Bogdan Mezei știe secretul marilor constructori auto. Și e cel mi bun din Europa în PDR, o tehnologie relativ nouă, prin care se îndreaptă deformațiile exterioare ale caroseriilor de automobile, fără necesitatea revopsirii sau a îndepărtării finisajului de fabrică. Totul se realizează prin masarea fină a îndoiturii dinspre interior și sculptarea cu blândețe din exterior.
Bogdan Mezei știe secretul marilor constructori auto. Și e cel mi bun din Europa în PDR, o tehnologie relativ nouă, prin care se îndreaptă deformațiile exterioare ale caroseriilor de automobile, fără necesitatea revopsirii sau a îndepărtării finisajului de fabrică. Totul se realizează prin masarea fină a îndoiturii dinspre interior și sculptarea cu blândețe din exterior.
Paintless Dent Repair sau pe scurt, PDR, este o tehnologie relativ nouă pentru a îndepărta deformațiile exterioare ale caroseriilor de automobile, fără necesitatea revopsirii sau a îndepărtării finisajului de fabrică. Totul se realizează prin masarea fină a îndoiturii dinspre interior și sculptarea cu blândețe din exterior.
După terminarea facultății, Bogdan spune că a primit oferte de muncă cu salarii jignitoare, de 800 de lei pe lună, cu posibilitatea de creștere la 1200 de lei, după 6 luni. Un maistru avea 2.000 de lei. După câteva luni de muncă nu avea nici contract, deși i se repeta că acolo se muncește după rețeta nemțească: corectitudine și calitate. În scurt timp, a decis să vadă cum se muncește nemțește și a plecat în Germania.
Acolo, după un an, învățând și limba, a primit un job la Audi, în cercetare. A lucrat pe partea de tren de rulare.
„După trei ani, eram curios să caut școli în Germania pentru a mă perfecționa în tehnica îndreptării caroseriei fără revopsire. Mulți m-au descurajat, că e o nișă, că nu e pentru oricine. Șase luni m-am tot informat. Mi-am vândut mașina și am plătit 5.000 de euro pentru un curs de patru zile. M-a ajutat să știu doar partea de îndreptare pe o piață saturată, unde erau oameni care lucrau de 20 de ani, în plus nu eram neamț. Am zis să învăț alte lucruri, ca să am o afacere și am zis să mai fac o ultimă investiție. Care a început să devină funcțională, am avut colaboratori, doi parteneri, treaba a început să bubuie, aveam de lucru cât puteam duce. Un gând însă nu-mi dădea pace: ce fain ar fi ca în România să putem oferi asemenera servicii. De fiecare dată când treceam granița și vedeam steagul României îmi trecea și oboseala. Mi-am spus că trebuie să dau ceva înapoi acestei țări. Totul funcționa mai greu, așa că mi-am amânat visul de a deschide o școală, până am schimbat locația pentru a avea un mediu propice pentru o școală”, își amintește Bogdan Mezei.
Avangardiștii. Poveste de succes
Anul trecut, la Romexpo București, Bogdan Mezei și-a lansat traningul de îndreptat caroserii. De atunci, 20 de studenți au trecut pe la școala sa. Unul dintre absolvenți a primit șansa de a intra în Germania, într-un proiect de sute de mii de euro.
Acolo, asigurările plătesc 119 euro/oră manopera. Bogdan spune că în timp ce în Germania poți să câștigi sume importante cu această meserie, în România ea nu are nici măcar un cod în COR – Clasificarea Operațiilor din România. Această meserie a apărut în America în anii 70, iar în Europa s-a răspândit în anii 80. Porsche, Ferrari sau Bentley încă fac apel tocmai la această tehnologie.
Dacă inspecția vizuală a caroseriei finalizate scoate la iveală imperfecțiuni, se utilizează iluminare și unelte speciale în scopul “sculptării” subtile a deformațiilor respective. Tehnicile „PDR” au constituit anterior un secret bine păstrat al constructorilor de automobile.
Actualmente, această abordare este accesibilă publicului larg, în afara liniilor de fabricație. În România, Bogdan Mezei face pionierat pentru ca practicanții acestei meserii să o poată face așa cum trebuie. „La RAR, această meserie e încadrată la tinichigerie ușoară, însă acest fapt presupune complicații, investiții de mii de euro în scule de care nu avem nevoie, pe care trebuie să le avem însă la verificare. Eu, de exemplu, dacă nu am un șubler, primesc amendă mai mare decât cel care nu are autorizație.
De aceea, am înființat Asociația Tehnicienilor PDR din România, pentru a strânge oamenii din această comunitate, pentru a avea o voce comună, pentru a avea și noi un cod în COR”, explică Bogdan Mezei. Necesitatea folosirii tehnicii PDR e generată și de schimbările climatice, cum sunt căderile de grindină care au ca rezultat avarii la mașini. De exemplu, anul trecut la BMW au fost 18.000 de mașini lovite, fapt pentru care tehnicieni din toată lumea au fost lângă München pentru a face reparații. „A fost o experiență frumoasă la BMW”, și-a amintit Bogdan. El spune că acolo a câștigat într-o lună cât a avut profit 11 luni în România.
Cel mai bun din Europa
Bogdan a avut posibilitatea să-și măsoare forțele cu cei mai buni tehnicieni PDR din Europa. S-a întâmplat la Campioantul European, care a avut loc săptămâna trecută. Au fost 42 de concurenți. Până acum, titlul a fost câștigat, în general, de germani. În concurs erau oameni care aveau experiență de 20, 30 de ani, aproape de vârsta pe care o are Bogdan, 34 de ani.
L-a descoperit acolo și pe profesorul său de la Audi. A intrat în finala în care s-au înfruntat șase concurenți și primul lucru a fost să-i mulțumească profesorului său, care l-a învățat ce înseamnă perfecțiunea în această meserie. Campionatul European a avut loc sub cupola IASRE, o platformă de prezentare a inovațiilor în sectorul de reparații smart.
În plus, Bogdan se ghida după exemple precum Michael Jordan și Bruce Lee. „Michael Jordan a trebuit să arunce de 17 ori, când filma o reclamă, pentru a arunca mingea pe lângă coș. Aceasta e memoria musculară. Apoi, am citit că Bruce Lee spunea că nu îi este frică de cineva care a exersat 10.000 de tehnici, ci de cineva care a exersat de 10.000 de ori aceeași tehnică.
Aceste exemple mi s-au derulat mereu în minte și mi-am spus că va veni, cu siguranță, acel moment în care cineva va aprecia calitatea, antrenamentul, fiindcă așa consideram fiecare lucrare. A meritat! Sper că după ce eu am dovedit că pot fi cel mai bun și alți români vor prinde curaj, vor crede că se poate să fim tot mai mulți în top, an de an. Mulți dintre tehnicienii PDR pleacă din țară, nu își vând aici serviciile, care sunt prost plătite.
Oamenii poate nu au înțeles care e diferența dintre metoda clasică și PDR, nu pricep că prin această metodă nu mai există riscul să-ți crape chitul, să-ți nenorocești mașina. E ca diferența dintre un stomatolog care vrea să-ți scoată dintele și unul care ți-l plombează la culoarea dintelui”, explică Bogdan. Tănărul, proaspăt campion european, crede că Dumnezeu i-a dat un dar „pe care l-am exersat la infinit”. Orădeanul spune că a citit un studiu Harvard care concluziona că în fiecare meserie trebuie să ai 10.000 de ore de experiență, pentru a performa.
„Nu aveam 10.000 de ore înainte de a participa la Campionatul European, dar luasem diploma de argint în Germania și posibilitatea de a contracta un mare proiect la BMW, într-o competiție în care medalia de aur a fost câștigată de campionul Americii. Peste două luni, voi merge în competiție să iau aurul”, spune Bogdan Mezei.
Beneficiile reparației smart
Când operațiunea prin PDR este realizată de către un tehnician experimentat, acest proces aduce un rezultat în forma cea mai apropiată posibil de cea în care lovitura nu a avut loc vreodată. Atât metalul, cât si stratul de vopsea sunt readuse la forma de preaccident. Deoarece se conservă finisajul așa cum fost la ieșirea din fabricație, nu este necesar a se rașcheta vopseaua sau a se “umple” adâncitura prin filler, primer sau grund, așa cum s-ar întâmpla într-un atelier de tinichigerie obișnuit.
Și o dată ce finisajul din fabrică este păstrat, se exclud diferențele de nuanță, tipice unor reparații convenționale. Clientul are avantaj pentru că este scurtată durata de imobilizare a automobilului: îndoiturile minore pot fi remediate în mai puțin de o oră. În loc să aibă mașina imobilizată 3-4 săptămâni, prin tehnologia PDR, reparațiile se întind pe durata a maxim o săptămână. Mașina își recâștigă valoarea inițială. Service-ul nu mai cheltuiește materiale, sunt costuri doar cu manopera. Asiguratorul, la rândul său, plătește mai puțin decât în sistemul clasic.
PDR este, de asemenea, 100% ecologic. Nu se întrebuințează soluții chimice sau alte materiale toxice.
Școala PDR
În viitor, Bogdan Mezei intenționează să se focuseze pe proiectul școlii în care se învață tehnica PDR. Pentru că așa consideră că poate aduce mai multă plusvaloare în societate. Cu Bogdan Mezei, tehnicile PDR sunt ușor de învățat și de aplicat, pentru că ai la dispoziţie informație de calitate, prezentată simplu și explicit.
Pe scurt, vei avea un venit substanțial dintr-o meserie curată, despre care unii spun că e artă, și imposibil de copiat fără un training profesional. „Aceasta e o meserie imposibil de furat. E o meserie care se învață, nu se fură. Trebuie să-ți educi anumite abilități, simțuri, să știi câtă forță depui, cum te poziționezi”, dezvăluie Bogdan secretele meseriei. El crede în viitorul acestei meserii.
Producătorii auto folosesc tot mai mult aliaje din aluminiu în construcția de mașini. Schimările climatice apărute în ultimii ani, datorită încălzirii globale, vin ca și suport pentru a asigura un viitor în această meserie. Asta ne arată că tehnicienii PDR care pot îndrepta și elementele de aluminiu vor fi tot mai căutați și mai bine plătiți. În plus, Bogdan spune că utilizând tehnologia PDR, îi va împinge și pe vopsitorii clasici să-și ridice standardele, să nu mai lucreze după tehnici de acum 30-40 de ani.
Trimite articolul
XMa bucur ca sunt in Romania tineri ambitiosi care inca se mai lupta penru ridicarea romanilor.
Cel mai bine te inveti pe tine invatandu-i pe altii.
Succes!