Cel mai mare proiect din rețeaua cicloturistică națională gestionată de Administrațiile Bazinale de Apă a fost lansat oficial, printr-o colaborare între Ministerul Dezvoltării și ABA Crișuri. Lucrările pentru construcția celor 191,3 km de piste cicloturistice au început deja, iar traseele vor traversa județele Bihor, Satu Mare și Arad.
„Discutăm despre un proiect de 84,46 milioane de lei. ABA Crișuri acoperă aproximativ șase județe, de la Satu Mare până în sudul județului Arad. Ce este esențial este că fiecare curs de apă care traversează granița româno-maghiară va fi inclus în această rețea de piste. Reabilităm digurile vechi de peste 100 de ani și amenajăm coronamentele pentru a deveni piste cicloturistice”, a explicat Pasztor Sándor, directorul Administrației Bazinale de Apă Crișuri.
Traseele vor avea atât funcție practică – ca drumuri de acces pentru intervenții – cât și turistică, formând o rețea transfrontalieră cu Ungaria, în contextul noilor reglementări Schengen.
Rețea națională de aproape 4.000 km
Proiectul se încadrează în Componenta 11 a PNRR, care prevede dezvoltarea unei rețele naționale de piste cicloturistice. La nivel național, sunt finanțate 3.925 km de trasee, dintre care 3.429 km sunt coordonați de consiliile județene și 426 km de Administrațiile Bazinale de Apă.
„Ținta României este de 2.404 km finalizați până în august 2026. Este o țintă realizabilă, dar necesită mobilizare și responsabilizare din partea liderilor de proiect – fie consilii județene, fie administrații de apă. Execuția e partea mai ușoară; partea grea a fost proiectarea și avizarea”, a afirmat Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, prezent la Oradea.
Ministrul a subliniat caracterul spectaculos al acestor rute: „Aici nu mai vorbim despre 1-2 km de pistă într-un oraș. Vorbim despre zeci sau sute de kilometri care vor forma un traseu cicloturistic spectaculos, cu impact atât în turismul intern, cât și, în timp, în cel internațional.”
În derularea proiectului pentru construirea pistelor cicloturistice, Administrația Bazinală de Apă Crișuri s-a confruntat cu provocări administrative semnificative. În procesul de avizare, a fost necesară obținerea a 59 de avize din trei județe, de la instituții precum Transelectrica, CNAIR, Direcția Vamală, ONG-uri și alte entități implicate. Trei angajați ai ABA Crișuri au lucrat timp de 11 luni și jumătate pentru a finaliza această etapă birocratică complexă.
Cu toate aceste dificultăți, proiectul a avansat într-un ritm bun datorită unui parteneriat eficient cu autoritățile centrale. Colaborarea cu Ministerul Dezvoltării a fost esențială, autoritățile sprijinind activ în depășirea obstacolelor administrative și asigurând o desfășurare rapidă a lucrărilor.
Noile reglementări permit emiterea avizelor în maximum 4 luni, iar în caz de completări, în 6 luni. Ordonanța elimină avizarea în cascadă și impune ca toate instituțiile să primească documentația simultan. De asemenea, stabilirea unui responsabil pe întreaga durată a procesului și comunicarea electronică a avizelor asigură transparență și eficiență.
Cine construiește noile piste?
Proiectul-pilot de amenajare a pistelor cicloturistice pe digurile de apărare din Bazinul Hidrografic Crișuri a intrat oficial în linie dreaptă, odată cu semnarea celor cinci contracte de execuție. Lucrările sunt împărțite în cinci loturi, fiecare acoperind o zonă hidrografică distinctă, iar atribuirea s-a făcut către asocieri de firme specializate în construcții și infrastructură. Valoarea totală a lucrărilor depășește 84 de milioane de lei, cu TVA.
Lotul 1 – Valea Ier (Andrid – Ianca)
Primul tronson are în vedere reabilitarea digului de pe malul stâng al Văii Ier, între localitățile Andrid și Ianca. Contractul, în valoare de 18.143.213,25 lei, a fost câștigat de asocierea formată din:
-
SC SENERA SA – lider de asociere
-
SC CITADINA 98 SA – asociat
-
SC ABED NEGO COM SRL – subcontractant
Lotul 2 – Râul Barcău (Marghita – Frontieră)
Acest sector vizează digul de pe malul drept al râului Barcău și al Văii Înot, până la granița cu Ungaria. Lucrările, în valoare de 15.919.644,44 lei, vor fi realizate de o asociere complexă între șase firme:
-
SC GAVELLA COM SRL – lider
-
SC CONSTRUCTORUL SALARD SRL
-
SC DRUMURI ORĂȘENEȘTI SA
-
SC NEDEA CONST SRL
-
SC DRUMURI BIHOR SA
-
SC SELINA SRL
Lotul 3 – Crișul Repede (Oradea – Frontieră)
Pentru malul drept al Crișului Repede, între Oradea și punctul de trecere a frontierei, proiectul are o valoare de 9.331.378,66 lei. A fost atribuit următoarei asocieri:
-
SC DRUMURI BIHOR SA – lider
-
SC CONSTRUCTORUL SALARD SRL
-
SC SELINA SRL
-
SC GAVELLA COM SRL
-
SC PRECON TRANSILVANIA SA – subcontractant
Lotul 4 – Canal Colector și Crișul Repede (Tărian – confluență V. Culișer)
Al patrulea lot include sectoare de pe ambele maluri ale Canalului Colector și râului Crișul Repede. Cu o valoare totală de 14.413.123,96 lei, contractul a fost atribuit asocierii:
-
SC SOCOT SA – lider
-
SC COPOS CONSTRUCȚII SRL
-
SC ATHOS COM SRL
Lotul 5 – Crișul Negru (confluență Canal Colector – pod Zerind – Frontieră)
Ultimul tronson, care acoperă sectoare importante de pe malurile Crișului Negru și Canalului Colector, a fost adjudecat pentru suma de 14.390.435,01 lei de către:
-
SC LAURENȚIU H SRL – lider
-
SC ROMAIR CONSULTING SRL
-
SC LEKO CONSTRUCT SRL
Lucrările de execuție sunt programate să se finalizeze până la sfârșitul lunii noiembrie 2025, ceea ce ar permite deschiderea pistelor până la finalul anului.
Trimite articolul
Xsperam ca asa nu vor mai circula pe sosele, cu riscul de a provoca accidente fara asigurare, etc…
Este de lăudat inițiativa , …. dar chiar trebuia să apară în ,,baia de mulțime,, Pasztor și Cseke pentru a prosti oamenii !!!