bihon.ro Web analytics

„Munca la domiciliu” vs. „telemunca”

De Dan Birta
Reactualizat la:

„Munca la domiciliu” vs. „telemunca”

Reactualizat la:
Salariați și-ar dori ca angajatorul să suporte costurile ședințelor de psihoterapie și subvenționarea unei părți din cheltuielile pentru lucrul de acasă.
Scris de Dan Birta - Salariați și-ar dori ca angajatorul să suporte costurile ședințelor de psihoterapie și subvenționarea unei părți din cheltuielile pentru lucrul de acasă.

În momentul de față, nu putem discuta despre viitorul muncii fără să vorbim despre cum este lucrul de acasă, ce beneficii oferă companiile, cine dorește să implementeze un model de lucru hibrid și cum este cultura organizațională de astăzi dintr-o perspectivă agilă.

De unde lucrăm „de acasă”? Aceasta este întrebarea pe care o auzim tot mai des în ultima vreme, în special în contextul curent, în care „munca la domiciliu” sau activitatea de telemuncă a luat amploare din ce în ce mai mult, deși aceasta este reglementată încă din anul 2018 prin Legea nr. 81.

Există, însă, confuzii când vine vorba despre „munca la domicliu”, reglementată în mod distinct în Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii și „telemuncă”, reglementată prin Legea nr. 81/2018 și de curând modificată prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 36/2021 (OUG 36/2021).

Potrivit Codului Muncii, „munca la domiciliu” reprezintă o activitate desfășurată de un salariat exclusiv la domiciliul său, existând obligația legală ca aceasta să fie un loc strict reglementat în contractul individual de muncă, din care angajatul să își desfășoare activitatea.

Potrivit OUG 36/2021, „telemunca” a fost definită ca fiind „forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor”.

Noutatea constă în faptul că salariatul poate să își îndeplinească atribuțiile specifice meseriei sale folosind preponderent tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor în orice alt loc decât locul de muncă stabilit de angajator, fără să existe o limitare geografică sau o restricție în a avea mai multe astfel de locuri de muncă, eliminându-se astfel prevederea inițială cu privire la obligația reglementării în contractul de muncă a locului/ locurilor desfășurării activității de telemuncă, convenite de părți.

„Important de reținut este faptul că, potrivit Legii nr. 81/2018, contractul sau actul adițional încheiat în vederea desfășurării activității în regim de telemuncă trebuie să aibă la bază acordul de voință al ambelor părți, astfel că un angajat nu poate fi obligat să lucreze de la domiciliu sau din altă locație, la fel cum nici nu poate fi sancționat în vreun fel pentru refuzul său”, a menționat Alina Vlad, Key Account Manager, Mazars România.

Dincolo de toate aspectele legislative pe care angajatorul trebuie să le ia în considerare atunci când angajații săi „lucrează de acasă” și provocarea de a lucra de acasă, unde angajații trebuie să știe când este momentul să se deconecteze, este important să ne concentrăm asupra a ceea ce este bun și să ne bucurăm de beneficiile lucrului de acasă sau ale activității de telemuncă – cum ar fi mai mult timp petrecut cu prietenii și familia, timp pe care l-am câștigat datorită faptului că nu mai trebuie să ne deplasăm până la birou.

Ce vor salariații

Un lucru pe care l-am știut cu toții încă de la începutul pandemiei a fost că trebuie să îi protejăm pe ceilalți, însă în timp ce am făcut asta, am uitat să avem grijă de noi înșine. Cu toții reacționăm diferit la situațiile stresante și este complet normal să experimentăm o multitudine de emoții, care sunt foarte greu de stăpânit fără un ajutor extern.

„Potrivit platformei Undelucram.ro, aproximativ 1 din 5 salariați și-ar dori ca angajatorul să suporte costurile ședințelor de psihoterapie. Mai mult, același procent de angajați ar dori să le fie subvenționate o parte din cheltuielile pentru lucrul de acasă, cum ar fi plata energiei sau o parte din plata chiriei. Deși am auzit de multe exemple bune din mediul de afaceri românesc care oferă acele beneficii pe care le-am menționat mai sus, nu toți angajatorii au ajuns încă la acest punct și sperăm că această situație se va schimba rapid”, a menționat Alexandra Florescu, Payroll Consultant, Mazars România.

Filosofia Agile

Într-un fel sau altul, lucrul la distanță este aici pentru a rămâne și, deși putem beneficia de multe avantaje, este de asemenea important să observăm lucrurile care nu funcționează bine și care pot fi rezolvate cu ajutorul unei mentalități agile.

O filozofie agilă ar putea menține echipa unită în timp ce este separată fizic, deoarece permite organizarea și repartizarea muncii într-un mod eficient și flexibil între diferite echipe multidisciplinare, luând cea mai bună decizie în fiecare moment. O modalitate simplă de a începe coordonarea echipelor este prin întâlniri zilnice scurte, care trebuie să aibă loc dimineața, unde cei din echipă pot discuta despre sarcinile lor curente și pot explica ce funcționează și ce nu, precum și ce obstacole întâmpină.

0 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Descoperă gama Toyota! Te așteptăm la noul dealer TOYOTA ORADEA

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    „Capra cu trei iezi” vine în weekend, la ERA Park Oradea
    ERA Park Oradea continuă și în acest an tradiția pieselor de teatru pentru copii. Duminică, 23 ianuarie, de la ora 11, cei mici sunt invitați la spectacolul „Capra cu trei iezi”, jucat de actorii Trupei Arcadia in regia lui Daniel Vulcu.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    1.000 de localnici din Suplacu de Barcău cer înființarea unui post de jandarmi
    Lista cu cele 1.000 de semnături ale localnicilor a fost înmânată ministrului Afacerilor Interne, Lucian Bode, de către parlamentarul Adrian Merka, din Grupul Minorităților Naționale. 1

    BIHON CAO

    Citiri Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Citiri contoare Compania de Apă

    BIHON CAO

    Citiri Compania de Apă Oradea

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Mai multe firme, mai mulți angajați în Bihor
    ITM Bihor a efectuat în 2021 3.597 de controale, aplicând 5.022 de sancţiuni contravenţionale, din care 467 amenzi şi 4.555 de avertismente.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    CJ Bihor alocă 65% din buget - 115 milioane de euro - pentru investiții în 2022
    Consiliul Județean Bihor a anunțat joi proiectul pentru buget pe anul 2022. 3

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Cum să cumpărați corpurile de iluminat perfecte

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.