bihon.ro Web analytics

Își asumă soarta drumului expres Oradea – Arad

De Călin Corpaș
Reactualizat la:

Își asumă soarta drumului expres Oradea – Arad

Ilie Bolojan, directorul general Mariana Ioniță și Călin Bibarț Foto: FB/I.B.
Reactualizat la:
Ilie Bolojan anunță că autoritățile locale vor prelua documentația de la CNAIR, urmând să căute sursa de finanțare pentru drumul ce va conecta autostrăzile A3 și A1.
Scris de Călin Corpaș - Ilie Bolojan anunță că autoritățile locale vor prelua documentația de la CNAIR, urmând să căute sursa de finanțare pentru drumul ce va conecta autostrăzile A3 și A1.

După ce ministrul Transporturilor, Lucian Bode, transmitea vineri că așteaptă implicarea autorităților locale pentru realizarea drumului expres Oradea – Arad (A11), Ilie Bolojan anunță acum o colaborare cu directorul general CNAIR, Mariana Ioniță și cu Călin Bibarț, primarul Aradului, pentru drumul expres Oradea – Arad. Bode așteaptă constituirea unui ADI între părțile implicate, pentru realizarea investiției.

Documentația se cere actualizată, după care va trebui găsită o finanțare. Deocamdată, din A11 s-au realizat doar 3,5 km, folosiți azi ca parte integrantă din centura vestică a municipiului Arad.

„Autoritățile locale vor prelua documentația realizată în urmă cu 10 ani de la companie şi o vom aduce în stadiul de a putea fi finanțată din bani europeni. Vom reface studiile geologice şi topografice pe noul traseu, vom obține toate avizele necesare şi va fi estimată, la zi, valoarea investiției. Ne propunem ca până în luna martie să avem toată documentația finalizată. Lucrările finanțate din fonduri europene vor fi incluse în programul de infrastructură ce va începe anul viitor. Drumul, cu 4 benzi de circulație, are o lungime de 100 km şi leagă cele două coridoare europene: autostrada Transilvania și Coridorul 4. Este şi o legătură strategică pe culoarul Nord-Sud în sud-estul Europei. La Oradea, joncțiunea cu drumul de legătură cu autostrada se face în zona din spatele gării Ioşia, la granița cu comuna Sântandrei. La finalul anului viitor, am putea avea contractul de execuţie semnat. La 3 ani de la începerea lucrărilor, conectarea Oradiei şi județului Bihor cu reţeaua europeană și națională de autostrăzi va fi asigurată așa cum se cuvine”, transmite Ilie Bolojan, primar al Oradiei și candidat PNL pentru a prelua președinția Consiliului Județean Bihor.

Bolojan ne declară că în proiect sunt implicate Zona Metropolitană Oradea (ZMO), Primăria și Consiliul Județean Arad, iar ZMO va gestiona proiectul, având în vedere reușita de la drumul de legătură pe autostradă. Este vorba despre realizarea autostrăzii de legătură A3 – A11, ce va ocoli Oradea prin vestul orașului, pe o lungime de 19 kilometri pe axa nord – sud. Un tronson ce include un pod nou peste Crișul Repede, în regim de autostradă. Constructorul a fost desemnat în august – firma austriacă Strabag – pentru 546 milioane de lei + TVA, iar termenul de finalizare este fixat pentru anul 2023 (6 luni proiectare + 24 de luni execuție).

Vineri, cu ocazia deschiderii autostrăzii transfrontaliere A3 – M4, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a fost întrebat despre noutățile legate de drumul expres Arad – Oradea, dar și despre centurile ocolitoare ale orașelor de pe drumurile naționale din Bihor, care întârzie să apară. Este cazul variantelor ocolitoare de la Aleșd (DN1), Beiuș – Ștei (DN 76), Salonta (DN 79), Săcueni (DN 19) și chiar Marghita (DN 19 B și E).

Consiliul Județean se poate implica

În răspunsul său, Bode a încercat să responsabilizeze autoritățile locale – Consiliul Județean și primăriile.

„Suntem în discuție să vedem acolo unde autoritățile locale sunt în măsură și au capacitatea să implementeze astfel de proiecte, să identificăm sursa de finanțare, acolo unde aceasta nu este prevăzută în Masterplanul general de transport și să le predăm către autoritățile locale, în vederea implementării. Sigur că o prioritizare a investițiilor este obligatorie. Nu putem să sperăm că vom realiza 3.000 km de autostradă într-un an. Este nevoie și de o creștere a capacității administrative a statului, de implementare a acestor proiecte, de la bază până la vârf și de la vârf până la bază”, a răspuns ministrul Transporturilor. Întrebat dacă ia în calcul implicarea Consiliului Județean Bihor pentru ducerea la îndeplinire a acestor obiective, Bode a răspuns afirmativ:

„Consiliul Județean Bihor este eligibil pentru a-l gestiona (drumul expres Oradea – Arad), în condițiile în care solicită un obiectiv și este eligibil în implementarea lui. Trebuie să avem o solicitare din partea autorității locale, să facem evaluare în Direcția Generală, în organismul intermediar de transport din ministerul nostru, să discutăm cu CNAIR, să facem toți pașii înainte de a-l preda printr-un protocol. Este nevoie de un Ordin de Ministru pe care eu să îl emit, cu avizul Ministerului Fondurilor Europene, ca să predăm acest obiectiv către respectiva instituție, indiferent că vorbim despre Consiliul Județean, Primărie sau Asociație de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) – cum cred că vom face în legătură cu drumul expres Arad – Oradea”, a spus ministrul.

2025, termen pentru A3 Oradea – Cluj

Provocat să ofere un termen pentru darea în circulație a circulației doar în regim de autostradă între Oradea și Cluj-Napoca, pe A3, ministrul Lucian Bode a avansat anii 2024 – 2025. „Cel mai complicat tronson este Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, cu tunelul Meseș, care va fi cel mai lung din țară, 3 kilometri. Cel mai târziu în 2024 – 2025, aceste tronsoane aflate azi în diferite stadii de implementare trebuie să fie date în trafic. Fiți convinși că atâta vreme cât Guvernul Orban va fi la Palatul Victoria, niciun metru de autostradă nu va rămâne muzeu”, a subliniat Bode, ca răspuns la întrebările JB & BIHON.

Tronsoanele Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km) și Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km) sunt și acum fără contracte semnate. Tronsonul din Bihor are termen de depunere a ofertelor data de 23 noiembrie (cu obiectiv 6 luni proiectare + 18 luni execuție), iar tronsonul din Sălaj are termen de depunere a ofertelor data de 16 noiembrie, cu precalificare (12 luni proiectare + 36 luni execuție).

Traficul prin noua vamă

Potrivit purtătorului de cuvânt I.T.P.F Oradea, comisar șef Laura Beatrice Bondar, traficul prin Vama Borș I este aproape dublu față de cel prin punctul de trecere al frontierei de pe autostradă, Borș II. În ultimele 24 de ore (marți), Borș I a fost tranzitat de circa 5.000 de persoane cu 3.000 de mijloace de transoprt, în timp ce prin Borș II au trecut 2.300 de persoane cu 1.400 de mijloace de transport.

S-a deschis autostrada transfrontalieră Oradea – Debrețin!

 

37 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. anonim says:

    vorbe goale ….

  2. sefu says:

    vremuri bune…

    • Vremuri bune! says:

      Vremuri bune!
      de Laura Ildi Gal-bena (redactoreasa de ziar local de mare circulatie intergalactica – Dihoreanul)

      Vremuri bune vor veni,
      Banii-n punga-i voi dosi,
      Din campanie veniti,
      Tot in jeb la aveniti.

      Toamna-i grea, campania-i mare,
      Semne bune partidul are,
      Insa noi la dihorean,
      Vom lua banii de Mertzan.

      Ia mai manatzi mai flacai,
      Si cititi minciunile,
      Si toate compunerile,
      Ziaurului de fatalai.

    • Yard says:

      Auzi “sefu”?eu cred că ești “Un bebe”care suge de la tâța Statului, sau ești prea prost sa-ți dai seama ce se întâmplă în jurul tău!

  3. Gheorghe says:

    Pe cand isi va asuma esecul ,, Ciuperca ,, ????!

  4. io says:

    deja au inceput teparii de terenuri afacerile inca de pe vremea pandemiei, in cazul de fata situatia composesoratului din episcopia unde un celebru dezvoltator imobiliar in cardasie cu sotia notar a unui mai putin celebru procuror a pus mana nu se stie cum dar se va afla in mod sigur pe cca 700 mii mp de teren, ghici unde? in imediata vecinatate a viitorului drum, deci stiu aia ceva din pacate pentru ei deja sunt depuse la judecatorie niste acte pentru anularea tranzactiei 3-4 ani isi pot lua adio de la planuri

  5. altuss says:

    Nu cumva să participe la proiectare şi cei care au “desenat” pasajul de pe Magheru, că atunci vor face un drum pe care nu vor încăpea TIR-urile.

    • d says:

      omule nu poti sa faci din cacat aur. pasajul magheru e cat de bine se poate pentru care e situatia. ar trebui apreciati nu aratati cu degetu. daca ai un cotet si vre sa-l amenajezi nu iti iese pista de avion.

      • altuss says:

        Cum ar fi să-mi construiesc un coteţ, şi la final să constat că nu pot băga în el decât porci mici, că ăia mari nu intră ?! Aşa e şi cu pasajul Magheru, şi sper să nu fie cu viitorul drum expres.

        • d says:

          iti faci cotet direct pentru porcii mici, stii ca pe cei mari nu ai cum sa ii bagi. cotet pentru porci mici. daca atat iti permite spatiul. teoretic pentru porcii mari ai alta optiune. stiu ca intelegi

  6. Gix says:

    Ma bucur cand vad cat de mult va mananca ciuda ca acest om chiar a facut multe pentru acest oras,si cate va mai reusi sa faca pe viitor.
    Ati uitat cum era oradea acum 10 ani?
    Va place oradea acum?
    Ciocu mic

  7. Paul says:

    In afara de finalizarea coridorului IV (ramurile nordica si sudica) rutier si feroviar, DX Craiova-Pitesti, Bucuresti-Ploiesti-Iasi-Ungheni (A7), a Centurii Bucuresti si a podului peste Dunare, pun ramasag ca nimic nu se realizeza din ce au promis peste 10 ani, notati-va unde vreti si revizitati-mi comentariul atunci din nou site-ul, amintindu-va ca am avut dreptate.

    Si in tara noastra exista doar un singur coridor in reteaua pan-europeana de transport, nu doua Bolojane oricar iti place sa te minti singur, anume coridorul IV – o ramura rutiera de autostrada pe Nadlac-Arad-Timisoara-Lugoj-Orastie-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta si doua ramuri feroviare una pe relatia Curtici-Arad-Deva-Sighisoara-Brasov-Bucuresti-Constanta si alta pe Curtici-Arad-Timisoara-Lugoj-Caransebes-Herculane-Drobeta-Craiova-Calafat. Oradea nu se afla pe nici unul, nici rutier nici feroviar, e pe langa total

  8. Irezistibil says:

    Nimic nu îmi rezistã.

  9. Un oradean says:

    Despre exproprieri ,pamantul este al statului termenul proprietar are caracter declarativ ,orice proprietar pe teren are un impozit pe suprafata adica ,,chirie” .

  10. BIHON Ştirile judeţului Bihor

    REZULTATE PARȚIALE PRIMAR DE ORADEA: Florin Birta are 71,4% din voturi
    După centralizarea voturilor în 42 din totalul de 145 de secții de votare din Oradea, candidatul PNL pentru funcția de primar câștigă zdrobitor, având 71,4% din sufragii. În 2016, Bolojan câștiga cu 71% din voturi.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Prognostic pesimist pentru USR - PLUS în Bihor
    Primele cifre din numărătoarea parțială indică un rezultat slab pentru alianța USR - PLUS Bihor în votul pentru Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    REZULTATE PARȚIALE ÎN ORADEA: PNL ARE DOUĂ TREIMI DIN VOTURI
    După centralizarea voturilor în 30 din cele 145 de secții de votare din Oradea, PNL are 67% din voturile valabil exprimate pentru votul politic la Consiliul Local Oradea.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Primele rezultate în județul Bihor: se știu primarii din Aleșd, Beiuș, Ștei
    La aproximativ două ore după închiderea urnelor de votare se cunosc primele rezultate ale alegerilor din județul Bihor.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Alianța USR-PLUS Bihor: Capitala e a noastră!
    Liderii Alianței USR-PLUS Bihor s-au reunit la sediul USR din strada Vasile Alecsandri nr. 2 în așteptarea primelor rezultate, imediat după închiderea urnelor de vot.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Reacții la cald la închiderea urnelor: aplauze la PNL și alianța USR - PLUS, atmosferă de înmormântare la PSD
    Liderii partidelor PNL, PSD și USR-PLUS au așteptat cu sufletul la gură închiderea urnelor și afișarea primelor rezultate exit-poll.

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.