiind exercitate până acum în municipiul Oradea, la limita legii.
„Informarea aduce la cunoștința edililor prevederile Legii nr. 273/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale, care vizează obligațiile din sarcina autorităților publice locale, instituțiilor publice, operatorilor economici, altor persoane fizice și juridice, precum și procedurile aplicabile în cazul nerespectării acestor obligații”, se arată în actul semnat de prefectul Dumitru Țiplea.
Obligații
Astfel, proprietarii de case au obligația „să asigure curățarea fațadelor locuințelor și a altor construcții amplasate la frontul străzii, tencuirea și zugrăvirea periodică a acestora, potrivit măsurilor stabilite de consiliile locale” și „să asigure repararea, spălarea geamurilor și a vitrinelor, înlocuirea celor sparte, întreținerea firmelor și a fațadelor imobilelor pe care le au în proprietate, inclusiv spălarea, curățarea și zugrăvirea periodică a acestora”. Le mai cade în sarcină și să asigure curățenia pe terenurile și locurile de depozitare aflate în proprietate, precum și pe căile de acces.
Proprietarii mai trebuie „să depoziteze corespunzător reziduurile menajere, industriale, agricole, precum și materialele refolosibile, numai în locurile special amenajate sau autorizate de autoritățile administrației publice locale” și să „să mențină curățenia trotuarelor, a părții carosabile, a locurilor publice și a locurilor de parcare pe care le folosesc, dar și „să asigure curățarea mijloacelor de transport și a utilajelor la intrarea acestora pe drumurile publice”.
Întreținerea șanțurior, rigolelor și podețelor aferente proprietății este o altă sarcină prevăzută de lege, la fel ca eliberarea domeniului public de vechicule amplasate pe spații nemarcate ca parcări.
O prevedere nouă este că proprietarii trebuie să presteze „activități de curățare, dezinsecție și deratizare, potrivit normelor stabilite de consiliile locale”. O noutate introdusă în lege la finalul anului trecut arată că „asociațiile de proprietari vor prelua, potrivit prevederilor legale, unele dintre obligațiile ce revin proprietarilor și vor răspunde pentru realizarea acestora în fața autorităților administrației publice locale”.
Prefectul Dumitru Țiplea transmite că „am demarat încă de la începutul mandatului meu de prefect o serie de inițiative privind curățenia la nivelul județului, o parte din acestea în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor. Toate aceste demersuri vizează crearea unui mediu curat, care să ridice calitatea vieții bihorenilor. Cu toții ne dorim un Bihor curat și frumos, care să devină un model de bună practică la nivel național”.
Cu forța
„În cazul în care un proprietar nu respectă obligațiile prevăzute de lege, în termenele notificate, de 30 de zile, primarul poate aproba efectuarea de către administrația publică locală a acțiunilor de curățare și igienizare. Lucrările se vor efectua în numele și pe cheltuiala proprietarului notificat, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație în bugetul local, urmând ca respectiva cheltuială să fie recuperată de la proprietar în condițiile legii”, se mai arată în comunicatul Prefecturii.
Trimite articolul
XCred că lipseşte un articol sau să mă exprim în termeni juridici un aliniat din lege prin care primarii să voteze în locul cetăţenilor.