Ultimele nouă autobuze hibrid din seria de 15 achiziționate de Primărie și OTL de la Mercedes, în contul unui proiect cu finanțare europeană, au ajuns în Oradea la finalul săptămânii trecute și urmează să intre pe traseu în cel mult două săptămâni. Mașinile au fost expuse ieri după-amiază în Piața Unirii, pe durata unei conferințe de presă la care au participat primarul Florin Birta, conducerea OTL – directorul Mircea Pop și adjuncții Adrian Revnic și Romeo Nica, Marius Moș – șeful Direcției Managementul Proiectelor cu Finanțare Internațională și coordonatorii proiectului.
„În cel mai scurt timp vor intra în trafic, pentru un plus de confort pentru călători și pentru cei care le conduc”, a precizat primarul. Acest lot de autobuze a fost achiziționat prin Programul Operațional Regional, în contul unui proiect de 22,5 milioane de lei fără TVA, iar contribuția proprie a Primăriei Oradea a fost de 2%.
„Încă 7 autobuze au mai ajuns în Oradea pe alt program, RO-HU, realizat în colaborare cu Zona Metropolitană Oradea. Vom avea în circulație în Oradea 22 de autobuze noi”, a precizat primarul.
Astfel, dacă la o oră de vârf, în oraș sunt cam 70 de autobuze, se poate considera că în jur de o treime din flota activă la acel moment este înnoită, precizează el.
Tramvaie noi
OTL SA mai are în derulare proiectul de achiziție a 20 de tramvaie Astra Impero, dintre care 12 au ajuns deja în depou, iar până în septembrie ar uma să fie livrate și celelalte opt garnituri.
„La oră de vârf, în Oradea circulă 40 de tramvaie, astfel, jumătate din flotă va fi înnoită până la finalul anului”, precizează Birta. Sursa finanțării este tot POR, iar cofinanțarea e de 2% și pentru acestea.
Primarul a ținut să sublinieze „colaborarea excepțională între DMPFI și OTL”. OTL a asigurat partea de consultanță pentru achiziție, pro bono. Anterior, când s-au cumpărat primele Siemens-uri, 700 mii euro a fost numai partea de consultanță, au precizat oficialii.
Produs european
„Acest produs al firmei Mercedes este fabricat în Franța, cu componente produse în totalitate în Uniunea Europeană”, a precizat directorul OTL, Mircea Pop. Autobuzul are lungimea de 12 m, 30 de scaune și capacitatea totală de 100 de persoane. Capacitatea cilindrică este de 7.800 cmc, motorul diesel e dublat de unul electric cu cogenerare. În timpul frânării, acesta recuperează energie și încarcă acumulatorii, iar autobuzul nu are nevoie de stație de încărcare pe parcurs. Interiorul a fost livrat cu camere de filmat care pot evidenția orice evenimente din habitaclu sau de la exterior, precum și cu separator pentru a izola șoferii de habitaclul călătorilor. „Sperăm ca aceste autobuze să aibă un consum mai mic și să ofere un confort mai mare”, spune directorul.
Bani pentru mobilitate
Șef peste proiectele europene ale Primăriei, Marius Moș afirmă că orașul a derulat mai multe inițiative pentru modernizarea transportului în comun: extinderea liniei de tramvai pe malul Peței, modernizarea de pe Nufărul Cantemir, proiectul pentru undă verde de pe Bd. Magheru și proiectele din Centrul Civic.
Primarul a declarat că „în următoarea perioadă de finanțare, Municipiul Oradea va mai accesa bani europeni pentru a moderniza în continuare această flotă, pentru că ne dorim să devenim unul dintre orașele cu un transport local dintre cele mai bune din țară. În funcție de ghidurile de finanțare și de condițiile impuse de finanțator, ne vom axa pe autobuze electrice și cu hidrogen”.
Măsuri… gratis, după 2023
Aruncând o privire spre orașe mai dinamice, mai mari și cu pretenții de transport în comun civilizat, este evident că în Oradea, transportul în comun pică pe locul doi. Edilii sunt în continuare mai preocupați să acorde prioritate în trafic mașinilor personale, în fața autobuzelor și tramvaielor. Promisiunea prioritizării liniei de tramvai pe Magheru, lansată deodată cu promisiunea drumului expres, este amânată și de actualul primar, cel puțin până la finalizarea șantierelor din Centrul Civic, adică după 2023. O atare măsură nu costă bani, dar poate cauza, temporar, diminuări de popularitate ale edililor în raport cu populația de șoferi a urbei.
După finalizarea liniei noi de pe malul Peței, anul acesta ar urma să se închidă linia de pe Nufărul – Cantemir, pentru lucrări.
„În următorii doi ani vom avea mari probleme cu pasajele subterane de la Catedrală și de la Finanțe. Când vor fi finalizate aceste lucrări, vom putea discuta despre prioritizare pe Magheru. Eu cred că 2024 ne poate prinde cu linie prioritizată pe Magheru”, a precizat primarul Birta.
Trimite articolul
XBravoooo!!!! Au fost cumparate de Oradea pe banii orașului si au venit cu nr de Ilfov (if) trebuia sa lingă si capitala ceva ,deci platiți taxă de protacție la București că la Neguș nu platiți că la-a ridicat
-
Mare ţi-e gradina, Doamne … ce ii f*** grija pe unii … tipic bihorean
-
Pe perioada liesingului, firma din Ilfov este proprietar.
De ce vorbești dacă nu știi???-
tu ce prostii vorbesti daca nu stii? autobusele au fost finalizata in Bucuresti, de acolo au venit pe rotiile lor, deci au avut nevoie de numere de inmatriculare provizorii ca sa poate vine din Bucuresti la Oradea, de aceea au numere de IF…
-
-
Tocmai au ratat sansa de a mai recupera banii risipiti la Ciuperca. Banuiesc ca tot la fel se va recupera si prejudiciul de la incendiul produs la episcopie, adica never ever. Daca mai pui si banii care trebuie returnati 100% la linia de tramvai e clar cea mai eficienta administratie din univers! Platesc oricum fraierii de oradeni, ca doar nu o sa fie careva din gasca pmo de vina 🙂
-
ai perfecta dreptate… cand facem ceva anuntam si in ultima portal de stire ca vaai ce mult am facut, cand ei gresesc undeva ascundam totul si marim taxele, o sa plateasca fraierii…
-
adica fix ca voi. va plangeti mereu de tot, vorbiti doar de rau, aruncati cu noroi in tot ce misca si nu apreciati niciodata nimic ce se face bine. cand ati zis ultima oara ceva pozitiv de oradea? in compunere la scoala?
-
pai daca tie convine ca orice lucrare se tine 2-3 ani, in fiecare lucrare sunt probleme, iar noi cetatenii platim tot mai mare taxe ca sa acopere greseliile lor ca ori cineva nu a bifat cefa checkbox, ori ca proiectantul face parte din asociere care face lucrarea sau ca o firma greseste iar primarul e incapabil sa dea in judecata firma respectiva ca sa refaca lucrarea sau sa plateasca refacerea si mai dam si alte lucrari mari pentru firma respectiva…
Pe mine nu ma intereseaza ca sunt rude / cunostinte, etc si una plateste in buzunarul celuilalt dar hai mar rog sa nu eu sa platesc taxe tot mai mare ca sa ascundem greseliile…
-
-
-
-
Sunt numere provizorii ca acolo au fost omologate RAR si au venit pe roti apoi daca tot IF vor avea la cele negre inseamna ca sunt pe leasing si firma este in IF,te bagi in seama ca musca in curu calului, si tu daca mergi in IF sa iti cumperi o masina si nu iti lasa numerele ori cumperi masina nou tot IF iti va scrie pe cele provizorii rosi pt tine chiar daca masina e a ta si poti circula 3 luni cu ia asa
mai trebuia pentru imaginea lui Birta o mica defilare cu autobuzele,oameni buni nu puteti uita vremurile trecure !
-
micutu florin e dragut ca si micutu nicolae pe vremuri
ce sărbătoare-i iar de-s tătye steagurile arborate?
In primele autobuze dar si in tramvaiele noii sistemul de informare calatori, voce+ afisaj, nu functioneaza. le platiti degeaba.
-
nici nu o sa mearga… am sesizat si eu nu o singura data pt OTL fara niciun raspuns si pe un forum despre tramvaie am citit odata (TramClub) de la una care teoretic lucreaza la firma bucuresteana care face sistemul “ca e complicata sincronizarea sistemelor ca sa mearga toata deodata” sau ceva de genu… nu mai retin unde a scris exacta, dar ceva de genu a fost raspunsul de ce nu merge anuntarea sonora cu urmatoarea statie…
Bolojan nu facea “defilarea” asta…
-
Adu betonu si vezi tu defilare