Azi, modelul de învățămând dual implementat de Asociația Firmelor Bihorene (AFB) în cadrul IMM-urilor din Bihor este model de bune practici la nivel național.
„S-a constituit un grup de lucru la nivel de Senatul României, care vrea să facă propuneri de modificări la legea învățământului și legea societăților comerciale care să eficientizeze învățământul dual. Am fost chemați să facem parte din acest grup de lucru, noi și cei de la Kronstadt Brașov, datorită suscesului de care s-a bucurat modelele noastre de învățământ dual: cei de la Kronstadt la nivel macro și noi la nivel de IMM-uri”, ne-a declarat Dan Octavian, președintele AFB.
„Invitația a fost lansată ca urmare a evenimentului legat de învățământul dual, care a avut loc la Oradea la începutul lunii august. Vrem să schimbăm modul în care pot interveni antreprenorii și IMM-urile în sistemul de educație al învățământului dual, vrem să schimbăm mentalități la școală, în ceea ce-i privește pe profesori”, precizează Radu Silaghi, directorul executiv al AFB.
„La nivel de IMM-uri suntem singurii care am început să implementăm învățământul dual și ne bucurăm de succes. Ca entitate, ca asociație care are contracte semnate. Nu vorbim de firme private. Noi avem peste 200 de copii care au contracte în învățământ dual semnate cu AFB ca integrator. Domeniile sunt variate. Am început cu mecanici auto și tinichigii. Continuăm cu construcții, HORECA, hair stylisti, tâmplărie PVC (unde o companie din Oradea susține o clasă)”, spune Dorin Culic, director AFB pe Învățământul Dual.
Retenție bună
80% dintre elevii care au făcut practică pe învățământul dual prin AFB sunt deja angajați.
„Este un procent fantastic pentru noi. Este, de fapt, reperul de care ne agățăm. Practic, partea de dual se termină cu angajarea. Firmele mari se plâng de gradul slab de retenție al copiilor în firmele lor. La nivelul județului Bihor procentul de angajare este de 22%, iar la nivel național de 15%. La nivelul AFB procentul de retenție este de 80%. Aici se vede rolul nostru de integrator. Dacă te ocupi și urmărești atât antreprenorul cât și școala, ai succes”, este de părere Radu Silaghi.
Până să ajungă la un astfel de procent, reprezentanții AFB au mers prin școlile generale din județ. Au stat de vorbă cu profesorii, cu elevii, cu copii. După aceea, le-au urmărit traseul prin școala profesională, dar și pe antreprenori. Ulterior, au urmărit inclusiv angajarea.
Referitor la invitația de a face parte din grupul de lucru de la București, reprezentanții AFB spun că a fost primită datorită rezultatelor care se văd.
Trimite articolul
XIn societatea postindustriala voi scolarizati sclavi care oricum nu vor ramane in Romania, nu mai zic de cekebra platforma industriala de sclavi a Oradiei.
Forta de lucru ieftina, scaderea nivelului ontelevtual al tarii.
Ce tare! Mare descoperire a patronilor. Le-au trebuit 30 de ani sa descopere “invatamantul dual’ in epoca multinatinationalelor si a limbii romgleze. (un fel de Chirita in provincie, al secolului 21:) Apropo de limbajul de lemn..
Acum 30 de ani se numeau scoli profesionale. Am renuntat la ele ca deh, erau de ‘trista amintire’.